Funderar ....
Man ska vara lojal mot de beslut som arbetsgivaren tagit .... men om man känner att beslut som är tagna överstiger det som är rimligt, och framförallt, tar (massor) av tid från den huvudsakliga (?) sysselsättning som en lärare har ..... att undervisa ...... ska man då inte kunna tala om vad man tycker och dessutom vägra att utföra uppgiften.
Sen måste vi få veta om undervisning numera är vår viktigaste uppgift ..... eller om det är dokumentation och inläsning av div. skrifter som är prioriterade områden.....
Det känns - precis som någon klok skribent uttryckte det för ett tag sedan: - "Det spelar ingen roll om det går åt skogen för eleven, bara det är dokumenterat".
Nu vill jag inte att det ska gå åt skogen för mina elever, jag vill att de ska utveckla olika förmågor, tankesätt, kreativiteter, kunskaper och kommunikationsformer. Om jag nu fortsätter att låta detta gå i första rummet och då inte hinner/orkar göra det andra ..... är det för mig det år åt skogen då.....och vad händer med den lärare som fortfarande vågar ta egna beslut ....
Jag bara funderar.....
I morrn ska jag till Växjö och höra mer om betyg. Det finns många frågor som jag vill ha svar på.... och förstå..... vad det gäller bedömning enligt nya modellen.....
Som någon sa idag....-Det känns skönt att det inte är långt kvar till pension....
Så ska väl man inte behöva känna, speciellt när personen i fråga verkligen gillar sitt jobb och alltid ha utför ett gott sådant....
Jag fortsätter fundera....
Ja du, det som borde vara lätt blir svårt. Även en lärare har begränsat med tid... och ork!
SvaraRaderaSå är det. Men om tillräckligt många vägrar... Min kollega ska också till Växjö imorgon. Glad jag slipper. Jag ska ha utvecklingssamtal och träffa huvudpersonerna i skolan, eleverna, i ett viktigt möte.
SvaraRadera