söndag 28 februari 2021

Ovanligt besök

 


Konstigt vad hjärnan registrerar. Brukar sällan speja ut över fågelbordet, då jag sitter vid köksbordet. I alla fall inte nu när det är snöfritt och mängden av besökande gäster har minskat ordentligt. 

Talgoxar är de klart vanligaste gästerna, gulsparvarna kom i flock så länge det var snö, blåmes, nötväcka och svartmes brukar vara på plats dagligdags, hackspetten kommer ibland, liksom en mindre eller större flock domherrar. 

Idag såg jag en annorlunda fågel i ögonvrån. 

-Bergfinken har kommit på besök, sa maken.  Den brukar stanna till hos oss några dagar på sin färd norrut. Därefter skyndade han vidare till ovanvåningen för att kolla på skid-VM.

Nej, det var ingen bergfink.  Bergfinkar är vackra, men inte så färggranna som den nyanlända fågelarten.  Hämtade kamera och fågelbok och hoppades att den granna fågeln skulle landa nedanför fågelbordet ytterligare någon gång.  Det gjorde den.

Ganska snabbt hittade jag arten i fågelboken. Steglits. 

Det är ingen ovanlig fågel, men för oss är den allt annat än vanlig. Jag tror att  vi haft besök av den en gång tidigare. för många år sedan. Jag förmodar att besöket blev kort, för i eftermiddag har den inte synts  till. 

Kul att den ville förära oss med ett besök!

 
De granna domherrarna är oss trogna. Snart ger de sig in i djupa skogen igen, och återkommer inte förrän äppelblommorna håller på att slå ut. Då brukar de besöka oss och äta av de stora knopparna. Det brukar var äppelblom, så det räcker för oss alla.


Visst blir man lite otålig, då det börjar bli vår i luften.  Tog med kameran ut för att fota "videkissar". De var inte tillräckligt stora för att göra sig på bild. 
Våra få vintergäck, däremot, de står i blom. Snödropparna är ännu inte riktigt blomningsklara. Hade de stått nära en vägg, så hade de säkert varit det, men nu står de en bit ut i fria landet. 


Tibastbuskarna, som har självsått sig en bit från tomten, har stora knoppar. 
Men, det är fortfarande bara februari, och även om  mars står för dörren, så kommer det att blåsa kalla vindar igen. 


Kikade in i växthuset. Otroligt! Vintersalladen har börjat växa! Jag begriper inte hur den klarade tjugo minusgrader. Nu när ljuset har kommit tillbaka, och då solen värmer under dagtid, så  har salladen satt igång att växa.  Dags att använda den välsmakande salladen om några veckor!


Kunde inte motstå att köpa uteväxter till trappan i början av veckan. 
- Ta gärna in dem på kvällen, sa tjejen i affären. De kommer direkt från växthuset och är inte härdade.

 Tre penséer och en tête a tête planterades i en kruka. Ute på dagen, inne  på natten. Döm om min förvåning då de små påskliljorna redan slagit ut under natt och morgon.  Det ser  ju extra fint ut på trappan, med de gula små blommorna. 

Visst är det en härlig tid vi går in i, då man får njuta av den ena vårväxten efter den andra och då man får välkomna flyttfåglarna tillbaka, Fast tålamod behöver man utrusta sig med, för en ovanlig fågel gör ingen sommar och vintern  lär gäcka vintergäcken ytterligare ett tag. Meeen.... vintergäcken är den som kommer att  gå segrande ut den "striden"....



15 kommentarer:

  1. Visst är det trevligt med så fint besök. Steglitsen är vanlig i vår trädgård så den har jag många bilder på, däremot ser jag aldrig några domherrar.
    Visst är det väl härligt när vårblommorna tittar upp. Vintergäcken är som små solar. Och nu blev jag påmind om att jag måste kolla hur det är med min vita tibast. Den borde ju också ha stora knoppar.
    Sol idag och plus 9 grader. En lite kylig vind men ändå, riktig vårkänning!
    Ha en fin kommande vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vit tibast, det har jag inte sett. Bara vår rosa. Vet att den är giftig, men vacker är den ändå.
      Nio grader här också. Lagom med fleece och täckväst när man rör sig utomhus. Tyvärr lovar SMHI kyligare väder mot slutet av veckan. Men vårluften kommer tillbaks! Ha det fint

      Radera
  2. Vad roligt med alla fåglarna som kommer även om de minskat när snön försvann. Steglits känner jag bara till vad gäller namnet. Har nog aldrig sett någon. Och du fick ju till ett fint foto på den.
    Och visst är det fint med både vintergäck och snödroppar. Har sett den ute på mina promenader i koloniområdena och i grönområden i närheten- Hoppades idag att se krokusar men jag var i City på promenad så där hittade jag inga.
    Vad roligt med ett växthus och tänk att vintersalladen är på gång. Lycka!
    Fint med påskliljor och andra uteväxter. Ska nog satsa på att få hem några i veckan till balkongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju roligaste tiden att njuta av "trappväxter". Får flytta in krukan i kväll igen. Inser att det kommer att behövas en ny omgång påskliljor i den till påsk.
      Har aldrig testat att odla i växthus på vintern tidigare. Men det funkar. Kan nog så vanlig sallad också snart, så är den nog färdig när det blir vår på riktigt.

      Radera
  3. Då fick ni finbesök 😇 våra vintergäck har inte slagit ut. Bara ett par stycken har tittat fram. Men visst är det härligt med lite vårkänslor. Och vårblommor på trappan är inte få skam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast nu står de inomhus igen... kommer nog att bli så under nattetid tills påskliljorna är överblommade.

      Radera
  4. Spännande med besök av Steglitsen. Kan inte minnas att jag har sett någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefin ! Lär finnas lite varstans i Sydsverige

      Radera
  5. Vårkänslor - absolut! Härliga bilder som verkligen osar vår, och det den 28 februari. Våren är tidigt ute i år. Inte mig emot. Greta håller nog inte med mig - "global warming" är ju på gott och ont. Men jag njuter av att sitta på balkongen i bara t-shirt mitt i vintern:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju det. Greta-aspekten. Men man kan ju inte låta bli att njuta för det.

      Radera
  6. Fågelns namn är bekant men jag är ganska så säker på att jag inte sett den här heller.
    Visst går vi in i en härlig period. Såg att det fanns penséer i växthusbutiken och det är verkligen ett vårtecken. Påskliljorna är dessutom på väg upp så kanske blommar de alldeles lagom till påsk!

    Kram och god måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra påskliljor börjar också visa sig. Brukar vara tidiga. Vore passande att de kom i blom om en månad.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas