söndag 30 maj 2010

Trefalt tio tämligen tröga trä(d)tryckningar...

.. gav den 56,5 år gamla tanten en ny insikt, ny kunskap och upphov till helt nya tankebanor .
Efter en trevlig dag med tjusig dressyrritt, stallgöra och god lax som morsdagslunch, så skulle jag sätta upp trettio frågor inför morgondagens tipsrunda på stigar och vägar norr och nordost om Grimsås.
C-E gjorde sällskap på vandringen. Utrustade med några askar pins, en rulle snitsel och trettio inplastade frågor så gick vi en promenad på drygt fem km. Vandringsvägen gick i omväxlande natur och tog närmare en och en halv timme. Under denna tid så lärde jag mig något, som jag aldrig funderat på tidigare och det är olika träslags olika hårdhet.

Gran är ju så mjukt så att det knappast kan duga till något, fur betydligt fastare ... björk har en helt annan hårdhet, asp ytterligare en ... för att inte tala om sälg... det var ju så hårt så man knappt kunde få in pins, hur mycket man än tryckte. Behandlat virke, som stängselstolpar och elstolpar var ännu värre ... där lyckades man inte trycka in taggen ända in....

Helt otroligt att man aldrig funderat på detta faktum tidigare ....

Tankarna gick vidare ...

Detta ska jag använda i min undervisning i höst .... lära barnen olika träd genom att intressera dem för hur hårt virket är i stället för bara hur bladen ser ut... och har man bara fått upp intresset, så kan man jobba hur mycket som helst med träd utifrån olika synvinklar....I skolskogen ( som jag vill börja använda med nya klassen) finns ett antal olika trädslag att utgå ifrån....
Dessutom kan jag kanske inleda ett samarbete med träslöjdsläraren....
Ytterligare tankar ... de gamla vanliga ....
Precis som trädslag är så olika, så att man inte kan behandla dessa på samma sätt - eller använda dem till samma saker - så är också vi människor och då också våra elever olika. Ändå ska man utifrån läroplan - och framförallt alla kontrollstationer - behandla den lika och förvänta sig att de ska vara bra på samma saker ..... Jag vet, jag tjatar, men jag återkommer hela tiden i mina tankar till det orimliga i detta.....

Hårdheten i äppelträ har jag inte kollat, men det ska jag göra i morrn .... plus ek, och det tror jag är hårt, lönn, ask och al. Ska bli riktigt intressant..... Inget träd kan idag mäta sig med äppelträdet, vad det gäller vackerhet.


En uppklädd dressyrryttare med häst är också rätt snyggt.....

2 kommentarer:

  1. Intressanta tankar du delar med dig av. Det är bara när man ska byta golv eller så som man tänker på hårdheten. Jag vet att jag ville haft ett björkgolv i köket, men det var för mjukt så det fick bli något annat ljust träslag...kommer inte ihåg vilket just nu.

    Så är det verkligen med människor också, vissa har så hård yta så det går inte att komma igenom, andra bara det räcker att yppa något för så brister det. Intressanta tankar om man om skiftar över till människor..

    Fina bilder både på äppelträdet och ryttaren. Låter bar med lax på mors dag...mums...

    Ha en bra vecka nu och hoppas att rösten kommit tillbaka

    SvaraRadera
  2. Du har så kloka tankar. Dina liknelser är helt i min smak. Någonstans i skolan har jag ett knippe träbitar från olika träslag uppträdda på ett snöre. Vi använde dem när vi jobbade med olika träd. En skolskog är fantastiskt att ha. Vi får gå en liten bit till vår skog, men det är OK. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas