måndag 1 augusti 2022

Glad måndag!

 Nej då! Jag har inte för avsikt att fastna i något tema. Därtill har jag alldeles för många tankar i huvet, vilka behöver kanaliseras här och dessutom är jag alldeles för ojämn i flödet.


Varvid jag kom att tänka på att det var drygt ett år sedan som jag besökte en osteopat, då jag hade ont i knäet. Han tryckte mej i nacken och konstaterade att det var stopp i flödet.  Kanske han fick igång det, under de gånger som jag kom tillbaka till honom... men det är ju så länge sedan, så att det sannolikt har blivit flödesförstoppning igen.  Men jag mår rätt bra ändå...

Nej, osteopatbehandling, det var inget för mej. Som jag tidigare skrivit, så är kiropraktorn den som är bästa behandlare av stundtals trilskande muskler och skelett.

Idag hade jag en tid hos Josefin. Hon konstaterade att det såg bra ut, enbart lite korrigering behövdes. Visst blir man glad av det  

Precis som jag misstänkte vid förra besöket, i maj, så väntar Josefin barn. En liten flicka ska komma till världen i september. Den blivande mamman strålade i sin långt framskridna graviditet. Hennes glädje var klart smittande, även på mej.

Annat att glädja sig åt denna första dag i augusti:



Hittade fina Västeråsgurkor på Willys i Gislaved.  Så nu är inläggning av smörgåsgurka a la Lindgren gjord. Tycker att heminlagd gurka är så gott!

Klar att avnjutas på t.ex. leverpastejmacka om tre dagar!


Den frösådda vädden har fått sina första blommor. Det finns mängder av knoppar, och förhoppningsvis ska den blomma i flera färger. 

Fjärilar har det varit dåligt med i sommar. Men idag fick den nyutslagna klinten/tisteln, från vännen Karlas rika perennodling, besök av en citronfjäril. Glädjegörande, absolut!

Luktärterna blommar för fullt. De doftar så gott, att man understundom kan känna doften på långt håll.

Stockrosen, med  frön från Malmö, blommar för första gången. De vita rosorna har blommat länge. De kommer också från trädgården vid Karins hus.

Visst blir man glad när växter som kommer från växtzon 1 kan trivas även hos oss, som ligger i växtzon 5.

Ha en fin måndag alla!

20 kommentarer:

  1. Ja, jag skulle också gå till en kiropraktor eller kanske naprapat med sådana bekymmer! Hoppas du mår bättre. Mums med inlagd gurka, och så fina blommor! Ha en fortsatt fin måndag!

    SvaraRadera
  2. Konstigt...och fel..att inte kiropraktorer och naprapater ingår i sjukvården. De utför ju vård dom ingen annan kan ge...Kram

    SvaraRadera
  3. Jag ska testa en ny osteopat när vi kommer hem.
    Fina blommor, vi ska se om vi kan såfrö några fler stockrosor.
    Ha en fortsatt glad måndag! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osteopat går jag inte till mer. Håller mej till Josefin. Fick ny tid i januari. Hon tänker jobba på kvällar efter jul, när hennes sambo kommit hem från sitt jobb. Hoppas att det funkar, för hon är mycket bra! Ha det gott!

      Radera
  4. En riktigt glad måndag för dig. Glad måndag precis som Skyltsöndag är teman där man är med när man känner för det, och fri tolkning:-)
    Håller helt med dig - har man problem med "ben" är det kiropraktor eller naprapat som gäller. Osteopater är alldeles för flummiga för min smak.
    Härliga bilder på blommorna. Såg tre humlor, två fjärilar och två spindlar bara idag på balkongen...

    SvaraRadera
  5. Blir glad av att du också ser insekter. De är ju livsviktiga för oss alla!
    Nu har jag testat osteopat och kommit fram till samma slutsats som du! Är så nöjd med mjukhandade Josefin. Tur att hon tänker återuppta sin praktik under sena eftermiddagar och kvällar, efter jul. Vill gärna bli korrigerad i ryggen några gånger per år, även nu när den är förhållandevis bra.

    SvaraRadera
  6. Vilken glad måndag! Och visst är det ju så att många dagar är glada och de som inte är det passerar de också. Nya kommer.
    Fint med din kriopraktor och att du blir hjälpt- Jag har min rehab hos sjukgymnasten men har nu haft paus. Inte alls bra så ska tillbaka-
    Ja,visst är det märkligt att naprapater och kiroprakter inte ingår. Och tandläkare gör det ju bara delvis.
    Så gott med inlagd gurka- Ska nog också ge mig på det.
    Blomsterprakten njuter jag av. Så fin. Och visst är det extra roligt att alla trivs så fint hos dig-
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utimhusväxter trivs bra. Inomhus är det värre.
      Hoppas att du får god hjälp med din rygg efter sommaruppehållet.
      Borde vara någon som tar upp en helhetssyn på vård som valfråga. Helt tyst! God kväll! Kram

      Radera
    2. Zon 5, då är det inte lätt alla gånger. Själv bor jag nu i zon 6, lite svalare här.
      Det är lätt att bli lite avundsjuk på alla som bor i ett varmare klimat och visar bilder på sin växtlighet. Men jag är också glad över att mördarsnigeln inte ännu trivs här. Däremot gillar både rådjur och harar min dotters trädgård... / Anna-Lena

      Radera
    3. Vi har sluppit mördarsniglar också. Kanske inte trivs här på sydsvenska höglandet... precis dom en del växter inte gillar vårt klimat. Rådjur gillar vår höstflox!

      Radera
  7. Västeråsgurka äter jag naturell nu när det finns att köpa.

    SvaraRadera
  8. Många vackra blommor hos dig och jag tror fjärilarna är på väg nu ... äntligen.
    Gurka, mmm, jag lägger in varje år för ett helt års förbrukning. Har skördat de första och de första fyra burkarna är klara. Brukar bli ca fjorton innan det är klart. Just nu håller vi på med den sista burken från förra året.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte testat att odla för egen del. Borde göra det. Vanlig gurka blir det inte så mycket av i lilla växthuset. Ha det fint! Kram

      Radera
  9. Hej, bor du i växtzon fem? Trodde du tillhörde typ 3? Bodde i Fredriksberg i 20 år i zon 7, där tog det tid med allt som skulle växa...
    Min grannkompis har idag besökt "min" kiropraktor, jag har ju bara varit där en gång men blev ju så bra i ryggen så det är inte sant! Hoppas hon får lika bra hjälp, hon har varit sen med att söka hjälp och gått krokig som en gammal gumma. Fin stockros, såg gula blomma i Hyttnäs trädgård (den jag har nära och kallar min egen, tsss) Smörgåsgurkan, gör du den i ett-två-tre-lag? Jag har försökt lära mig att gilla den, är ju uppfödd på saltgurka som är min favorit. Nu dags för eftermiddagsfika. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket socker, salt och ättika. Lök, senapsfrön, dill.
      Saltgurka... nja... vill ha sötsalt inläggning.
      Vi bor på sydsvenska höglandet västsida och här har vi växtzon 5. Hade önskat ett lägre nummer...speciellt för en del buskar... favoriten magnolia till exempel.
      Hoppas kiropraktorn kan hjälpa kompisen. Blir så irriterad över att kiropraktorer inte ingår i sjukvården. De gör ju ofta bästa jobbet. Kram

      Radera
  10. Fick scrolla ner så jag hittade dutt inlägg, tänkte väl att du satt in ett nytt ,-)
    Flöde är viktigt, kanske har du ditt kvar, undera hur det är med mig, har aldrig testat! Bra att besöket hos Josefin såg bra ut, och en "liten", alltid kul! Heminlagd gurka är gott! ,-) Det gjorde alltid mina föröäldrar o även vi , mannen och jag, men det är några år sen. Luktärter, så himla härlig doft! Men sällan jag ser dem nu. Fjärilar saknar jag, men humlorna kom till slut ,-) Stockrosor är en favorit, vi försökte få dom att växa på landet, det gick inte, tyvätt!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  11. Såg några fjärilar på dagens roadtrip också. Gott att de vill visa dig igen. Kram

    SvaraRadera
  12. Så gott med egen gurka. Kanske något vi borde göra vi med...
    Jag har ingen erfarenhet av någon av yrkesgrupperna så än klarar sig kroppen utan.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott att slippa träffa de yrkesgrupperna.
      Gurkinläggning, det är enkelt gjort. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas