tisdag 18 maj 2021

Rusarebo äng

 

Vi har så många helt otroligt vackra platser i vår närhet. 

Från dotterns hem utanför Värnamo, så är det en mils resa till Rusarebo äng, Rusarebo naturreservat.

Skulle man ro lite snett över sjön Hindsen, så inskränker sig avståndet till en halvmil.


Dottern hade sett ett inlägg på Facebook, att nu blommar orkideerna på ängen. Sankt Pers nycklar.

Vore det inte läge för en liten utflykt allihop, då hon var klar med dagens jobb?


Ett superbra förslag, det tyckte även familjens minsting, Karl-Petter..


Konrad och jag gjorde en utflykt till naturreservatet förra året. Det var några veckor senare. Visst hittade vi en hel del orkideer då- men i år var vi helt klart i rätt tid, St Pers-nycklarna tokblommade.

Så vackra!

Det fanns mängder av gullvivor i blom, också, Gult och lila är vackert tillsammans.



Sådana otroliga mängder av såväl orkideer, som av gullvivor. Naturligtvis är det svårt att få vackerheten att komma till sin rätt på bild!

Sjöutsikten gör förstås upplevelsen ännu bättre.

En och annan maskros hade smugit sig in bland de ädla växterna.  men det stör inte alls. Jag tycker att blommande maskrosor är väldigt vackra.


Tandrot, det är också en ovanlig växt, som just börjat blomma.Tyvärr blev bilden inte så bra.


Eftermiddagsutflykten till Rusarebo äng, det var en riktig höjdare, det tyckte vi alla.


En utflykt som vi får göra om igen, om några veckor. Då är de flesta orkideer överblommade, men har ersätts av nävor och smörbollar. 

Sverige är otroligt vackert!

21 kommentarer:

  1. Vilken fin utflykt!!!! Å du, upp till för några minuter sedan hade jag då aldrig sett orkidéer som heter St Pers-nycklar. Nu har jag sett just dessa orkidéer och de andra blommorna på två bloggar - din och Husbilen Ellen (https://husbilen-ellen.blogspot.com/). Hon fotade blommorna på Öland, så floran hos dig och på Öland verkar vara ungefär densamma. Här omkring har jag aldrig sett vilda orkidéer. De är ju så himla vackra. Älskar vilda blommor mera än blommor man köper i affären. Min man brukar faktiskt plocka "vilda blombuketter" åt mig. Om han skulle komma med en bukett med rosor köpt i affären skulle jag bli väldigt misstänksam;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Visst är det mycket roligare att få en handplockad bukett! Men vintertid, så funkar det inte så bra.
      Det finns en del orkidéer.Du i trakterna. Men har aldrig sett en sådan mångfald som Rusarebo äng. Har en speciell jordmån, som utgår från en speciell bergart, tydligen.
      Får kolla in Husbilens blogg.

      Radera
  2. Vilken alldeles underbar utflykt! Ser ljuvligt ut med den skira grönskan och så dessa blommor! WOW!
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där var otroligt vackert! Sådana mängder av orkideer!

      Radera
  3. Visst är Sverige vackert! Helst nu när allt är nygrönt och träden blommar, blommorna blommar osv!
    Kul med utflykt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt en utflykt som bara kräver 10-15 min resa.

      Radera
  4. Vilket ställe! Så himla fint. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett absolut rekommendera utflyktsmål. 27an tar er nästan ända dit.

      Radera
  5. Så vackert och fint, ni bor naturskönt! St Pers nycklar tror jag att jag hört förut, det låter så vackert och vilken färg. Nu kommer jag alla fall att komma ihåg namnet ,-)
    kul med utflykt. Vilka bilder, man vill hoppa rakt in i dom, Hallå här kommer jag med! ,-))) Utflykt passar alla, barn älskar det.
    Gullvivor blommar här också, min mamma har nu en knippe i ett glas på köksbordet ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har väl sex-sju mil till vackerheten. Passar på då vi är på besök hos dottern. Vilket vi ju är varje tisdag! Kram!

      Radera
  6. Vilken härlig utflykt det blev och vilken fantastisk vacker natur. Självklart så måste ni göra ett återbesök med tanke på kommande blomning. Tänk att vi kan röra oss så fritt i vår natur som vi gör.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi stora möjligheter att få uppleva mycket. Saknar inte utomlandsresorna ett dugg. Finns fördelar ned pandemin och den största är nog att vi kommit att uppskatta det som finns i vår närhet, på ett helt annat sätt än tidigare. Kram!

      Radera
  7. Visst är Sverige vackert! Stort tack för denna väldigt vackra tur till ännu en för mig ny plats, Rusarebo äng. Ett namn jag inte hört talas om tidigare men nu antecknat och förhoppningsvis kommer ihåg-
    Jag tycker det är så roligt att få se och uppleva mer av Sverige- Tänk att du här såg St: Pers nycklar. Jag har gjort det vid ett par tillfällen men många år sedan och är glad för att se dina fina bilder både av dem och allt annat vackert.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana mängder som det var. Nästan så man vill göra utflykt dit varje tisdag ett tag framöver. Kram!

      Radera
  8. Så vackert! Och så många. Både av orkidéerna och gullvivorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroliga mängder. Otroligt vackert!

      Radera
  9. Nu blir jag orolig, ska du godkänna kommentaren först

    SvaraRadera
  10. Undrar vart min tidigare kommentar tog vägen. Sankt Pers nycklar har vi här men någon Tandrot har jag inte sett, är det en gammal läkeväxt tro? Helt ljuvlig årstid att flanera nu då allt i naturen är nytt och fräscht och insekterna ännu inte börjat störa! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liknar ju brässme. Måste googla på läkemedelväxt. Mä, godkännanden är inget för mig! Tänker att orkideer är något för södra Sverige, men där har jag fel. Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas