fredag 11 november 2011

Enbart ettor

 Dagens datum. Enbart ettor. 111111. Sannolikt sista gången som jag och de allra flesta av mina elever upplever ett datum uppbyggt på enbart binära tal. Inget viktigt, men lite kul. Nu var det ju några av eleverna - födda 00 och 01 - som tänkt leva i 100 år, och jag bad dem att när det blir 000101 igen, tänka på sin gamla lärarinna som senaste gången binärtalsystem-datum begav sig, förklarade detta med hjälp av något som hette YouTube och som var väldigt populärt när de var barn. Binära talsystem lär man sig lätt om här....
 För någon vecka sedan så fick jag äntligen tid att lägga in läroplanens centrala innehåll i en excell-fil, för att sedan kunna "bocka av" och kommentera det vi gått igenom i de båda klasser som jag har. Lusläste då innehållet mer än tidigare och upptäckte att man redan i 4-6 ska ta upp olika talsystem med eleverna.... och vad kunde passa bättre idag än att ta upp ( det enkla) systemet med ettor och nollor.  Barnen hängde med direkt och vill jobba mer med det.... så då får det bli så på måndag.

När man kollar igenom allt som ska tas upp i alla ämnen under årskurserna fyra till sex, ja, då inser man mer och mer att de små skolornas tid är förbi. Om alla elever ska ges förstklassig undervisning. Man kan inte greppa alla ämnen. För egen del så är jag faktiskt en gammal naturvetare, och det är de ämnena + matte som jag anser mig ha den bästa undervisningen i. Alla lärare måste behärska vårt eget språk på ett bra sätt och hela tiden använda det i undervisningen. Så svenska ingår också. Detta skulle jag absolut vara nöjd med, och jag är säker på att det skulle bli mycket bättre undervisning om jag bara undervisade i dessa ämnen och någon annan, t.ex. min närmaste kollega i åk 4-6 undervisar i so och engelska. För där är hon verkligen överlägsen mig i kunnande. 
Men det funkar inte på småskolor, där måste vi ta fler ämnen än vad vi egentligen mäktar med .... även om vi som gamla mellanstadielärare är behöriga i nästan allt, så är vi inte lika bra på allt, och det avspeglas också indirekt i elevernas kunskaper.

 Markerade vad jag hade tagit upp av det centrala innehållet åk 4-6 under de ett och ett halvt år ( är det inte längre - känns som jag haft dem hur länge som helst - och känner dem utan och innan) i ovan nämnda fil.
Lite skrämmande blev det..... biologi och kemi .... där var det mesta redan behandlat ... mednn det var riktigt illa med historia och samhällskunskap.
Ska ta tag i det där med historia nästnästa vecka.... men det kommer inte att bli med samma entusiasm som jag har, då jag undervisar i mina favoritämnen ... där jag kan mycket, iallafall vad det gäller sådant som mellanstadiebarn kan förstå. Men historia .... tycker det är intressant hur man levde förr, och framförallt i tidsrymden 100-150 år tillbaka. Men gamla regenter och de skrönor som går kring dessa, nej,nej, nej....
Enligt det centrala innehållet i historia så har krig och kungar fått betydligt mindre plats än tidigare .... och det är bra. Men läroböckerna är uppbyggda på samma sätt som de var när jag gick i skolan, där står det om kungar och krig till stor del. Så läroböckerna behöver skrivas om.... och så måste man ha pengar till att köpa in nya. I alla andra ämnen kan jag klara mig utan läroböcker - men i historia, där behöver jag en sådan.
Ja,ja, det ska nog ordna sig - men jag är helt övertygad om att mina elever förstår det här med naturvetenskap mycket mer än vad de får ihop vår svenska historia.
Så min önskan - igen. En skola för ett par hundra barn - i centrala Nittorp - där man satsar på kvalitét i undervisningen -genom att varje lärare har möjlighet att undervisa i de ämnen där de har den bästa kompetensen.
 Luciaövningarna har satt igång. I vår skola har vi förstklassiga sångare "en masse". Vi gillar verkligen de här övningarna, både jag och eleverna. Tror att 75-80% av alla 4-6or är med. Vi har ju numera hand om såväl samhällets luciafirande som lussandet på Nexans. Riktigt kul är det!
Vill ta fram Ulricehamn och deras föredömlighet vad det gäller att välja ortens Lucia. För första gången så drar man lott bland de flickor som är uttagna att vara med i Luciatåget. Så bra, det är ju inte fråga om att välja ut någon nummer ett, ett luciafölje består ju av både Lucia och tärnor och alla är lika viktiga. Dessutom har man med några killar som Staffanspojkar i år. Och det är sångframförandena som är det klart viktigaste. Riktigt föredömligt! Hoppas att andra tar efter.
Det är ju alltid sexorna som tar fram Lucia. En gång har jag varit med om att dra lott i en sexa. Funkade jättebra! Hoppas att mina flickor - sexor nästa år - tycker så också. För det är ju de som det gäller, som får bestämma..... tycker jag.

Tog en promenad när jag kom hem. Vi slutar tidigt på fredagar, strax efter ett - och en klar fördel med lärarjobbet är ju att man då kan bestämma om man vill stanna i skolan och göra det jobb man har kvar att göra eller om man vill ta med det hem och göra det under helgen. Idag var inte valet svårt..... historiaboken, den ligger i väskan och talar om att jag måste ta mig an den under några timmar i helgen...Synd att det inte var en no-bok.... det hade känts mycket roligare.



1 kommentar:

  1. Jag har det bra som får undervisa de ämnen jag gillar mest, ma och NO. Lite engelska måste jag förstås ta eftersom vi bara är två behöriga på skolan. Fantastiska bilder du har tagit! Gillar verkligen trädbilderna.

    Idag åkte jag också hem vid ettiden från skolan. Tog med mig hunden på en geocachingrunda och besök hos gamla mor. Ikväll har jag varit ute på nattcaching i Bredaryd tillsammans med klokare och pjf70. 1000sjöar övervakade oss. Riktigt kul att följa reflexspåret fram till den snygga gömman. Ha en skön helg! Låt historieboken ligga i väskan större delen av helgen.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas