tisdag 1 september 2009

Aktuell arbetstid


En lärares arbetstid är 45 timmar per vecka. Att man har så långa arbetsveckor beror på att man har ferier, och måste reglera den ledigheten genom att jobba mer under terminerna.

Man har alltså teoretiskt en arbetsdag som börjar kl halv åtta och slutar kl fem - en halvtimmes rast inräknad.

Trettiofem timmar av arbetstiden ska göras på skolan, på arbetsplatsen, resten av tiden har man förtroende att göra på annan plats.

En lärare är på kurs, klasslärarens arbetsplatstid är slut- vad händer då? Jo, då måste en annan lärare ta av sina timmar i skolan, för att gå in i den klass som annars skulle bli utan lärare. Vid förfrågan om ordinarie lärare kunde tänka sig att arbeta i sin egen klass, blir svaret att läraren inte kan jobba på sin fritid.

Hur var det nu? Nio timmars arbetsdag per dag - kan man då ha fritid klockan mellan två och tre på eftermiddagen ? Är det nattpass som gäller?

Man förväntas lägga sina utvecklingssamtal under de trettiofem timmarna på arbetsplasen. För dom ska man inte göra på sin fritid. Men de där tio extra timmarna då - när ska man göra dem, när man har så "mycket" fritid?

Enklast är ju att göra dem i skolan, och så gör jag.... Min arbetsvecka blir väl 37-38 timmar utom då det är bedömningstid.... då bli det mer. Hemma gör jag inte mycket numera - utom då jag promenerar - då arbetar hjärnan för fullt och de bästa lektionerna skapas. Så även under sömnlösa stunder på nätterna. Så egentligen borde jag ha ob-tillägg....

.... och om jag får det på natten och dubblar arbetstiden, och dessutom tar 1,5 gånger arbetstid under promenader på kvällstid eller helgtid ...ja, då blir det säkert 45 timmar.

Jag kanske inte ska raljera för mycket över våra arbetstider, en del jobbar jämt och en del av oss gamlingar har så mycket i den "pedagogiska tips hårddisken", så vi har möjlighet att ta det lite lugnare. Dessutom har vi lärt oss att lagoma lektionsförberedelser är de bästa - det blir ändå aldrig som man tänkt.... vilket också är tjusningen med lärarjobbet.

Men trots att jag varit lärare 34 år (till jul), så förstår jag inte det där med våra arbetstider ... att man kan ha fritid under elevtid och att utvecklingssamtal inte bör ligga på de tio timmar i veckan som kallas "förtroendetid".

Men jag vet att vi har en fördel i arbetet : Har vi elevfri tid, och inget annat skoljobb är ett måste just då, ja, då har man möjlighet att ta en ledig eftermiddag om man skulle behöva.
Jag vet också att alla lärare jobbar hårt - det är inte det jag vill åt - det är bara det att jag aldrig fattat det här med våra arbetstider. Vilket jag tror att alla nu har fått klart för sig.
Kan någon kanske hjälpa mig?Det vore helt enkelt intressant att förstå hur man egentligen jobbar.

3 kommentarer:

  1. Min arbetsvecka ser i stort sett ut som din. jag gör det mesta på skolan vilket betyder att jag är där från halv åtta till halv sex många dagar.

    Det finns så mycket avundsjuka kring våra arbetstider. Man ser inte alltid när vi jobbar. Men det är få som vill byta jobb med oss. Kan man inte unna oss den frihet vi har, som har blivit mer och mer begränsad? jag tror att vi är på väg mot 40-timmarsvecka och sememstertjänst.

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog att det vore bra att ha semestertjänst - annars blir det lite fel ibland - en del tar för sig och uitnyttjar det där med att bara ha 35 timmar per vecka. Hoppas att Martin behandlat dej bra idag!

    SvaraRadera
  3. Hos oss är det tvärt om. Vi får inte använda vår ramtid, på skolan, för utvecklingssamtal. Det är bl.a. det de tio timmarna ska användas till. Så när vi har utvecklingssamtal jobbar vi minst 45 timmar på skolan under ett par veckor. Tänk så olika det kan vara.

    På apt:n som vi hade igår gick vi även igenom hur vi ska lösa vikariefrågan. Det finns inte ett öre för att plocka in vikarie till första dagens frånvaro, utan då måste vi täcka för varandra och vi kan inte räkna med att få ut vare sig pengar eller tid då man själv behöver. Nä, då ska vi ta ut ledigt på vår planeringstid, åka hem och ligga efter med den egna planeringen. Och det måste ske inom två veckor från vikariatet. Pust, vilken tungrodd arbetsplats.
    VI är gärna vikarier om man kan byta sig till något man själv kan ha glädje av att utnyttja vid senare tillfälle.

    Nog gnällt för idag. Nu är det övning av gympan som gäller. Ha de gott / Bodil

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas