fredag 30 oktober 2009

Bloggande berikar eller Da´n i Danhult


- Man får nya vänner när man bloggar. Riktiga vänner!
Så sa Marie, mera känd som Öpedagogen, när hon med stolthet berättade om sin blogg, under den mest fantastiska kompetensutveckling jag någonsin bevistat, e-twinningseminariet i Amsterdam.
Några dagar efter att jag kommit hem, så började jag mitt eget bloggäventyr. Ni som varit med från början, vet att det hade sina hyss från början, och min första erfarenhet blev att någonstans ute i anonymitetet så fanns det någon som tyckte så illa om mej, att den på alla sätt ville ge mig näsbrännor....
Det var en berikande erfarenhet det också, jag lärde mig mycket även på den negativa erfarenheten.

Det allra mest berikande med bloggandet är ju de nya vänner som, precis som Marie förutspådde, verkligen blivit riktiga vänner. I går träffades vi för andra gången, hemma hos "Bobo" i hennes fantasiskt vackra hem. Inga och jag blev serverade en utsökt lunch, och fick dessutom tillfälle att träffa maken och två av döttrarna. Oj, vad kul att träffa alla dessa härliga och positiva människor.

Eftersom vi är tre pedagoger som träffas, så kan vi berika varann med våra kunskaper, erfarenheter och idéer från skolan värld. Ett resultat av gårdagens träff är att jag strax ska gå in på Adlibris och beställa boken "Hungerspelen" som ska vara otroligt bra och kan användas i skolan från duktiga sexor och uppåt.... Jag ska läsa den först, förstås ...Kontakten med Inga ligger till grund för att vår skola nu jobbar med "Grön flagg"....
Och så pratar vi om allt annat förstås, samtalsämnena tar aldrig slut....
Bodil visade oss sina smultronställen -och jag blev riktigt avundsam på hennes vackra sjöutsikt.

Highland Cattle kalvarna var charmiga, och Ferdinand lät mig komma riktigt nära....



Kvarnen, med anor från 1700tal, och restaurerad till funktionsdugligt skick, var av det imponerande slaget.

Och så de vackra bokarna som stod och glödde lite här och var i höstlandskapet.

Jag får tacka Marie som startade alltihop, bloggande är synnerligen berikande.



Och tack Bodil och Inga för en superkuldag! Vi ses när det blir lov igen..... Till sommarn får gubbarna våra också komma med.....


Att bloggande berikar ser jag också på den elev som startat en egen blogg, som sin IUP. Oj, vad såväl uttryckssätt som stavning utvecklats när han vet att mottagare/läsare finns!


Och visst blir man själv en bättre - och framförallt snabbare- skrivare, när man tränar nästan varje dag. Dessutom får man ett nytt förhållningssätt till såväl upplevelser som till de bilder man ser genom kameran. Kan jag utveckla detta till något jag kan skriva om? Faktum är att man kan det med det mesta - och den kreativiteten gör att hjärnan går på betydligt högre varv än den tidigare gjort.... Jag hoppas att hög hjärnaktivitet håller demensen borta...

Lite samhällsdebatt slutligen. Hörde på morgon nyheterna att 120 personer skulle få gå från Södra Älvsborgs Sjukhus. Detta för att BUDGET skulle gå ihop. I samband med detta skulle ett antal personer erbjudas avtalspension, från 61 års ålder. Det kostar förstås det också, MEN det är inte samma BUDGET. Man undrar ju hur många av de som styr och ställer som är allvarligt sjuka i sitt tänkande, som har drabbats av oförnuft, tunnelseende , inflexibilitet, girighet .... ja, allt som gör att man inte kan tänka klart.....Det är synnerligen allvarligt!

Samma ska gäller ju skola, där ska det skäras ner ännu mer 2010. Jag känner ju redan att jag gör ett betydligt sämre jobb detta år än vad jag gjort tidigare. Beroende på att jag har 25 elever i två klasser under stor del av tid. Jag är sällan helt nöjd med det jobb jag gör, då jag har den stora klassen, jag hinner inte med alla och vi är för stor, och för heterogen grupp, för att alla ska kännas sig helt delaktiga hela tiden.....

Så jag undrar bara varför det är så farligt att höja skatten - 50 öre till landstinget och 50 öre- 1 kr till kommunen..... Det drabbar inte skattebetalaren speciellt hårt, men skulle ge en betydligt bättre möjlighet för oss alla anställda inom kommun och landsting att göra ett bra jobb utan att själva slita ner oss helt. Mest av allt skulle det gynna barn, äldre och sjuka....
Finns det någon politiker där ute, som kan förklara varför det är FULT att höja skatterna? Jag vill ju så gärna förstå!












4 kommentarer:

  1. Det var en underbar dag igår. Den kan man leva på länge.

    Jag håller med om både bloggandet och skatten. jag har fått så många tankar och idéer genom bloggandet, men när finns tiden att genomföra allt? Har numera mer tid med eleverna och mindre tid för reflektion och planering. Det betyder att allt tar längre tid och en del blir aldrig av.

    Ha en trevlig helg och vi ses väl igen.

    SvaraRadera
  2. Tack själv för allt du bidrar med inom skolans värld och i miljötänket =)
    Har tvättat två maskiner med nötterna nu, och det blir kanonbra. Tack!
    Visst är det tokigt med att inte kunna höja skatten när det kan ge så mycket mer.

    Gårdagen var lyckad, och våra samtalsämnen tar aldrig slut...

    Ha en skön helg och njut av de härligt bruna färgerna genom kameran=)

    SvaraRadera
  3. Kära Anna-Lena! Vad roligt att din blogg skapat så många kontakter. Ja, det är fantastiskt så mycket trevligt och intressant folk man stöter på. Jag var på skolforum i veckan och träffade där många bloggare och twittrare - fantastiskt roligt. Nu ska jag bjuda in dig till ett nytt forum : Twitter. Gå in och skapa dig ett konto och möt sedan alla lärare, forskare och annat skolfolk där. Twitter är en miniblogg, man kan endast skriva 140 tecken. Hör av dig när om du vill skaffa ett konto, så ska jag visa dig hur du får ett stort kontaktnät även där. Jag lägger ut en länk på Twitter till detta inlägg. Kram och trevlig Allhelgona!

    SvaraRadera
  4. De som jag har på "min lista" på Twitter är sådana personer som tillför med tips om forskning, artiklar etc. Jag går in på Twitter när jag vill ha svar på en fråga (och jag brukar få svar iaf samma dag) eller när jag söker intressanta saker angående skolan. Är du intresserad kan du söka på Twitter efter mig, kallar mig för Opedagogen. Hittar du dit kan du se vilka jag följer - och alla rekommenderar jag för att vidareutveckla dig som lärare =). Är du intresserad efter det är det bara att klicka på "follow" så har även du dem på din lista, kram och trevlig helg

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas