lördag 31 oktober 2009

Energiska entrepenörer

Denna ljuvliga dag startade med ett besök på "Åvallamässan" I Gällstad. En liten mysig mässa, där man var bekant med många utställare och med många besökare.

Jag blir så imponerad av alla modiga tjejer.... för det var nästan bara tjejer som visade upp sina produkter. Tre av utställarna var lärare. De har gått ner på del av tid, och sysslar nu vid sidan av skolarbetet, med egen företagsamhet. Modigt! Samtidigt som det säger en del om hur krävande skolan är, då flera av de mest ambitiösa och duktiga pedagoger jag känner, har valt bort skolan och i stället satsat på det mest jobbiga man kan tänka, att starta eget.... För egen tillfredställelses skull, som de själva uttrycker det.

En av mina kollegor har startat en högst intressant firma, där hon säljer ekologiska kläder, tillika rättvisemärkta. Riktigt läckra kläder. För mig har det bara ett aber, jag som drar XL i normal storlek, har svårt att hitta tillräckligt stora kläder i ECO-kollektionen. Den läckra cerise klänningen/tunikan ( i bakgrunden) var etiketterad med storlek XL, men var inte större än en normal storlek M.








Kanske är det så att de flesta miljömedvetna kvinnor är av medelstorlek och mindre... ?

En annan kollega hade många olika heminredningssaker i sin monter. Jag gillade anslagstavlan i plåt, formad som en stjärna. Utmärkt även för klassrummet, varje dags "kom ihåg" kan skrivas in i var och en av de fem uddarna ....



Ull-mor visade på det mest utsökta hantverket. Hon hade tovat olika figurer, bl.a. tranor. Här borde verkligen Tranemo kommun passa på att beställa presenter till olika betydelsefulla personer som kommer på besök, t.ex. föreläsare. Som det nu är så får man som föreläsare en handduk, där motivet är målat av Tranemo elever och handduken är vävd på Ekelunds i Horred. Men nog vore dessa vackra tranor än mer en kommunpersonlig gåva.


Det var en trevlig stund på mässan, och jag är full av beundran för dessa energiska entrepenörer, som jobbar mest för att må bra och för att ha kul, och som skulle kunna ta ut betydligt högre pris för sina varor .... men struntar i den stora förtjänsten och låter oss kunder få handla till lågt pris, så att vi också tycker det är kul att handla och får en positiv kick av det.




Entrepenörskap i skolan? UF är föredömligt. Fröretaget finns att tillgå för yngre elever. Skulle gärna vilja testa med mina, men känner att jag måste lägga band på mig och mina idéer. Kollegorna orkar inte med mig, jag känner det....
Synd att det inte finns skolor /arbetslag med enbart innovationsrika och idéfyllda lärare. Jag undrar hur en sådan skola skulle funka. Kanske skulle det bli kaos .... för kanske är det så, att
våra mer modesta kollegor behövs för att ...........
..... nää, jag kan inte komma på varför.... :)

Promenad blev det sedan i det underbara höstvädret. Tankarna flyter fritt när man promenerar. Funderade på vad jag skulle vilja starta för eget företag.... Nånting där tvättnötter får plats..... Men nu är det så, jag är alldeles för feg!

Lade en tvättnöt i diskmaskinen i dag. Disken blev lika ren som med miljöförstörande lut. Vad som saknades var glansen, som blir efter den frätande disktabletten. Nästa gång ska jag testa med en nöt och en tsk ättika..... Disktabletter, nä, det köper jag inte fler...... Min disk behöver inte glänsa, den behöver bara bli ren. Och då räcker det med en nöt....

2 kommentarer:

  1. Det är roligt med företagssamma människor. Hade ett liten företag för några år sedan. Tröttnade när allt vi fick in gick till att betala revisorn. Dessutom är inte själva säljandet min grej. Jag gillar att ta fram nya saker, komma med idéer. Får också lägga band på mig ibland.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag köper tvättnötter ochså kommer aldrig att gå tillbax till vanligt tvättmedel eller några andra kemikalier.
    Tvättnöterna med den högsta kvaliten och snart Fairtaid ifrån
    WA Miljöprodukter som är billiga med, detta bedrivs som UF -företag, det är det största UF- Företaget i Sverige som håller med med Ekologiska produkter, där av Tvättnötter & Eko tvålar! Kolla in deras hemsida& webbshop: www.WA.webshoponline.se

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas