lördag 11 februari 2023

Tillbakablickat

 


Har ju knappast aldrig anammat temana som finns i bloggvärlden. Men det finns ett tema som jag kanske borde hoppa på, då jag alltid läser de inläggen med såväl nyfikenhet som intresse. "Fem på en fredag".
Igår handlade det om tillbakablickar och om
tankar inför framtid.
BP konstaterade att hon använde sin blogg för att kolla upp vad hon gjorde för tio resp. fem år sedan. Jag blev genast inspirerad av detta och började med att kolla  datum närmast den 10 februari 2013. Hamnade på den 9 februari.  ( Har ju aldrig bloggat dagligdags)

En stor känsla av såväl sorg som insikt över att tiden både skördar och sår, föll över mej. Tårarna steg i ögonen, där jag satt i bussen på väg från Falkenberg.

För tio år sedan begravdes min svärmor. Jag hade refererat begravningen på helt ok sätt. Det var inte orden som berörde mig, det var bilderna.
Fyra av svärmors syskon fanns med på bild. Det femte syskonet var borta sedan några år. Idag finns bara ett av syskonen kvar.  
En bild av tre grannar hade jag också med i inlägget. Två av dem är borta idag.
"Farmors" sex barnbarn fanns på en bild. Ingen av dessa hade några barn. Idag har svärmor Ingrid sex barnbarnsbarn och ett sjunde på god väg.
Mycket förändras under tio år. Medförande såväl sorg som glädje. Det är väl det som är livet ..


Hur var det för fem år sedan då?
Det inlägget handlade om att jag önskade att jag kunde uppdateras på samma sätt som man kan göra med digitala verktyg och apparater. Med avsikt att jag kunde  få in lite mer hyfs och artighet i mitt beteende. Jag väntar fortfarande på den uppdateringen!


Igår var jag/vi på Falkenbergsrevyn. Det var mycket grått och vitt hårsvall i publiken. Naturligtvis var det nästan bara pensionärer som besökte en föreställning som började kl 15.30



Falkenbergsrevyn är den klart bästa revyföreställningen som ges i Sverige. Otroligt fartfyllt, varierat, skrattframkallande.  En revy består ju av återblickar och samtidsreflektioner. Jag är ingen skrattare, men jag log stort åt sketcher ang. DNA-koll, elsparande och sociala medier.
Allra bäst är man i Falkenbergsrevyn, på sina musikframträdanden. Alla i ensemblen spelar instrument och/eller sjunger/dansar. 

Det blev en superkul tillbakablickande eftermiddag som avslutades med stor thaibuffe på restaurangen "nästdörrs".


Efter ett antal dagar där det varit helt omöjligt...ja, iaf förenat med benbrottsskada..eller skallskada...att ta sig fram på byvägen, så var isen  i det närmaste borta idag. Vilken härlig känsla att kunna gå på en halvmilslång promenad i solsken!
Och kolla! De små "videkissarna" håller på att slå ut! 
Våren är inte så långt borta!


Batteriljusen, som finns både inne i huset och utanför detsamma ger också anledning till tillbakablick. I mörka december hade mörkret börjat falla då de per automatik tändes. Strax före halv fyra. Samma automatik fungerar även i februari, men nu lyser ljusen en bra stund medan det fortfarande är dagsljus ute.

Åtta-nio grader -på plussidan- denna februarilördag.  Vet att det blir bakslag, men vet också att nu kan vi blicka bakåt på mörkret och framåt mot ljuset under de närmaste fyra -fem månaderna. 



18 kommentarer:

  1. min 90-åriga mor har tio barnbarns barn, kul med lokalrevy. Gillar mina icebug på isiga vägar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så ojämn is och bara is, så jag valde även bort icebugsen..//

      Radera
  2. Ja det händer mycket på tio år. En del har man helt glömt.
    Så mycket ljusare det blivit! Vi har tagit en Österlentur idag, det gav riktig vårkänsla. Första havsbadet är numera avklarat. Åtta grader, det var inte dåligt tycker jag.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Rös till när jag läste om havsbadet. Fast åtta grader, det var inte alls illa! Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. Kul att jag inspirerade dig att kolla bloggen tio respektive fem år tillbaka. Även om det första "minnet" var sorgligt så var det ju ändå intressant att minnas. Det hade du inte gjort om du inte läst "Fem en fredag". Var med du också! Det kostar ju inget och temat är ju faktiskt riktigt bra, mycket tack vare Elisas bra val av tema.
    Kul att du/ni var ute på en kulturell sväng igen. Där är vi totalt olika du och jag. Men visst är det skoj att vi alla är olika. Då har vi alla nåt att erbjuda varandra:-)

    PS. Stort GRATTIS till vårtemperaturen. Snö igår kväll, regn på det och sedan minusgrader. Livsfarligt att gå ut utan icebugs. Inte ens en enda plusgrad här idag - minus 2 som "varmast". Inga vårkänslor alls... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dej många goda plusgrader SNARAST! //Anna-Lena

      Radera
  4. Jag tittar in igen. Blir berörd av texten. Tillbakablickar och minnen, ja, vem är inte i det hörnet då och då. Så även framåt. ,Du har viss humor i blandningen därtill och så bilderna , gillas. Falkenbergsrevyn har jag sett på tv. Önskar dig en fin helg. Känn inte du att måsta komma in hos mig även om jag tittar in här; det är fritt det där om en vill, har tid eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittar in. Ska lägga till dej i min läslista! Kram//Anna-Lena

      Radera
  5. En fin symbolik med fotot av den fina katten som tittar sig bakom, med texten och dina minnen i inlägget. Man glömmer så lätt bort tid och rum men då är det fint att titta sig bakom någon gång nu och då. Bloggen är en god hjälp på traven.
    Videkissor (som vi säger på Åland, här på Madeira finns de inte alls) är verkligen något av de första härliga vårtecknen som känns ända in i hjärteroten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev så glad att se dem. Ovanligt tidigt! Kram//Anna-Lena

      Radera
  6. Just att ha bloggen och blicka bakåt ger ju mycket i sig . Fint tatt ta del av din tillbakablick. Gör också så ibland för att sedan ta full fart framåt igen.
    Fastnade också för katten och tulpanerna på första bilden- Tulpanerna är våren och katten ser sig om.
    Trevligt med Falkenbergsrevyn oc förstår att det blev många skratt. Kan sakna den underhållningsformen. Har nog sett allt av Hasse & Tage i revyväg och likaså mängder av revyer med Povel Ramel &co , "Knäpp Upp"
    Såg "videkissar" på vår innergård och visst kändes det lite vår..
    kram

    SvaraRadera
  7. Hasse o Tage. Så bra! Såg bara en revy live. Men mycket har ju visats på tv. Värt att gå in I arkivet att kolla på igen. Liksom u derfjndige Povel. Genier! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  8. På Face Book kommer det upp gamla inlägg från dagens datum. Så kul att få återblick av en massa gamla minnen. Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
  9. Tillbakablickar kan innebära glädje men också en rejäl dos av vemod. På Facebook dyker minnena upp och just den 12 februari är det alltid en bild från min pappas grav eftersom han skulle fyllt år i dag. Inga bilder att bli glad av precis men en pappa som jag minns med värme och kärlek.

    Så trevligt med revy men jag förstår att medelåldern var relativt hög. Det är väl inte ett koncept för den yngre generationen precis... Var sak har sin tid.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, revy är säkert för en äldre publik. Kul underhållningsform iaf. Kram//Anna-Lena

      Radera
  10. Men åh, videkissar, redan, en månad kvar tills de dyker upp här! Vet du, revy är en svensk företeelse som jag knappt hade hört talas om innan jag flyttade till Sverige. Försökte kolla på någon revy på teve men gav upp fort. Dels förstod jag inte vad dom sa, alla pratade grötig skånska, o sen förstod jag inte humorn heller. Lite så illa är det fortfarande,,,Jag tror att jag skulle vara tvungen att "genomlida" en dylik bara om jag måste...
    Förstår att du blev berörd när du kikade tillbaka i tiden. Jag har inga äldre släktingar i livet, hade inte heller för tio år sedan, men jag tänkte mycket på alla djur jag haft och som gått ur tiden.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djur ger också minnen...
      Har själv spelat revy en gång i tiden. Det var kul! Gillar revykonceptet... men det måste vara klass på det. Falkenbergsrevyn brukar visas i SVT . Framåt våren.Du kan ju försöka kolla.En liten stund! Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas