söndag 12 februari 2023

Medialt


 Borås Tidningen har varje söndag en sida med tema "för femtio år sedan". En sida som blir alltmer intressant allt eftersom man blir "gammal".  

Blev ändå förvånad att det var så mycket bråk om att prästviga en kvinna i  relativt radikala Skara stift, då för femtio år sedan. I Göteborgs stift, där jag numera hör hemma, så finns det stofiler än idag, som är emot kvinnor i prästkläder. Men de är helt besegrade. Nu finns här många kvinnor i det ämbetet.

Det är femtio år sedan som jag slutade gymnasiet. eller rättare sagt, det var det i juni. Är nästan säker att den präst/lärare, som tagit tillbaka sin ansökan till kyrkoherdetjänst, då han skulle få kvinnliga kollegor, var den man som undervisade oss i filosofi och religion. En ärkereaktionär man, inte speciellt gammal. Googlar och ser att han lever ännu, nittio år gammal..

Det intressanta i sammanhanget är att jag funderade på att bli präst, under mina gymnasieår. Hade en viss dragning till kyrka och andlighet. Samt att jag ville ta plats och reagera mot gubbväldet. Tror inte att jag hade en tanke på att en kvinna som präst skulle möta så mycket motstånd. Eller också var det den kampen jag ville ge mej ut i. Kommer inte ihåg. Dora kommer jag ihåg. Sedemera Wikner. Gift med prästen i min barndomssamhälle. Christer. En godhjärtad man som jordfäste båda mina föräldrar. Dora träffade jag på då jag nedkommit med mitt första barn. Då var det samling med sjukhusprästen för alla nyblivna mödrar. Hon pratade inte alls om kyrkan, utan om den erfarenhet hon hade som småbarnsförälder.  Googlar Dora... jodå, hon bor i Borås, 74 år gammal.... Hon var säkert en "bra" präst.

Hur hade jag blivit som präst? Hade jag även som präst distanserat mig alltmer från gammalmodiga ritualer. Hade jag kunnat påverka? Det var mycket som började snurra i huvudet, då jag läst artikeln.


Är förresten precis femtio år sedan som jag började lärarhögskolan, nitton är gammal. Inte illa, att i den åldern, hitta en utbildning som skulle visa sig funka även femtio år senare! Är säker på att jag gjorde rätt, som valde bort teologistudier....  Glasögonen har jag tyvärr inte kvar. skulle absolut kunna tänka mig att bära de bågarna nu också....


I dagens BT fanns även denna insändare. Blev lite glad om hjärtat, då vi åtminstone är två som är ense. Jag och Ronny Larsson.  Känner mig väldigt isolerad i åsikten annars... eller också är det inte OK att tycka att det är helt fel av Sverige och EU ( USA lever ju sitt eget liv, de är inte mycket bättre än ryssar enligt mej... ) ska fortsätta att skicka vapen till ett krig, där det bara finns förlorare.  Så helt otroligt fel att låta våra vapen ta liv från oskyldiga människor. Fattar man inte att det bara gör kriget värre och värre. Att vi befinner oss i ett världsomspännande krig, det är helt tydligt utifrån mitt (skeva?) perspektiv.  Sluta skicka vapen och krigsutrustning!.  Jobba på bred front med diplomati istället!


Har streamat den omtalade och kritikerrosade serien "Händelser vid vatten". Såg det sista avsnittet igår. 
Serien utgår från händelser som inträffade 1973, för 50 år sedan.  Intressant att se fordon från den tiden, liksom kläder... och att få titta in i dåtidens kollektiv,  där de som protesterade mot "samhället" samlades. Funderade på om det var en "bra" serie eller ej, då jag sett upplösningen. Antagligen var den väldigt bra. Djupgående i mänskliga psyket. 
Den norrlänska omgivningen var, oftast. allt annat än naturskön. Tänkte på det, under förmiddagens dryga halvmilarunda, mestadels på skogsväg. Det ser lika tråkigt ut hos oss. Mängder med avverkningsområden, risigt och kalt.  Något som inte har ändrats på femtio år, alltså....



35 kommentarer:

  1. Ja den läser vi också med stort intresse. Såg du artikeln om tonårsflickan som blev mördad? Minns du händelsen?
    Frågade Tony om han mindes det (eftersom vi själva var tonåringar då), det gjorde han inte och det är samma för mig.
    Vissa gamla mord kan jag minnas, men detta kanske var FÖR länge sedan.
    Kram/Barbro D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte samma! Jag var nitton. Men hade precis flyttat till Jönköping. Åkte dock hem varenda helg, så jag måste ha hört. Men har inget minne av mordet. Tänkte, då jag läste, att det var mycket otäckt som hände förr också! //Anna-Lena

      Radera
  2. Intressant detta att du tänkte nästan bli präst. Svårt att veta så här efteråt hur det då skulle ha blivit, men tankarna finns, helt klart. Båda yrkena är ju mycket viktiga och har med människor att göra, fast ditt då, mera de "små" människorna.
    Så fin du var med de där stora glasögonen och myckna håret. Förstår att du skulle kunna tänka dig bära dessa glasögon nu.
    Ha det bra och trevlig söndagskväll.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju inte mycket kontakt med kyrkan numera. Vilket är synd... Kunde varit annorlunda! Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. Jaså, du hade funderingar på prästyrket. Det kan nog vara väldigt intressant. Bra att du inte känner att du ångrar ditt val av utbildning.
    Händelser vid vattnet. En serie som inte alls tilltalade oss. Rörig och osammanhängande.
    Skicka vapen till krigande länder känns väldigt konstigt.
    Ha en fin kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. En till som är av samma åsikt som jag och Ronny Larsson. Tror i och för sej att det finns fler. Tyvärr har vi inget att säga till om! Samma till dej//Anna-Lena

      Radera
  4. Att utbilda sig som präst har jag aldrig funderat på. Har ärligt talat lite svårt för att föreställa mig dig som präst. Du är alldeles för "frispråkig" för det.
    Gillar dina glasögon, hade nästan likadana. Å visst var/är de snygga än idag.
    Vad gäller Ukraina - ja, om du vill att först Finland och sedan Sverige blir överkörd av ryssarna med en maktgalen diktator i spetsen så... Diplomati hade kanske fungerat för ett år sedan, men jag tvivlar. Maktgalna diktatorer kan man inte resonera med enligt mig.
    Händelser vid vattnet - nja. Alla böcker och filmer/serier som utspelar sig i Norrland är så himla dystra och trista. Det är mest sekter, supa och 6 som gäller. Tittar också på Händelser vid vattnet och är inte helt såld. Men visst tokgillar jag de gamla bilarna/bussen. Kläderna skulle jag inte sätta på mig idag. Tycker att landskapsscenerna är jättefina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut att diplomati skulle funka. Om alla
      bestämde sej. Känner mej inte hotad av ryssen .. men kan tänka att forna sovjetstater är det. ..
      Får skaffa liknade glasögon nästa gång.
      Du är välkommen att hälsa på i våra kalhyggen! Så likt! //Anna-Lena

      Radera
  5. Bra tankar och reflektioner. Fint när ens yrkesval visar sig vara det rätta. Snygga brillor på cool tjej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite cool varcjag nog. Tyckte iaf. 😊// Anna-Lena

      Radera
  6. Du kunde säkert ha blivit en hur bra präst som helst, precis som du blev vad gäller ditt läraryrke. Man måste ju inte ens vara troende för att vara präst bara man kan sin religionshistoria ordentligt och har empati för människor i allmänhet, har jag förstått det hela. Hade en släkting som var präst i sjuttio år, aldrig troende men det fungerade bra ändå. Förstår det förstås inte fullt ut. Det är säkert lättare att tro på det man utför skulle jag tro i min tur, utan att veta.

    Att lägga sig platt i kriget och låta Putin köra över allt folk i olika gränsländer, det finns inte i min tankevärld att man skulle göra så. Ukraina ville aldrig krig, jag har skrivit det tidigare och skriver det igen. De blev våldtagna. Diplomati försökte man sig på redan innan men det gick inte vägen, de blev överkörda, totalt . Man har verkligen försökt med diplomati på alla fronter men det hör man inte på. Det är makt som gäller, mera makt...

    Händelser vid vattnet känner jag inte tillräckligt mycket till om för att kunna ha en åsikt om alls.

    Ha det gott på alla sätt och vis! Jo, snygga glasögon på en snygg tjej! :)

    SvaraRadera
  7. Haha! Länge sedan!
    Och visst tror jag att det skulle funka om alla västländer slutade förse MR Z med vapen. Förstår inte det där med att ett lands frihet går före förlusten av oskyldiga människoliv. Någonstans! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och just det ... Helt otroende präst... nej... men det kan nog vara rätt bra med en som är som de flesta av oss... vet varken ut eller in gällande tron...//Anna-Lena

      Radera
  8. Intressanta tankar om präster och prästyrket. Och även där har yrket tursamt ändrats under åren. Men visst finns en hel del gammalt kvar. T.ex präster som vägrar viga homosexuella och ändå kan jobba kvar. Men visst finns präster som kan se helheter och bidra till det goda. Empati, känns som en grundläggande egenskap i det yrket.
    Verkligen härliga glasögon och nu är dessa i modell större moderna igen. Kul-
    Jag ser ju likheter mellan Putin och Hitler. Maktgalna.
    För egen del är jag inte beredd att ge upp min eller Sveriges frihet och vika mig. Ser vi på Finland 1939 och Norge 1940.-45 var det små länder. Men att ge upp sin frihet. Icke. mne jag är ju uppväxt med en pappa som inte heller ville se på utan kämpade för det han trodde på. Och med vinst som utgång. Vad gällde friheten- ( Han jobbade även för FN senare i livet och alltid för de svaga)
    Jag vet att vi tycker olika och så är det. Människor är olika och har olika erfarenheter och det präglar oss ju givetvis.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det verkligen olika tankesätt. Människoliv kontra frihet. Båda är viktiga! Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Så kul att se en bild på dej från när du var yngre, coola glasögon! Ja, tänk att det har varit svårt för kvinnor att bli präster, jösses..eller herregud kanske man ska säga ;-) .
    Kriget i Ukraina, så fruktansvärt och önskar att diplomati skulle funka, men har svårt att tro det nu...
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar komma tillbaka igen, de där bågarna. Men är inte säkert att jag passar i dem i dag. Kram//Anna-Lena

      Radera
  10. Du, det är roligt och uppfriskande med en bloggare som du! Du tänker och tycker till. Präst ja, helt otroende, det kunde jag med tänka mig. På en av mina bloggar skrev jag Söndagspredikan och låtsades vara präst. Passade mig som hand i handsken 😎
    Händelser vid vatten har jag sista avsnittet kvar. Jag gillar den!
    Så du är lärare du, det funderade jag med på ett tag.
    Kram och jag återkommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan jag bli tokig på folk, som bara ska vara präktiga. Inte en enda dålig vana eller dåligt sätt att vara. Helt skavanklösa! Tror inte på det! Vill gärna läsa din söndagsprediksn. Kan du länka?Kram//Anna-Lena

      Radera
    2. Nej , jag kan inte länka för den bloggen finns inte längre. /Kram

      Radera
  11. Idag är präster (de flesta, iallafall) alldagliga. Vi har goda vänner, hon är präst och han är kyrkvärd. De är mycket lättsamma och trevliga. Våran präst har i Linneryd är också trevlig och lättsam. Men då han var sjuk så vickade en ung nyutbildad präst som inte alls var lättsam.
    Men tänk, han där uppe tar inte hänsyn till vem som drabbas av sjukdomar. Våran präst hade cancer för ca 20 år sedan, och våran vän hade bröstcancer för ca 10 år sedan.
    Denna hemska sjukdom.
    Jag har alla mina glasögon sparade, även de som är trasiga och sönder repade.
    Man blir så ledsen, alla dessa människor som drabbas av jordbävningarna, inget som orsakas av människan. Med sen har vi kriget, fy. Krig som är helt onödigt. Jag lider med alla de drabbade.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte behöver vi elda på det!
      Smart att spara glasögon . Jag har i och för sej skänkt bort en del. Och det är ju ocjså bra. Kram//Anna-Lena

      Radera
  12. Det här var nog ett av dina bästa och engagerande inlägg!
    Betr. kvinnliga präster så hade vi fått en sån i byn i Dalsland, där vi bodde. Hon döpte vår yngsta född 1980. Mycket snack om den prästen.

    Jag har lyssnat på hela boken för en tid sen och nöjer mig med det. Spännande men dyster.

    Putin ska väck från planeten. Så är det bara.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men under den tiden, till otäckingrnbär väck, ska ju inte en massa andra liv offras! Det är ju det som är så galet.
      Kul och trevlig reflektion från dej! Fast det händer ibland att jag funderar på hur mitt liv tett sig om jag valt teologi...Kram! //Anna-Lena

      Radera
  13. Det är verkligen tur att samhället ändrats så att kvinnor har en självklar plats i alla ämbeten. Eller den borde vara självklar. En ung man som studerade till präst när jag blev konfirmerad var stor motståndare till kvinnliga präster. Hade han varit en gammal gubbe hade jag kanske förstått att det var en stor omställning men för en ung man...

    Ja, det råder ju delade meningar om det här med att skicka vapen till Ukraina. Jag har inte facit i hand men det skulle kännas märkligt om hela världen tittade på när Putin far fram.

    Härligt att du fortfarande känner dig nöjd med ditt yrkesval. Det har ju varit ett säkert kort genom åren och någon rädsla för arbetslöshet har man inte behövt känna. Däremot är det tråkigt att många väljer att lämna yrket och att det är så svårt att får duktiga studenter som söker.

    Önskar en fortsatt fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite "hemskt" att säga, men visst är det så att ämneskunskap hos många unga lärare saknas . Inte hos alla... men generellt. Och den generation som gick före oss i läraryrket, det var definitivt " begåvningaeliten". Inte alla.. men många. Kram

      Radera
    2. Tyvärr är det så ja att en del lärare har bristande ämneskunskaper vilket är skrämmande. Jag har märkt det på flera av våra lärarstudenter och det har även svajat när det gäller det svenska språket. En ledsam utveckling tycker jag. Vår svärson är gymnasielärare och han har verkligen gedigna ämneskunskaper men kommer att söka sig bort från yrket. Undervisa älskar han men övriga förutsättningar lockar inte.

      Kram och god tisdag!

      Radera
    3. Ännu tråkigare , när duktiga pedagoger, oftast omtyckta av elever, just för att sina kunskaper och sätt att möta elever, söker sig bort från yrket. Hur ska det bli med framtidens utbildning? Hjälper ju inte vad politiker lovar, när man inte ger lärare lön och förutsättningar att utöva sitt yrke på bästa sätt.

      Radera
  14. Jag opponerar mig, angående kriget! Du ska inte tro att Putin skulle nöja sig med att svälja Ukraina i en munsbit, han har planer på att återupprätta det ryska imperiet, plocka nation efter nation till sitt välde. Han har storhetsvansinne av högsta grad. Nej, i min värld måste han kväsas för att vi ska få fred på jorden. Nog om det.
    Är det söta du på fotot? Vilken fin bild! Jag är för mycket realist för att kunna bli andlig, har i perioder testat olika metoder och läror, men är mest fascinerad av hur många olika trosfund det finns i vår värld. Vem är jag att säga att just min tro är den rätta?
    Knepiga ämnen du tar upp idag, vill inte ta för stort utrymme här

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tar utrymme! Intressant med olika åsikter. Jag är inte rysslandvän, men jag är anti krig. Och är inte säker på att frihet är värt all död och allt elände. Men jag vet... jag är oliktänkande. Gott så! Kram//Anna-Lena

      Radera
  15. Det kan jag lova, att om Putin eller någon annan galning skulle komma för att lägga mitt Sverige under sig och tvinga mig att lyda under honom, då skulle jag med slåss. Och jag skulle vilja ha hjälp av alla andra länder, både nära och fjärran, för att hindra honom.
    Präst eller lärare? Människovårdande yrken båda delarna. Viktiga på olika sätt.
    Händelser vid vatten följer jag på söndagarna. Gillar den. Tyckte att den var en smula rörig i början, men det har klarnat allt eftersom. Ska bli spännande att se det sista avsnittet. Jag har inte läst boken.
    Fin bild på dig! / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! 50 år sen!
      Slåss, men inte dö. Så då får man väl lägga sig.....fegt! Yes!
      Har nog gjort mer nytta i lärarjobbet än som präst...men ang. det finns inget facit.
      Ha det gott!//Anna-Lena

      Radera
  16. Alla våra fyra barn döptes av Göteborgs första kvinnliga präst, den yngsta hemma hos oss eftersom hon studerade i Lund då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra start på livet! //Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas