lördag 25 februari 2023

Lite blandat

Man blir ju inte superglad, då man kollar ut genom sovrumsfönstret och ser gråmulenhet, lite dis och snö. Snön kom igår. Var ute .... med stavar.... kan ju låtsas att det är skidor... och slirade runt på byvägen, för friskluft och lite kroppsrörelse. Det var faktiskt ganska gott väder, så det kändes ganska ok. 

Idag , då jag öppnade ytterdörren... ligger mot norr... för att släppa ut katterna, möttes jag av en motsträvig dörr . När jag tryckt till lite extra, och fått upp dörren, så möttes jag av en isande nordanvind. Katterna var tveksamma till utgång. Några steg ut blev det, men nu är de inne igen. 

Jodå, jag SKA ta en runda i eftermiddag. Det sägs att det ska klarna upp. Men nordanvinden, den lär bestå. Får ta fram de varmaste vinterkläderna igen....Var ett tag sedan senast.


"Minnen" på Facebook, berättade att det är ett år sedan idag, som det första quizet, efter två nedstängda år, ägde rum. Visade upp vinsten, en grön "vas" på FB.

 Igår var det dags för detta års andra quiz. Vi ville inte vinna denna gång. Det har vi ju gjort för många gånger. Senast vid januariquizet. För säkerhets skull, så svarade vi helt åt skogen på skiljefrågan. 

Vi hade lite för höga tankar om oss själva. Hade missat en fråga och stannade på 15 poäng. Av 16. Ett lag hade 15,5 poäng. det tackar vi faktiskt för. Det är en rolig grej att vara med, det är roligt att vara bland de tre bästa, men det är så pinsamt att vinna gång efter annan. 

Vinst: En glasgrej. Så klart, på Glasets hus! Sedan hösten, så är det Kunskapens äpple som gäller. Vi har två. Dessutom får alla i laget var sitt presentkort på en lunch på Glasets hus. Tyvärr hör inte deras lunch till de kulinariska höjdpunkterna.  Vi har sex presentkort liggande....

Glasets hus har, förutom en hytta, där glasblåsare visar upp sitt hantverk. ( stängt just nu pg.a. höga elpriser) ett glasmuseum och en utställningslokal. En "debutant- utställning " var uppe. Väninnan Susanne debuterade redan förra året, på just den utställningen.  Den här målningen samt nästa är hennes verk. Gillar verkligen hennes speciella uttryck. Akvarellmålning, det är svårt. Jag vet, jag har testat. Med "katastrofala" resultat. allt flyter ju ihop. Tacka vet jag olja. det är bara att måla över, där det man inte  är nöjd med, har torkat.


Tänkte på det, då jag såg quiz-minnet på FB, med text "Första quizet på två år": TÄNK så fort man glömmer. Visst minns man att det fanns en tid då mycket var nedstängt, då  alla  evenemang blev inställda. Men att det varade så länge! Mer eller mindre i två år! Öppnade väl lite smått någon gång under tiden, men fick stänga igen...

Tack och lov för vaccin, som gör att man har kunnat återgå till det mer normala igen....Och dessutom har kunnat boosta sitt immunförsvat med några förkylningar. Jag inbillar mig... men kan ha fel... att vi behöver lite virus ibland, för att må bra däremellan....

Läste ledaren i dagens Borås Tidning, och höll med. "Nya tekniken är inte skolans bästa vän". Det handlade om att datorer tagit över skolans värld. Konsekvenser: barnen kan inte använda en penna, kan inte skriva läsligt för hand, finmotoriken utvecklas inte. Bristen på läroböcker i klassrummen främjar definitivt inte barnens läsförståelse, ej heller deras kunskapsutveckling. 

Håller med helt. Datorn ska vara ett hjälpmedel, inte en lärobok. Visst måste man kunna skriva med penna! Kommer ihåg att jag klagade på att eleverna inte kunde skriva ut material  från sina Cromebooks. Skrev då ett inlägg i  en nationell grupp, på Facebook. Skälet var att man skulle kunna använda det datorskrivna , tillsammans med att skriva för hand. Fick ett svar : Behövs inte; mina elever har inte använt papper och penna på tre år!

 HJÄLP!

Läroböcker är bra. Texten är skriven för åldersgruppen, man kan läsa texten tillsammans, man kan diskutera utifrån det man läst. Det är mycket svårare att ta till sej kunskap från datorn, och de program som finns där. Ialla fall var det så, då jag undervisade i no/so....

 

Visst har jag gått på mängder av alla de olika trender, som skolvärlden gått igenom.

Kommer inte ihåg alla, men tycker nog att det kommit fler trender med tätare mellanrum under senare år. "Kooperativt lärande" var i fokus då jag lämnade  allt utom musikundervisningen, för tre år sedan. Vet inte om den trenden har ersatts om något nytt. "The big five", det var lärarnas rättesnöre innan dess. Och "Grej of the day" skulle ge eleverna en massa "blixtkunskap". Naturligtvis har jag "gått på allt". "Grej of the day". Det var ganska kul att göra de PP-presentationerna. Lärarinnan lärde sig en hel del.... 

Blev lite osams med min dåvarande rektor, då jag ifrågasatte trenden att elever från F- till åk 2, alltså tre ålderspann, skulle delas "vertikalt" i stället för " horisontellt", under en period kring millenieskiftet.  Gällde ju inte de elever jag jobbade med, men jag tyckte ändå att det var helt idiotiskt. Idag finns inte den typen av elevgrupperingar kvar.


Blev som vanligt alldeles för längt inlägg....
Har hunnit med att lösa melodikrysset och att fika med gårdagsbakad citron-sockerkaka, under tiden jag bloggat. 
En "gamling" behöver träna på att multitaska. 
Blev lite "rädd för mej själv" i går kväll. Skulle leta upp jackan efter quizet. Visste ungefär var jag hängt den... men hittade inte... Detta trots att den hängde ytterst, och jag tagit i den flera gånger men inte känt igen. Demens på gång.....HJÄLP!

Solen börjar bryta igenom det gråa där ute. Ska skotta bort lite snö. Maken fixar rotmos och  den köttkorv som legat i frysen sen jultid. Långpromenad, det får det bli efter lunch. Dagarna är långa nu! Så det finns massor av tid för lite kroppsrörelse.....


24 kommentarer:

  1. Rotmos och köttkorv - vilken festmåltid. Fin, fina grejer!
    Att inte kunna skriva "för hand" låter otroligt konstigt i mina öron, men jag kanske bara är hopplöst ute.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste bara ändras på. Tror att man helt enkeltmåste ta ett par steg tillbaka i datoranvändandet..... eller helt tnkrlt lära dig använda den på rätt ditt.//Anna-Lena

      Radera
  2. Det här är roligt; Ja ett långt inlägg! Ja, jag har läst flera gånger! Ja, jag inser att denna damen, alltså du Anna-Lena som jag håller på att lära känna bloggledes har rätt så öppna tankekanaler. Ja, jag tycker om det. Du lyckas få in så mycket både mellan bilderna och mellan linjerna från ditt liv.
    Tror att det där med trender/förändringar i yrken är något vi alla är/varit med om. Jag har naturligtvis fastnat i dessa tavlor du visar.
    Letar efter den Gröna vasen? Var är den?
    Jag tänker när jag ser: Första bilden på tavlorna: Ser pyramider i staden med månhäng på den till vänster. När alla klot träffas och samsas uppstår ljusstrålar ur havet på den till höger.
    Susannas akvareller gillas! I tvån är det massor med folk. Hälsa henne!
    Så kommer då den där med kvinnan som ser ut ha en svart gasbinda över ögonen; ett flor kanske. Är det ett kollage? Den är superläcker och intressant!!!! Men du skriver inget om konstnären eller missar jag något texten? Är det du? Jag gissar.....
    Härlig att läsa och se detta inlägg med så mycket inflätat i ett och samma; med bilderna.
    Som sagt med andra ord, ett nöje!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nej, nej! Jag har inte målat på många år. Och jag är inte bra på det. Men alla har sitt uttryck! Så visst... jag har också gjort tavlor...haha.. dubbeltydligt!
    Det står inget om konstnärerna i namn samt prislistan, som fanns att tillgå.
    Ska hälsa Susanne.
    Nä, inget collage... tror att det var olja...eller kanske akryl. Får åka tillbaka och ge varje konstverk mer tid.
    Grön vas... nä, den tyckte jag inte var då mycket att visa. Har tre likadana, blå, röd, grön. Svägerska och svåger har samma uppsättning. Samt har fått ta hand om de två äpplena. Nu ska jag kolla in dej! Gillar ditt sätt att hantera språket! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  4. Eller förresten....det måste ju vara ett collage... ser jag nu! //Anna-Lena

    SvaraRadera
  5. OK! Alla har sin uttryck! Bra på att måla - målar ändå gör jag - för att det är roligt! Skriv gäna om när du hunnit kolla igen - och kanske ska du måla lite du med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Jag kladdar jämt. Om jag inte har något annat för händer... Kram!

      Radera
  6. Verkligen iskallt idag. Inte ens tillstymmelse till skönt.
    Tavlorna är fina tycker jag. Jag skulle vilja testa att måla… men har nog ingen talang. Pappa målade en del och Äldsta målar. Det hoppade nog över mig. Trevlig helg! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. BöRJA MÅLA! Du kanske har jättetalang. Alla har dessutom sitt uttryck! Väldigt avkopplande! Borde oxå börja igen. Med olja. Eller kol..Akvarell är hopplöst! //Anna-Lena

      Radera
  7. Det blåste och snöade lite när jag var ute idag, tur jag hade min långa varma täckjacks-kappa på mig! Visst måste man skriva för hand, märker själv hur ovan man blir med pennan om man inte skriver lite då och då!
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men så är det. På vissa prov ( nationella) var...är fortfarande...eleverna tvungna att skriva för hand. Sen skulle man rätta dem! Det fanns verkligen skräckexempel på oläslig handstil... även vad det gäller s.k. "duktiga" elever. God kväll! //Anna-Lena

      Radera
  8. Vilka fantastiskt fina tavlor/konstverk du visar upp. Det står BP på tavlorna i andra bilden, speciellt den högra. Så läckert! Har aldrig målat, men har massvis med "samtida konst" här hemma. Vi hade ju en konstklubb på jobbet så...
    Grattis till att ni inte vann då;-) Är en utpräglad tävlingsmänniska så jag vill alltid vinna. Quiz och allmänbildning är däremot inte min styrka, tvärtom.
    Det där med att elever inte kan skriva från hand längre är skrämmande. Läste på en blogg att senaste "inne-grej" är AI som skriver uppsatser åt en. Kan bara sucka. Vissa grejer har helt enkelt gått för långt tycker jag. Däremot köper jag massvis med specialprogram som är hjälpmedel för bland annat dyslektiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kanske man är för gammal för att förstå. Men det handlar ju också om finmotorik, det där med skrivandet. Och visst är det ett steg tillbaka att inte kunna skriva för hand. Trodde faktiskt att du VAR / ÄR konstnär! Och det kan man ju vara på olika sätt! //Anna-Lena

      Radera
  9. Bra jobbat på quizzet att ha 15 p så ni inte vann igen. Kan förstå att det känns och blir pinsamt att "alltid" vinna.
    Ja, vad gäller skolan kan en idag bli mörkrädd- Många elever kan ju inte skriva för hand. Kan inte forma bokstäver, kan inte skriva siffror. Undrar om den nya generationen unga ska använda tummen i stället för att skriva sitt namn. Skrämmande. Tror inte det finns något annat land som har det så här. Datorn ska vara ett hjälpmedel men inte helt stjälpa. Läroböcker är viktiga. Funderar på hur de "nya" lärarna tänker. Jag skulle tvärvägra att ha inte använda böcker och lära mina elever att skriva för hand. förstå en text i en bok och kunna räkna i matteböcker och mattehäften med rutor.
    Gott med kaka och att träna göra många saker.
    Önskar dig en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att matten fortfarande mest görs för hand. Ändå något! Men jag håller med dej till fullo. Samtidigt som jag ju vet hur lätt det är att bli påverkad av skolans alla trender. God kväll! //ANNA-LENA

      Radera
  10. ;), du är för härlig! Grattis till att ni inte vann,haha...Jag förstår att det kan bli lite pinsamt att alltid kamma hem första vinsten. Nordanvinden som knackar på så du knappt fick upp dörren. Ja, det där känns igen från tiden på Åland. Tur att vi hade en annan dörr som vi smög ut igenom.
    Vacker konst, jag gillar nästan allt jag ser här.
    God kväll önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, lite tokigt! Men vi skulle känna oss misslyckade om vi inte var på "medaljplats".
      Debutanterna höll god kvalitet. Fanns några foton i ram också
      Blev inspirerad att leta upp några foton som jag är nöjd med, och göra dem till tavlor. Kram! //Anna-Lena

      Radera
  11. Skriva långa stycken med penna är nu mera svårt det börjar bra men sedan blir texten mer och mer slarvig och otydbar, jag får ont i handen. :-)
    Visst är det lite sorgligt men det går ju att träna upp. Vad skall man skriva för hand numera när allt viktigt skrivs vis dator eller smartphone.

    SvaraRadera
  12. "inte vinna varje gång" du kan ju inte hjälpa att du är bäst.
    Men det klart att den där känslan av att veta att man är bäst är faktiskt bättre än att alltid visa det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver kunna skriva läsligt för hand. Fast man behöver inte träna uthållighet, för det är ju sällan man behöver skriva så mycket.
      Föredrar att vara 2a eller 3a. Precis som i fredags. Ha en god söndag!

      Radera
  13. Jag håller med dig helt och hållet. Visst är den nya tekniken bra och ska självklart behärskas av eleverna. Men man får inte glömma bort att man behöver kunna skriva och läsa i en vanlig bok också. Frågar men eleverna föredrar de ofta en vanlig bok framför ett digitalt läromedel.

    Är man bäst kan man väl få vinna varje gång tänker jag ;-)

    Här har vi ingen snö men vinden är verkligen kall och vass så man ska inte luras av att solen skiner. Det blir rejält med kläder på i dag kan jag säga.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott väder här idag. Iaf jämfört med igår. Byvägen är fortfarande isgata. Men rundan på asfaltsväg och skogsväg... samt en knapp km byväg, den funkade. Kram//Anna-Lena

      Radera
  14. Vilken fantastisk konstnär din väninna är! Gillade hennes akvaretter skarpt, men säger som du, det flyter ju bara ut! Jag är kvar i barndomslandet där man satt med målarböcker och det var viktigt att hålla sig inom ramarna. Så gör jag fortfarande med mina acrylmålningar, har alltså inte utvecklats ett jota! Jo en oljemålarkurs har jag gått och det var skoj, har en tavla som minne från den tiden, ett lejon! alla andra målade landskap utom motvallskäringen..
    Den isande nordan har vi mött här också ända tills idag, strålande sol, takdropp och 8 grader varmt, på norrsidan! Det får mig att tro att du har minst femton grader därnere? Ha en fin början på veckan/Kram

    SvaraRadera
  15. Här har vi just gått sol. 6-7 grader Får ge mig ut på isgatan en stund. Har varit på gymmet 80 min, så jag har inga krav på mig själv hur långt jag ska gå.
    Har målat ett antal tavlor i olja. För många år sedan. Och nog har jag mitt eget uttryck .😊 Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas