onsdag 24 augusti 2022

Strandvandring

 


Har inte varit i gamla stugan på tre veckor.  Absolut dags att  kolla till den. Vädret inbjöd också till en dagstur till havet.

En gång per sommar, så vill jag gärna ta långpromenaden längs hela långa Östra stranden. Någonstans mellan 3 och 4 km lång lär stranden vara. Välbesökt i området  norr ut. Till den vackra södra delen hittar inte så många sol och baddyrkare.


Ganska så ödsligt på stranden, trots kanonväder. Så blir det ju när semestertiderna är slut. Mest russinliknade pensionärer i solstolarna. Det har varit en fin sommar, det syns på kroppsfärgen.


Då man vandrar längs stranden passerar men alla sommarstugeområden och sen kommer man förbi Hagöns camping.
Där campingområdet tar slut, slutar körbar väg och man kommer till en ljunghed, ett naturreservat.
Inte mycket av detta syns från stranden, men olika kännetecken gör att man vet var man befinner sig i förhållande till de olika lokalerna.

Ett naturistbad finns längst söderut. Lite "pinsamt" att passera, men det är bara att titta rakt fram och gå på.  Kunde ändå inte undgå att registrera att naturister är bruna... precis överallt.




Östra stranden begränsas söderut av Fylleån. Den har fått sitt namn av den spritsmuggling som ägde rum här en gång i tiden. 
Vackert är det blåa bandet.... och ån har faktiskt en egen liten strand.


Tog vägen genom det ljungprydda naturreservatet, på vägen hem.

Stannade till och köpte en flaska vatten i campingplatsen servicebutik. Det var varmt, svetten rann ner i ögonen och vätska behövde fyllas på.

Aldrig har väl en halvlitersflaska Loka,á 25 kr, känts så prisvärd.

Maken hade maten klar när jag kom tillbaka till stugan. Sill och potatis, det är gott när det är varmt. 


Det blev några goa eftermiddagstimmar på stranden.  Kristallklart vatten, omkring 20 grader, inbjöd verkligen till bad.

Det var ordentligt lågvatten på eftermiddagen. Vilket betyder extremt långgrunt. Man får gå ett bra bit ut, gissningsvis minst 150 meter, för att få ett bad som förtjänar namnet.

En härlig dag! Är behagligt  trött efter lång vandring både på land och i vatten.

I morgon är det jobbdag. Börjar vid halv tio, så någon klocka behöver inte ställas. Slutar kvart över två. Så i morgon får det bli några timmar i och vid Gusjön. Det gäller att ta tillvara de sista sommardagarna 


27 kommentarer:

  1. Vilka härliga foton på en fin dag! Njutbart!
    Jag måste ställa klockan om jag börjar halv tio, hihi...men så är jag en nattuggla också, och har svårt att komma upp på mornarna, nattjobbet gör också sitt till.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägger man sig vid tio på kvällen, så är man vaken i god till till halv tio!
      Bra att det är rn nattuggla som har nattjobb. Skulle aldrig fixa ett sådant!// Anna-Lena

      Radera
  2. Helt underbart somriga bilder från naturreservatet och stranden. Så fint där är. Riktigt rofylld utan folk kan jag tycka. Som du säger - det är ju första "riktiga" arbetsveckan så...
    Nudiststränder har maken och jag snubblat över några gånger. Kan också tycka att det är aningen pinsamt, men min man känner av det mera än jag. Man kan ju inte låta bli att glo en aning om jag ska vara ärlig;-)
    Jobbade du inte tisdagar förut? Har du bytt till torsdagar? Spelar ju egentligen ingen roll, eller hur?! Det har sina fördelar att vara pensionär - man har tid hela veckan, ungefär;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jobbat torsdagar hela tiden. Tredje året nu. Tisdagar är "mormorsdagen".//Anna-Lena

      Radera
  3. Jag fattar inte varför ni inte tillbringar mer tid där. Hade jag lyxen att ha en stuga vid havet, då skulle den verkligen bebos!
    Vi pratar om att köra ut i morgon när Maken slutat jobba. Det är så långt bara. Tar mycket tid bara att köra. Bensinen är ju heller inte helt billig nu… vi får se hur det blir.
    Naturister har jag faktiskt aldrig råkat på. Yngstas svärfar blev kissnödig i närheten av ett kallbadhus. Han lyckades komma in, när någon gick ut. Döm om hans förvåning när synen som mötte honom var en massa nakna karlar. Han gick igen, utan att ha uppsökt toaletten. Ärligt talat visste jag inte heller att kallbadhus alltid var nakenbad.
    Godnatt 😴 Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stugan är gammal. Sängarna obekväma.
      Hemma finns växter, växthus och katter.
      Trivs väldigt bra att ha stugan i första hand som träffpunkt och som platsen för dagsbesök.
      Funkar att sova över i ljusa juni och juli, men nu när mörka augusti är här, så vill inte jag stanna över natt heller.
      Maken vill aldrig .. kan inte sova
      Ibland önskar jag att vi rev och byggde upp igen. Men stugan ligger lite dumt till, och det skulle bli besvärligt.
      Döttrarna är nöjda med den gamla stugan. Motsvarar våra behov
      Och på campingplats skulle jag heller aldrig kunna tänka mig att bo. Alldeles för trångt för mej! Fast ni kanske har mera bekväma sängar i husvagnen...
      Vi är olika! Ha det gott!//Anna-Lena

      Radera
  4. Härliga bilder! Ibland önskar jag att jag hade en stuga vid en sjö, tyvärr så är det en önskan som aldrig kommer att bli verklighet.
    Ha en bra dag på jobbet! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bekväm åtetruntstuga vid en sjö, den hade jag inte tackat nej till. Kram

      Radera
  5. Ljung är så fint på hösten, mer klippiga strandvandringar här.

    SvaraRadera
  6. Jo, det är skillnad. Södra Halland har mest sand. Och långgrunt. På gott och ont!

    SvaraRadera
  7. Vilken jättefin promenad och verkligt vackra bilder. Och extra roligt att naturen skiftar så mycket längs vägen-
    Fint att ha stugan och även om ni inte bor kvar blir det ju en fin dagstur dit.
    Förstår att du var varm och Lokan var ju i det läget värt sitt pris.
    Önskar dig en bra jobbdag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten är nödvändigt för att må bra! Helt tydligt! /Anna-Lena

      Radera
  8. Vilken härlig dag det blev och vilken fin promenad längs med stranden. Även här finns ett nakenbad men det är bara att passera och låtsas som om det regnar. De som väljer nakenbad brukar inte bli besvärade. Däremot blev en fågelskådare attackerad en gång för de trodde att han smygfotograferade vilket inte var fallet alls.

    Önskar en god torsdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vände mig om och toalett häftigt foto av en gammal man. Men vill inte visa den offentligt! //Anna-Lena

      Radera
  9. Svar
    1. Som sagt.. kärt barn har många namn... även om det varit mer naturligt med Nilla. 😊😊

      Radera
  10. Sådana sensommardagar som vi har nu är så njubara. Även om jag, som du, svettas rikligt när vi går våra promenader.Skulle inte ha något emot att gå på den stranden och ta ett dopp då och då. Men det går fint att bada i Storsjön också.
    Ett naturistbad har jag aldrig passerat. Tror inte jag skulle känna mig bekväm då... / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att titta rakt fram! Kunde ju inte låta dem sabba min tilltänkta runda ! Sötvatten är toppenbra att bada i. Har badat I Gussjön( del av Nisssn) idag.
      Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  11. Läste på fb om problemet du hade på min sida. Det var trist att höra för andra verkar vara mer nöjda nu. Men vi kikar på det i helgen. Jag har nog missat mycket i vårt vackra land, så tacksam att jag får se alla fina bilder från ditt kringflackande, "ler". Ja du är alltså mer rörlig än jag och rör dig i områden där jag knappt satt min fot. Och jättevackert är det! Jag tog ett långt dopp i ån ikväll, visst sjunger det på sista versen nu...Nattikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade ingången till dej! Men lite svårfunnen...och toc tid. Men tid har jag ju gott om...
      Jo, här flackar det omkring. Sverige är vackert! Kram//Anna-Lena

      Radera
  12. Härliga bilder ... och det ser verkligen fint ut där på stranden :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin stranddag ytterligare, blev det idag!

      Radera
  13. Text och bild, toppen. Som sagt jag skulle vilja promenera utmed den stranden en lagom varm dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog bli läge i september... En dag med fin och hög luft. Härligt idag också..helt underbara bad. //Anna-Lena

      Radera
  14. Min mage mår finfint efter gårdagens surströmming ;-) Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är nog av ett speciellt släkte. Barnfödd på surströmming.?

      Radera
  15. Så mysigt, tänk att vandra där med lösa hundar, fast det kanske man inte får! ,-)
    Härligt ni har det därnere.Temp godkänd, 20 grader helt ok, vackra bilder, jag kommer att läsa dina inlägg som jag missat men hinner inte kommentera, För är vi inte här är vi där och sällan har vi tid till nåt! ,-) KRAM Och ha det jättefint! Primrose

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas