fredag 19 februari 2021

Äntligen!

 


Det kom en digital resekatalog via mail igår. 

Äntligen någon som ser ljuset där bortom alla covid-mutationer och vågar planera för en framtid igen!

Det var en storstilad resekatalog. Jag tror nog inte att allt går att genomföra. Men ändå, positivt att visa att man tror på en mera normal tid igen, att man vågar satsa. Det känns lite glädjegörande.


Jörns heter resebolaget. Ett mindre bolag med rötter i Kungälv, men också med koppling till Malmö.  Vi har rest två gånger tidigare i Jörns regi. Två vandringsresor, en till Dolomiterna, den andra till Kaprun i de österrikiska alperna. Superfina resor. 

När Jörns inte hade fler vandringsresor att erbjuda, så åkte vi med Rolfs under två år. Båda gångerna till Italien, till Lago Maggiore samt till Sorrentohalvön. Bra resor det också, men lite lägre hotellstandard än vad Jörns erbjuder. Man får förstås vad man betalar för. Det är bara någon tusenlapp per person som skiljer mellan de båda researrangörerna, och den summan får man ganska mycket extra för, tycker jag.

Förra året så hade Jörns en ny vandringsresa i sitt utbud. Till Cornwall. Lät ju helt underbart att få vandra i de trakter som man fått uppleva genom den utmärkta tv-serien "Poldark". Avresa var satt till alldeles efter midsommar 2020. Alla vet hur det gick med det. 

Det var inga problem att få tillbaka bokningsavgiften från Jörns. 

I nya digitala resebroschyren så erbjuds återigen vandringsresan till Cornwall. Med avresa i juni. Den resan väntar vi med. Det känns inte ett dugg tryggt att åka till Storbritannien under det första halvåret 2021. Förhoppningsvis kan vi åka nästa år, om livet vill oss väl.



Men det fanns en annan väldigt intressant resa. En vandringsresa i Sverige, i Funäsdalen. I augusti.  Vi har aldrig vandrat i svenska fjällen på riktigt, bara gått några korta sträckor vid några tillfällen. 

Den här resan känns säker och klart genomförbar. Avresa med buss från Hallsberg, och tåg dit- för vår del från Jönköping. 



Det känns så bra att ÄNTLIGEN ha något bokat igen! Och något att se fram emot!


Bilderna är från Jörns digitala resekatalog.

20 kommentarer:

  1. Nej, England i sommar är nog inget att satsa på men resan i sig låter väldigt trevlig och helt i min smak. Däremot så kan säkert resan i Sverige bli av. Vi funderar på Gotland i höst när turistanstormningen lagt sig. Först vill vi dock vara vaccinerade så vi avvaktar och ser. Så härligt att ha något bokat!

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi förutsätter att vi är vaccinerade i augusti. Öppet köp till i juli, tror jag det var. Om det så skulle behövas, så är det värt en avbokningsavgift bara för att ha något att se fram emot. Kram!

      Radera
  2. Hej och tack för kommentar hos mig! Nu har jag lagt in din blogg i min följarlista och direkt så kom det här inlägget upp. Resor, visst är det härligt. Längar så efter att kunna resa igen. Men kommer att hålla igen det här året, tror jag, om inte läget ser annorlunda ut i höst. Men Cornwall i sommar skulle jag inte heller satsa på. Annars har jag varit flera gånger i just Cornwall och det är ett ljuvligt landskap. Har även besökt Lagt Maggiore och Sorrentohalvön. Också ljuvliga platser. Det känns skönt att ändå ha rest mycket nu när man får lov att hålla sig hemma.
    Skönt också med en resebyrå som ser positivt på framtiden.

    Fin helg till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Längtar ju att komma till Cornwall medan man fortfarande är ung och pigg pensionär. Men som sagt, inte i år.
      Funäsdalen efter att vaccination utförts, vilket ju måste vara gjort i sommar för en som är 65+, känns lagom. Om inte annat så Har man något att se fram emot.... Och träna vandringar på hemmaplan inför. Ha en fin helg

      Radera
  3. Funäsdalen i sommar är nog ett bra val. Att vandra i fjällen brukar vara minnesvärt, och den här resan innehåller ju så mycket annat också. Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra att det blir av att vandra i svenska fjällen. Har ju fokuserat för mycket på Sydeuropa. Varmt och gott där, i och för sig. Och myggmedel till Härjedalen, det har jag redan börjat fundera på. Kram!//Anna-Lena

      Radera
  4. Längre än Sverige vågar man sig nog inte i år. Men det bästa är ju gott nog🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige blir bra! Jättebra egentligen. Har ju funderat på vandring i svenska fjäll, men varma dagar i Sydeuropa har lockat mer.

      Radera
  5. Tack för kommentaren hos mig! Jag säger som du, spännande att klicka på en länk.
    Och ja, jag är realist kanske mer än optimist ;) därför gör jag inga reseplaner alls (även om jag älskar resor) utan siktar på att kunna få komma hem till alla barnen i stället. Har en gång utgått från Hallsberg för resa till Wales!
    Läste ditt förra inlägg om frukt från Spanien. Kände igen namnet och transporten. Min yngsta har skickat efter därifrån, både apelsiner och avocado och det har funkat fint, kanske hon hade tur. Ja, man vet aldrig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funkat förr. Har börjat fundera på om UPS kör covid-vaccin och därför låter en låda apelsiner stå kvar i Tyskland. I Langenhamn. Får kolla var det ligger....Ha det fint du också!

      Radera
  6. Aldrig hört talas om Jörns Resor. Rolfs däremot är mera känt här. Så kul att kunna dregla en aning över olika resmål. Cornwall är väl värt ett besök, inte bara för att vandra. Landskapet där är bedårande irl.
    Du verkar ha bra erfarenheter av bussresor. Jag föredrar flyg, för det går fortare Men just nu skulle jag varken sätta mig på en buss eller på ett flygplan. Men kanske det blir normalt igen om ett halvår eller så. Låt oss hoppas det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här sällan åkt buss på längre resor. Till vandringarna åker man flyg Och sedan en kortare bussresa till resmålet. Men nu gäller det Härjedalen och dit får man ta buss... Och tåg till Hallsberg.
      Är ju mer än ett halvår tills vi ska åka. Räknar med att alla är vaccinerade då. Bör göra livet säkrare. Hoppas i alla fall!

      Radera
  7. Funäsdalen är så fint! Låter som en trevlig vandringsresa! Har varit där några gånger, men bara för kortare turer med vänner som bodde inte så långt därifrån på somrarna. Tyvärr blev det aldrig så att vi gjorde några vandringar medan det var möjligt - livet tog en annan vändning ...
    Trevligt att ha något att se fram emot!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så det är.... man vet aldrig vad som väntar. Kram!

      Radera
  8. Grattis till resebokningen! Liksom du har jag heller inte gått särskilt långt i fjällen. Jag tittade på en resa med Rolfs nu i sommar, till Finland. Har en dröm att åka dit tillsammans med dottern och visa upp lite mer av landet där hon är född. Men jag känner nog att det knappast kommer att vara genomförbart, Finland är mycket restriktiva och kommer äkerligen att kräva vaccinationsintyg och jag tror inte vi hinner bli klara med dem förrän i slutet av sommaren. Men nu tycker dottern att vi kan åka på en helt egen privat resa o planera allt själva i september då hon kan ta ut semester. Få se, håll tummarna! Vi behöver verkligen alla något att se fram emot, jag tycker mitt humör börjar bli riktigt dåligt nu, man orkar liksom inte hur länge som helst, inte blir det bättre av att man lever ensam heller!
    Lördagskram

    SvaraRadera
  9. Hoppas verkligen att ni kommer iväg på er egna resa! Är just på väg från Malmö, där vi-tillsammans med dotter och två barnbarn-hälsatcpå vår andra dotter och hennes lilla familj. Så roligt! Man behöver hitta på något kul, trots att det är bistra tider. Kram!

    SvaraRadera
  10. Bara att få titta i en resekatalog ger hopp. Även om det kommer att dröja ett tag innan man vågar ge sig av. Vi har också rest med Jörns några gånger och alltid varit nöjda. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas