söndag 28 augusti 2022

Hjälm

Borås Tidning har ett återkommande tema varje söndag. " För femtio år sedan", Lusläser alltid den sidan, för oftast finns det något som man kommer ihåg eller som sätter fart på tankar och minnen

Den här artikeln, om kilarna som börjat använda hjälm, då deras kamrat omkommit i en mopedolycka och då en annan av dem voltat och fått en allvarlig hjärnskakning, satte verkligen igång tankarna.

Så konstigt! Klart man använde hjälm då man körde moped. Och inte var det någon som skrattade åt en när man körde moped med hjälm på, vilket pojkarna påstod att man gjorde.

Eller ... hur var det nu? Har jag kört moped? Svar: Ja! Har jag  ägt en hjälm före femtio års ålder? Svar: Nej!

Som fjortonåring fick jag mitt första sommarjobb. Jag plockade jordgubbar. Jordgubbsodlingen fanns i en by, en dryg mil bort. Jag cyklade dit några gånger, tills mina föräldrar ( eller var det bara mamma) tyckte att jag likaväl kunde ta min framlidne morfars trampmoped. Så fick det bli. Ingen som brydde sig om man var fjorton eller femton.... och med den hastigheten som den mopeden gick i, så tycker jag fortfarande att det var en helt ok lagöverträdelse. Hjälm när man körde moped, det fanns ju inte på kartan, då för närmare 55 år sedan.

Jag fick en lite snabbare moped, och en som jag inte behövde trampa igång, när jag blivit femton. Min mamma, som ännu inte hade körkort, använde den också.  Jag tog mopeden till bussen eller tåget som skulle ta mig till gymnasiet i Borås. Vid ett tillfälle, en mulen dag i sena november, då jag gick i tvåan, var jag så deppad, för jag hade bara fått en TVÅA på matteprovet. Satte mig mopeden, från en grusväg till en annan. När jag passerade asfaltsvägen, så kom en turkos Opel. Min uppmärksamhet var noll, jag körde rakt in i bilen. Bilen i sin tur körde rakt in i en lyktstolpe. Jag reste mig efter olyckan, fick igång den lite sneda och vinda mopeden och körde hem. Jag behövde prata med mamma. Genast! Med pappa vågade jag inte prata. Just när jag och mamma skulle gå iväg till mitt lilla rum, så ringde telefonen. Den gången tog pappa hand om allt. Jag kom undan all ersättning. Påstod att jag inte sett bilen, för att det var skumt och den körde utan ljuset på. Om det var en sanning eller en undanflykt ,det vet jag inte än idag. Hjälm hade jag förstås inte. Hade tur som föll, så jag klarade mig från att slå huvudet i hård asfalt!

Och vet ni... dagen efter stod det om SMITNINGSOLYCKAN på första sidan i Borås tidning. Inget som kommit med i femtioårskavalkaden som tur är....

Cykelhjälm! När började jag använda det? Kanske för tjugo år sedan... jag minns inte....Kändes ju hur tramsigt som helst i början. Kommer iaf ihåg cykelturerna med döttrarna på cykeln. Johanna i en stol därbak, Karin i en stol på styret, förankrad med ett snöre.  Hjälm hade ingen av oss..... Idag skulle man aldrig vågat köra sina barn på det helt oansvariga sättet.

Jag var en bit över trettio innan jag stod på ett par slalomskidor. Gick aldrig någon skidkurs, dumt nog, så någon hejare på skidor, det blev jag aldrig. Men vi åkte till fjällen under ganska många år, under slutet av åttiotal till en bit in på tjugohundratalet. Det hände också att jag gjorde döttrarna sällskap till vår närmsta skidbacke, Isaberg i Hestra, bara dryga milen bort.

Visst hade döttrarna skidhjälm. Var sin rosa. De använde den  medan de var mellanstadiebarn. Sedan var de "för stora". Jag använde förstås aldrig hjälm. Tanken på det fanns inte. Inga vuxna hade hjälm. Och jag som nästan bara åkte i blå och "ljusröda" backar.... jag kom ju aldrig upp i "farlig fart".
En gång ramlade jag och slog i bakhuvudet ordentligt! Det var otäckt! Men tanke på hjälm, fanns ändå inte.

Skulle kunna tänka mig att besöka en utförsåkningsanläggning med beskedliga backar igen. Bara för att testa om man kom ihåg hur man gjorde. Men det kommer aldrig att hända. Idag har alla hjälm i backarna. och att sätta en hjälm på en tant som knappt får upp styrfart, det skulle kännas väldigt konstigt.. Jag skulle skämmas!

Letade förgäves i albumen efter bilder på mig, sittande på moped, cykel eller på skidor. Fann inget. Antagligen av den anledningen att man inte hade med sig kameran i backen eller på mopedfärden, gissar jag.  Men några gamla fjällbilder fann jag.... från Vemdalen ( eller Björnrike) och från Ottsjö.

1. Så otäckt med krocken med bilen. Det kunde ha slutat betydligt värre - usch!
    Håller helt med dig. Hjälm hade jag aldrig, varken när jag cyklade eller åkte moped. Det var vara fjolligt. Idag ser man knappt någon längre som kör vanlig trampcykel utan hjälm. Även många med elcyklar bär hjälm. Ingen som tycker att det är löjligt längre.
    Däremot var det alltid en självklarhet att ha hjälm när man körde "riktig" motorcykel.
    Även i skidbackarna bar jag aldrig hjälm. Det gjorde man bra aldrig då...

1. Så var det. I artikeln stod det att för 50 år sedan, så var det inte så vanligt med hjälm på motorcykel heller. Ingen lag på det

2. Jag har inte heller använt hjälm varken som barn eller vuxen förrän jag fyllt 60 år. Jag cyklade, körde moped, åkte skidor, skridskor, nej otroligt huvudlöst. Däremot var det viktigt att barnen bar hjälm, men de ville inte.
    Nu är trafiken mycket livligare, så det bästa är att vara rädd om sig.

3. Skridskor... just det... Där hade man ju ingen hjälm heller!//Anna-Lena

4. Jag har heller inte använt hjälm. Det gjorde ju ingen. Och barnen hade ishockeyhjälm på sig när de cyklade. Så nog har tiderna förändrats. Det är ju som med säkerhetsbälte, bilstolar och sådant också. God natt! Eval8

1. Kanske har det gått lite till överdrift...men samtidigt så är ju säkerhet något att eftersträva! Go natt! //Anna-Lena

5. Jag använde nog inte hjälm förrän i 40-års åldern och därefter.
    Nu har jag alltid ( eller i alla fall till 95%) hjälm när jag cyklar. Tycker att det känns konstigt att cykla utan. Många vuxna använder hjälm vid cykling, tycker jag. Mycket bra, om nu olyckan skulle vara framme.
    På vintern ser jag väldigt många som åker skridskor här på Storsjön. Det är nästan bara barnen som har hjälm på huvudet. Knappt någon vuxen. Hur tänker man då? / Anna-Lena

1. Hjälm då jag åkte skridskor, det hade jag före 50. Hjälmtvång i skolsammanhang. Och det har bara varit då jag åkt skridskor som vuxen. Vet inte var jag fick tag på den hjälmen, men den var av modell mindre, så jag fick ta på mössa utanpå, om det var kallt.
      Skridskor skulle jag inte våga åka idag. Litar inte på balansen. //Anna-Lena

6. Hjälm är intressant! Intressant artikel och även att läsa dina tankar och om dina upplevelser. Himla tur att det gick ok när du krockade.
    Och utvecklingen har ju gått mot hjälm. Och visst är det bra med hjälm. (Vad gäller Spanien är det få barn som har hjälm när de cyklar och vuxna med hjälm har jag bara sett på tävlingscyklister)
    Förr var det ju ingen som använde hjälm. Fanns knappast.
    Har åkt mycket skidor utför i Alperna och i branta nerfarter men innan jag fyllde 68 använde jag ingen hjälm i backarna. Men idag gör jag det. Förnuftet har tagit över. Under rådande omständigheter kan jag nog dock inte åka alls.
    Men döttrarna som är födda 1981 använde nog inte hjälm förrän de var över 30.
    För egen del borde jag ha hjälm när jag cyklar men har det ibland.
    Har heller aldrig haft hjälm när jag åkte långfärdsåkning på skridskor. Så jag är verkligen inte konsekvent.
    kram

1. Döttrarna började rida 1988. Då var hjälm självklart. Men inte skyddsväst. Idag använder man både ock.
      Om man inte är westernryttare förstås, för då är man tydligen skyddad med en cowboyhatt. Kram //Anna-Lena

7. Jag hade alltid hjälm då jag körde moped. Som barn red jag , givetvis så hade jag ridhjälm på mig. Men jag har ingen cykelhjälm. Jag cyklade också med båda tjejerna, Therese där bak och Sofie på styret. Och de har hjälm på sig då vi åker skidor. Fredrik har även ryggskena. Jag åker inte skidor längre, så någon skidhjälm behöver jag inte tänka på. Men jag funderar på att skaffa mig en cykelhjälm. Tänk vad många olika hjälmar det finns.
    Kram

1. Bra där! Men du är lite yngre än vi andra. Tror att min bror, född 61, använde hjälm. Åtminstone då han hade lätt motorcykel.
      Rida... det fanns knte på kartan för en bonnunge, f 53! Ha det gott! Kram

2. Ja, jag är lite yngre än dig, är född 1968, min syster -66, och min bror -63. Jag är också uppvuxen på landet, med kor, hästar, får, getter, höns, kaniner, ankor, katter och hundar, även underlater. Ha`t så bra! Kram

8. Om det är något som man ska vara extra rädd om så är det huvudet. Trots att jag är väldigt medveten om det så köpte jag min första cykelhjälm, en Hövding, för två år sedan. Det innebär att jag körde moped utan hjälm och åkte utförsåkning utan hjälm. Helt galet inser jag i dag och känner mig tacksam för att inget hände. När jag var liten så var det på modet att ha bilhjälm när man körde så det hade min pappa. Dock inte min mamma som satt bredvid. Vilket märkligt tänk där! Våra barn har självklart alltid haft hjälm. Det är upp till oss vuxna att agera föredömen där.

Önskar en god måndag!

Kram

9. Bilhjälm! Just det! Mannen med en rutig sådan. Kvinnan som satt bredvid utan.
    Nu undrar jag ju hur många liv en bilhjälm räddat. Men cykelhjälm är bra och mopedhjäöm en nödvändighet.
    Skridskor åkte mycket i narndomrn. Hjälm? Nej! Kommer i och för si äg inte ihåg att jag ramlade och slog i huvudet. Var nog mest knän och rumpa som drabbades.
    Men visst ska man ha ishockeyhjälm!
    Nackdelen med hövding är att man måste tänka laddning. Glömmer ibland. Men har en annan hjälm också, om jag skulle komma på spontan-cykeltur.
    Ha det gott! Kram //Anna-Lena

10. I början på mars 1971 blev jag 15 år och moppen stod klar. Inte hade jag hjälm ingen annan heller. Men snart blev det lag på hjälm men då hade jag bilkörkort. Några grabbar som var ett år yngre började med hjälm, jag skall erkänna att jag tyckte det var mesigt.

1. Det var väl så man tänkte. Eller... mest tänkte man nog inte alls på säkerhet.//Anna-Lena

11. Tänk vad en minnesartikel i tidningen kan sätta fart på tankarna :)
    Jag hade förstås aldrig hjälm heller, inte ens när jag började rida i slutet av 50-talet, men någon gång där i mitten av 60-talet blev det hjälmtvång ... i alla fall på ridlektionerna. Någon moppe hade jag aldrig och inte några slalomskidor heller, men vi tolkade på skidor efter häst i full fart - och ingen hade några tankar på hjälm då heller. Cykelhjälm har jag inte heller haft och nu har jag inte ens en cykel :) Kom att tänka på Ingemar Stenmark ... han hade ingen hjälm heller på den tiden. Det blev många minnesbilder i min hjärna också efter ditt inlägg!
    Ha en bra tisdag!

12. Nel, just det. Utförsåkareliten kördecutan hjälm oxå. Var det hjälm på störtloppsåkare månne?
    Tider förändras... på gott och ont. Och säkerhet ät ju bra! Kram//Anna-Lena

13. Jag har aldrig ägt en egen hjälm. Som barn och tonåring åkte jag skridskor utan hjälm, och klarade mig från svårare vurpor. Tror inte jag började använda hjälm förrän jag jobbade i skolan. Då var det ingen diskussion...alla bar hjälm. Vilken tur att du klarade dig från den vurpan trots att du inte hade hjälm. Det är för väl att de flesta är förnuftigare idag. Kram

1. Så otroligt roligt att få en kommentar från dej! Har saknat dej SÅ!
      Nej, det där med hjälm, det var inget man tänkte på, då vi var små.
      Bättre numera! Stor kram!// Anna-Lena

14. Nej, tyvärr hade vi tjejer inte heller hjälm i Järvsöbackarna när vi började åka dit i början på 2000-talet, minns inte när vi började med det, men nu skulle ingen av oss åka utan hjälm, tänk va tiderna ändras, nu till det bättre!
    Ha det gott!
    Kram!

1. Bra att man blivit klokare... eller... ?//Anna-Lena

15. skulle aldrig cykla utan hjälm, här har alla vuxna cyklister hjälm

16. Tänker att det handlar mycket om normer i samhället, och idag har de ju förändrats till att det är norm att ha hjälm i en massa sammanhang, vilket förstås är bra. Utomlands tycker jag fortfarande att det kan variera lite mer (olika i olika länder förstås). Reagerade i somras när jag såg en förälder cykla med hjälm i trafiken, men ha barn bak utan hjälm. Hur tänker man då?

17. Så intressant att få se en gång i veckan vad som hände för 50 år sen! ,-)
    Hjälm är bra, även om man då kanske inte tyckte det alla gånger.
    Bra av killarna , efter det tragiska.
    Har kikat vad du gjort, men ska kolla in mer, ser att ni haft en fin semester.
    Moppe hade aldrig jag, men så bodde jag rätt nära till allt. Jordgubbsplockare, gott och kul. Jag skottade frö i en djuraffär ,-)
    Bra med moppe! Tror faktiskt inte min kompisar, de som hade moppe hade hjälm. Fy vilken otäck ollycka du var med om! läskigt. Förstår att du var chockad och vad som hände, det kunde mycket väl vara som du sa. Men vilken tur du hade! Jag hade blivit SÅ rädd när det stod smitningsolycka! Hade nog inte vågat gå ut. Hade heller ingen hjälm när jag cyklade med barnen. Har en Johanna jag också ,-) Du är så kul jag skrattar, en hjälm på en tant som knappt får upp styrfart ,-)))) Jag åker där det är slätt. ok nån liten backe med tungan rätt i mun!
    Ha det jättefint nu! KRAM Primrose ,-)

1. Numera är man feg och sttl på skidor. Men lättare med de breda än de smala skidorna. De är så svåra att svänga med.
      Hjälm är bra... men ibland tycker jag det gått för långt med säkerhets tänk... Eller det kanske det inte kan.. Kram! Anna-Lena