onsdag 16 september 2009

Faktaframställning förtar frustration

- Hur ska vi nu säga detta så att inte mottagen tar illa upp? undrade jag. Det behövs så lite för att det ska bli fel och att mottagaren blir ledsen och arg, och då är det ju ingen chans att budskapet går fram.
- Har du försökt med FKÖ? frågade X.
- Näääää, vad är det?
- Fakta, känsla, önskan.
-Genialt sa jag.
Idag har vi testat lite FKÖ i rollspel i klassen.


A. Fakta: Potatisen, som vi får till lunch, är ofta hård och torr.

Känsla: Det är inte gott med hård och torr potatis och det gör att många inte äter av potatisen.

Önskan: Att få mjukare och saftigare potatis till lunch.


B. Fakta: Elever kan inte ladda ner gratisprogram på sina användarkonton. All nedladdning måste göras av lärare och ibland även av it-avdelningen.

Känsla: Det är svårt att jobba med att göra bildspel och andra presentationer, liksom att jobba med träningsprogram, när man inte får tillgång till de program som behövs, t.ex Photo Filter, Photo Story, Seterra

Önskan: Att alla elever har möjlighet att ladda ner relevanta program, efter samråd med lärare, till sitt användarkonto.


Rollspelen föll väl ut, så väl att jag ringde till dataavdelningen och kollade om det fanns möjlighet att kunna ladda ner program. IT-avdelningen hänvisade till skolledningen. I morgon får eleverna skriva ett mail om sina funderingar.


Mina egna FKÖ?
Inom dagen funderingsram följande;

1. Fakta: Jag har biljetter till bokmässan. För att komma till Göteborg är jag hänvisad att ta kommunbil. Kommunbilarna har numera automatväxel och sådan är jag inte alls bekant med.
Dessutom måste bilen hämtas i centralorten, en extraresa på minst 4 mil.

Känsla: Det är besvärligt att hämta bilen, eftersom det måste ske inom ramen för kommunkontorets öppentider. Jag känner mig inte alls säker när jag kör en obekant bil.

Önskan: Att få använda min egen bil.


2. Fakta:Hemkunskap finns med i läroplan och timplan för åk 5. Tidigare hade vi möjlighet att använda en välutrustad hemkunskaplokal, Denna togs bort i samband med ombyggnad. Idag ska eleverna få undervisning i hk-lokal i centralorten, vid sex -åtta tillfällen under läsåret. Dessemellan ska ordinarie klasslärare ha hk, såväl teori som praktisk matlagning i det vanliga klassrummet.

Känsla: Lokaler för matlagning är numera omgärdade av stränga restriktioner och stängda för utomstående. Hur kan man då tillåta tillagning av mat i ett lindrigt rent klassrum?
Klassrummet är inte avsett för matlagning, alltså är såväl bord som diskbänk i fel höjd och storlek. Redskap finns ej i klassrummet utan måste bäras varje gång. Att ha hk blir fruktansvärt jobbigt för läraren.

Önskan: Att praktiska övningar i hemkunskap enbart ska äga rum i hk-lokalen.

Utematte med Navet var en trevlig erfarenhet. Det gav en känsla av möjlighet till utmaning, både för stora och små barn. Jag önskar mer idéer från Navet.


Ibland känns det som om det är skymning på gång inom skolvärlden. Det är det på bilden från Hydra..... men man får väl försöka göra som katten på bilden, använda de mörkerseende ögonen för att ta sig fram och hitta rätt när det mörknar.

2 kommentarer:

  1. Det är bra med FKÖ, särskilt när man beskriver det på ett så bra sätt som du gör. du är finurlig i dina liknelse och funderingar. Sånt gillar jag =)

    SvaraRadera
  2. Jättebra med FKÖ. Det ska jag använda mig av. Känner igen situationen med hemkunskapssalen. Tänk vad man kan krångla till saker trots att man vill förenkla t ex genom att bygga om. Jag säger: Konsekvensbeskrivningar! Av dem som berörs, inte av externer. Det är bara de som ska leva med konsekvenserna som riktigt kan sätta sig in i situationen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas