måndag 9 maj 2022

Selfie#19

 Paula är den som ligger bakom den roliga selfiestafetten  denna vecka. Kul med lite nya tankar... även om det var svårt att komma på och att komma ihåg.

Min favoritperson när jag var 3 år: Inga minnen ( Antagligen mamma... eller mormor. Mormor och morfar bodde på andra våningen i lilla huset. Den enda jag vet inte kunde vara favorit, det var pappa. Honom lärde jag aldrig känna, trots att vi bodde i samma hus i mer än 20 år... En sorg!)

Roligast när jag började skolan: Nu börjar det! Som jag längtat!  ( Fast det var inte så kul i skolan. Det fanns mobbare på den tiden också. Och en tjockis , den var det helt ok att vara elak mot. Jäkla skitungar!!)

Inte kul alls när jag var tio: Toalett utomhus. Utedass. Som jag skämdes! ( Alla andra hade ju toalett inomhus 1963-64!)

Jättekul när jag var 13: Skapliga betyg ( Visst var det jättekul att, trots att jag börjat högstadiet och gått från en klass på nio elever till en på tjugofem, så var jag i många ämnen, fortfarande bäst i klassen. Samt att jag fick nya vänner , som också gillade att plugga)

Framtidsdrömmar vid 15: Göra succé som artist. ( Har inte alla haft orealistiska drömmar?)

Det bästa med att fylla 20: Ta steget ut i livet. ( För min del handlade det om att flytta till Jönköping och börja på lärarhögskolan. )

Gav ångest vid 30. Terrorbalansen ur balans ( Hade en otrolig ångest då USA och Sovjet stod front mot front i Libanon.  Borde vara lika rädd idag... men det ids jag inte vara)

Upptäckt vid 40: Stor kristid ( Jo, då jag hade en fyrtioårskris som hette duga. Ett tag ville jag inte träffa någon utanför närmsta familjen samt elever och personal i skolan, min trygga arbetsplats.

  Vid närmare eftertanke så har jag ju varit jättekonstig. Helknäpp. Inte konstigt att jag fostrat en dotter som blev psykolog...)

Ser mest fram emot i sommar: Dagar i Halmstad med hela nio-personersfamiljen

Det sämsta med vintern: Nästan allt. ( Det enda som jag känner är positivt med vintern, det är sol på nyfallen snö. Vackert!)

Det bästa med vintern: Tar slut rätt snabbt i dessa klimatkris-tider...

Favorituttryck: Rackarns..jag vet faktiskt inte... Har säkert uttryck som jag inte själv tänker på... 

Tack Paula! 

Bilderna kommer från en fin måndag i Halmstad.  Ibland... fast bara ibland...är det riktigt trevligt att vara pensionär! 🙂🌞



Nästa gång är det min tur!

24 kommentarer:

  1. Så du hann med din selfie idag! Trodde du skulle göra selfien först imorgon.
    En väldigt "avslöjande" selfie om jag får säga så. Du har inte haft det helt lätt i ditt liv, men tänk att du har klarat dig så bra ändå.
    Gillar att du (nu) har distans till dig själv - tänker på 40-årskrisen och din slutsats att en av dina döttrar blivit psykolog på grund av den krisen. Inget ont som inte har nåt gott med sig alltså.
    Vad gäller vintern så håller jag helt med dig.
    Vad gäller de olika åldrar som Paula valt i sina frågor måste jag klura rejält. Trodde att Klimakteriehäxans frågor var knepiga, men det är ju ingenting jämfört med Paulas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det nog vara... skyller på barndom och ungdom när det blir fel ibland... //Anna-Lena

      Radera
  2. Så roligt att ta del av din selfie. Och visst var det knepigt att "gå i mål" . Mycket att klura på. Har gjort klart min till största delen i kväll. Men har ett par saker kvar.
    Kände igen mig i flera av dina svar och nickade instämmande.Men det är ju inte alltid så att allt passar in när det kommer till bokstäverna.
    Distans på olika sätt känner jag igen mig i. Känner mig ibland som ett "ägg".
    kram

    SvaraRadera
  3. underbara bilder. jag håller med om att nästan allt är det sämsta med vintern. sol på snön gör väldigt ont i ögonen. hade inte tid med 40 - årskris. barnen var inte så stora då. så tråkigt att du inte lärde känna din pappa. är det för sent?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pappa gick hastigt bort för snart 35 år sedan. 70 år gammal var han då.

      Radera
  4. Bra tolkade frågor. Det var marigt den här gången, men det hade man nog räknat med när det var Paula som stod för dem.

    SvaraRadera
  5. Intressanta svar från dig!
    Några ålderskriser har jag inte haft men självklart andra kriser dem kommer man inte undan.
    Otäcka saker har alltid hänt men också mycken lycka.

    Du funderade lite över tips om Lidköping. I mitt inlägg igår om Glad måndag så ligger det en länk.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Min lillebror var min favorit när jag var 3 år, vi lekte jämnt,
    några större kriser minns jag inte, var upptagen av livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha minnen från treårsåldern. Gott att slippa kriser. Är nog väldigt personrelaterat det där.. //Anna-Lena

      Radera
  7. Bra svar. Som vanligt känner jag igen mig i en del av dina svar! Ha en bra tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma till dej! //Anna-Lena

      Radera
  8. Intressant och bra svar från dig. Lite sorgligt att du inte lärde känna din pappa men ibland är blod inte alltid tjockare än vatten. Själv hade jag en mycket nära relation med min pappa som som stod mig närmare än min mamma. Dock var även vår relation bra.
    Som liten var jag också knubbig och det var fritt fram för en del att kommentera det. Lärarna verkade inte se eller höra och själv sade jag inget, nästan som om det var mig det var fel på. Ändå älskade jag skolan och kunde faktiskt strunta i elever som inte var helt snälla. Den bistra sanningen är att barn inte alltid är snälla och det gäller än i dag.

    Önskar en fin kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, barn som inte är så snälla, de har nog alltid funnits. För det mesta så brukar de bli bra vuxna... inbillar jag mig... Kram

      Radera
  9. Hur jag än titar så ser jag inte mitt svar, det har kommit bort!!! Ojdå, jag svarar igen lite senare efter Alla mot alla, nu ska hundarna ut, tur jag tittade tillbaka ,-)
    KRAM Primrose

    SvaraRadera
  10. Nu så ,-) har kollat om jag hade virrat till det och svarat på annat ställe, men nej, mitt svar har försvunnit! Skulle kommentera dina andra inlägg men det får jag göra i morgon ,-)
    Sorgligt att du aldrig fick kontakt med din pappa trots att ni bodde på samma ställe i mer än 20 år. Sånt sätter sina spår och måste göra väldigt ont. Men det är ju aldrig ett barns fel. Ja håller med "jäkla skitungar" Barn kan vara väldigt grymma, oh du som längtat dit! Jag hade tyckt du var modig som gick ut på toaletten, jag hade inte vågat när det var mörkt. Bra att du kom till en annan klass fick nya vänner och bäst i klassen, det var aldrig jag, i mitten nåt sånt. Jo man drömmer och fantiserar, du är ju duktig på musik ,-)) Och du valde rätt vid 20, du verkar ha hittat din plats och trivts ,-) Förstår din ångest när du var 30. Det är otäckt, det är det nu också, var väldigt orolig i början, men har släppt jag med. Sorgligt att du mådde så dåligt, tur du hade familj och de i skolan! Härligt att träffas alla i sommarhuset ,-)
    Håller med nyfallen snö är vackert ,-))
    Är det bara svinhalt är jag också glad över att vintern blir kort! Tycker det är kul att läsa dina svar, och mer får jag veta om dig! ,-)
    Ha det fint nu! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  11. Fina kommentarer! Konstigt med kommentarerna... jag har numera blivit anonym på mobilen Tack för kommentaren! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  12. Om jag har lyckats eller om vissa spärrar släppt hos deltagarna, jag konstaterar i alla fall att svaren blivit så himla intressanta och varierade. Och öppna. Vilket tyder på att vi lär känna varandra, inser att ingen är perfekt och att det är ganska roligt att i lagom portioner berätta om sitt liv. Sorgligt att du inte lärde känna din far! Det gjorde inte jag heller, men jag bodde ju aldrig med honom, han försvann när jag var ett år gammal. Visst sågs vi på födelsedagar o så, men så lär man inte känna en person. Även om kanske utedass var väldigt förlegat redan när du var barn så är det ju fortfarande inte ovanligt att ha utedass vid stugan på landet. Inget märkvärdigt alltså! Men kallt om rumpan på vintern...
    Att bli mobbad för att man är knubbig som barn är så sjukt! Jag var också en knubbis men klarade mig bra från mobbning ändå, jag var nog rätt tuff av mig o tog ingen skit. Undrar om du o dottern rett ut din ålderskris, hon kanske är dyr i terapeutstolen?
    Tack för ärliga härliga svar, vem har inte velat bli artist? Trots att jag var tuff så gällde det aldrig uppträndanden, hatade både att sjunga offentligt och att medverka i skolpjäser. Men syrrorna o jag skulle bli nya Baccara, om du minns dem...ler
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baccara! Dom var bra!
      Nä, jag håller undan mina bekymmer för dottern. Och där har vi väl en grej till..
      det finns ingen som jag kan öppna mig för... därför gör jag det väl på nätet. Borde nog skriva en bok om livet..hur tokigt det kan bli...men det är det nog för många. Kram//Anna-Lena

      Radera
  13. Heisann, så trist å lese at din pappa var "fraværende", vi trenger uansett gode forbilder av begge kjønn. Men ser ut til at du har takla livet bra likevel. Ja, i 30-åra syntes jeg verden var i ubalanse, ingen god periode mtp hva som skjedde, men vi bodde jo i et fredelig hjørne av den, heldigvis. Det samme håper vi på nå! Ha ei flott uke ;:OD)
    https://viltogvakkert.blogspot.com/2022/05/da-ar-det-paulas-tur-att-ge-er-veckans.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världen i obalans! Då otäckt att enskilda dispyter kan ställa till det så. //Anna-Lena

      Radera
  14. Även närvarande pappor kan vara frånvarande, och det är djupt sorgligt. Att de inte tänker på vad dom går miste om! För det finns väl inget finare än att ha en bra relation med sitt barn!
    Vi hade också utedass under min upp växt, och dessvärre gick dörrarna till dasslängan ut mot en skolgård. Det blev många "långsittningar" om det råkade bli rast när man satt där!
    Vad skönt att det blev bättre för dig i skolan senare. Barn kan vara grymma!
    Rackarns är faktiskt ett ord som jag också ofta säger men det kom jag inte på när jag svarade. Men det kanske inte stämde med min bokstav heller.
    Jag tycker alltid det är trevligt att vara pensionär. Och nu ser jag fram emot nästa veckas Selfie!!

    SvaraRadera
  15. Olika har vi haft det. Kanske inte var så "farligt" ändå. Mer att vi haft olika erfarenheter. //Anna-Lena

    SvaraRadera
  16. Har lite "ångest "..mild sådan... för Selfien. Vill ju att den ska bli intressant...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas