måndag 31 maj 2010

Våga välja varierad väg


När vi åkte från Värnamo igår, så åkte valde vi att variera vägen hem. Vi tog höger i Hillerstorp, vänster i Uppebo och åkte sedan genom ganska obekanta men vackra byar; Flahult, Marieholm, Åsenshöga, Kramphult, Velebo, Uhlvstorp..... fram till mera hemtama Öreryd. Vad roligt det är att se nya platser, och vilka fantasier de obekanta ortsnamnen sätter igång. I Krampshult så kände jag hur vaden ville dra ihop sig till obehaglig kramp.... Hur sjutton kan man komma på ett sådant bynamn. Var det för att man efter mycket cyklade/gående i uppförsbackar råkade ut för kramp just här.... eller var det någon som bodde där, som ofta hade kramp.... eller betyder det kanske något helt annat.

Velebo var ett annat intressant namn. Där borde det vara synnerligen tätbefolkat, med tanke på hur många veliga personer som det finns ... och ibland borde jag också bo där. Hur kom det namnet till? Var det någon speciellt velig människa som bodde där....?

Ortsnamn/ bynamn är så kul. Flathult bor jag granne med .... Det ligger i toppen på en backe, så kanske beror det på att det blivit flatare när man kommit upp på toppen.... eller var det två damer som bodde tillsammans ...nä, jag tror inte så. Eller grannbyn Gumpebo.... hur såg människorna ut som bodde där?

Nya vägar sätter fantasin i rörelse. Mina tankar inför ny klass och höst är redan igång.... Vågar välja varierade vägar till kunskap och färdighet, det gör jag.... hoppas jag orkar också.

Igår bestämde jag mig för trädtema.

Idag har jag bestämt ytterligare ett tema för min blivande toppenklass. Husdjurstema. Kollegan hade sin schäfer med på dagens aktivitetspromenad. Barnen hängde i klasar - men på respektfullt avstånd - från det stiliga husdjuret.

Vägval "Husdjur" får med samtliga skolämnen och deras kravinriktningar - lugnt!

Samma gäller trädtemat ...

I min sista klass i min förra skola, så jobbade jag och kollegan med just husdjur under en period. Jag tror barnen gick i fyran. Höjdpunkten var när alla som kunde hämtade - fick sina husdjur ditkörda - under någon timme. Det var hundar, katter, flera kaniner, fåglar i bur ... och en häst. Kul, kul!

Gs skolan har inte haft husdjursdag ... det är dags att välja den vägen, den här gången.

I morgon är det, för första gången på länge, en helt normal skoldag. Det blir på det gamla vanliga viset ... det är inte lönt att göra några större planeringar för de ynka lektioner som är kvar på terminen.

Men det är ganska häftigt att både jag och mina sexor redan är på väg mot nästa mål.....Hoppas mina elever gör goda, men eget valda,väl varierade vägval.

2 kommentarer:

  1. Det finns många roliga ortsnamn som sätter igång fantasin. Det finns säkert en bra förklaring också. En gång jobbade vi med ett vägtema. Då funderade vi kring alla gatunamn i samhället.
    .
    Husdjursdag är mycket uppskattat. Det ska vi troligen ha till hösten. Det lär komma en häst. Jag har inte börjat planera nästa läsår än. Ska avsluta detta först.

    SvaraRadera
  2. Kul idéer att ha husdjurstema och ortnamnstema.
    Ja, fantasin kommer igång på allvar när man åker efter vägarna och ser det ena konstiga namnet efter det andra...i Dans släkt finns det ett ställe som har en vägskylt där det står Barslida...den skylten plockas som souvenir ett antal gånger/år...
    Då är Danhult ett ganska ointressant namn, kan man tycka...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas