måndag 24 maj 2021

Alternativet


 För några veckor sedan så efterlyste jag alternativ till geocaching. Har ju tröttnat ganska rejält på att leta burkar i skogen, med  hjälp av gps.

Jag fick då ett förslag av BP, där hon föreslog att jag/vi skulle börja med orientering i stället.

Ett bra alternativ till geocaching, klart jag skulle ta till vara det förslaget.


På jobbmailen, hade jag just fått ett utskick från kommunens personalavdelning. Alla anställda- även den som bara är anställd på 15 %- erbjöds att köpa naturpass ( Karta och startkort) till halva priset.

Det fanns tre olika naturpass att välja på, ett som mest lämpade sig för cykling och då runt centralorten, en fotoorientering, där man skulle kombinera en bild med rätt "kontroll" på kartan, och så ett helt vanligt orienteringspass, förlagt till det lilla samhälle som vi cyklade genom i lördags.

Fick f.ö. ett fotopass av kollegorna förra året, som en av avskedsgåvorna. Gjorde halva- nej, det var inte speciellt kul att leta upp de avbildade platserna, mitt i bostadsområdena.

Så det fick bli orienteringskartan, med 25 kontroller inritade.


Det onda knäet, där inflammationen är helt borta,  men där artros ( ?) känns av då jag går, är absolut handikappande och begränsande.  Vilken medför att denna tanten, som är van vid daglig rörelse blir lite smådeppig.

Maken tyckte att vi kunde testa hur det kändes att gå i skogen, och det funkade någorlunda. Eller rättare sagt, det funkar riktigt bra, bara man tar det lite långsamt. Så det blev premiär för orienteringen under förmiddagen.  


Åtta av tjugofem kontrollrutor blev stämplade. 

Det var lite ringrostigt i början. Ingen gps som talade om hur långt det var kvar till målet. Det gällde att läsa kartans alla färger och symboler i stället. Efter hand så frammanade jag/vi gammal kunskap om olika karttecken, och då blev det genast lättare.


Naturen är vacker, även mitt ute i skogen. 

Underlaget var riktigt bra att gå på. Bättre att kliva över ett ojämnt kalhygge än att gå på en stum hård väg, asfalt eller grus, spelar mindre roll.

Får också tacka BP, för "hjälpen" med makens van. Den hade alldeles för höga CO2 värden, då den var inne på besiktning. På Peugot-verkstaden hittade man inget fel. BP tipsade om att man skulle köra bilen en ordentlig sträcka före besiktning. Maken använde bilen betydligt mer än vanligt, och körde längre sträckor på höga varvtal. Och se, bilen gick igenom ombesiktningen utan några som helst problem.

Så stort tack för hjälpen BP! 

Min undran idag, är det någon som har bra övningar för ett krånglande knä. 
Har kontakt med fysioterapeut via nätet ( Joint Academy) och får ett par övningar per dag. Men jag är otålig- jag vill träna mer. 


18 kommentarer:

  1. Jag skulle också behöva de övningarna. Har stora problem med båda knäna. Mer efter träningen hos sjukgymnasten. Nu är det fyra veckor sen jag var där, tror jag. Inte bättre. Väntar på att både hon och doktorn ska ringa. Det skulle de gjort förra veckan...
    Kul ni börjat orientera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta de möjligheter som finns. Kul med orientering, faktiskt.
      Finns ju en massa övningar på nätet... Skulle bara behöva få ihop en bra serie. Tänkte vänta ett par veckor innan jag tar kontakt med läkare ang. knät igen.
      Det gör ju inte jätteont, är mest konstigt att gå med...och inte alls ont i vila eller stående. Så det får man vara glad för.
      Kram!

      Radera
  2. Du hittar då alltid på att komma ut i naturen, kul med orientering ,-) Jag har aldrig provat på, men ser ju dessa när vi rastar hundar ,.) Min man har ju själv satt ut orienterings kontroller. Eftersom han varit lärare. Bra att du fick köpa naturpass för halva priset, det visade inte på min blogg att du satt ut nytt inlägg, men kollade för säkerhets skull, och hittade det här ,-)
    Bra att det fungerar med ditt knä i skogen, ska vara bra för hela kroppen att gå i skog, vilken tur ,-)
    Vet inget om övningar för knä, men på nätet har de bra övningar för allt! ,-.)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doktorn sa till mig att jag skulle ge mig ut i skogen ist för att gå på hårda vägar. Och det var riktigt bekvämt att gå i mjuk mossa! Kram!

      Radera
  3. Jamen!!!!! Här blev jag riktigt, riktigt glad. Så kul att kunna hjälpa till med förslag som faller dig och din man i smaken samt att bilen gick genom besiktningen efter tips. En riktigt glad måndag för mig alltså:-) Ja, för dig också såklart:-)
    Bra att inflammationen i knäet är helt borta. Det råkade ju grannen också ut för. Då hade en läkare trott att det var artros, men det var "bara" en inflammation som försvann efter en tre veckors kur med piller.
    Det enda jag kan komma på så här på rak arm är ett knästöd/knäskydd.

    PS. Hörde precis på BBC att sångarna i det italienska hårdrockbandet som vann ESC var rena. Inte minsta spår av några droger. De hade hört ryktena och sa direkt att de ville ta ett frivilligt drogtest. Eloge!!! DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste detsamma på Aftonbladets sida. Men droger eller ej, den attityden som de visade i greenroom gör att det kryper av obehag i kroppen.
      Tänkte f.ö. på dottern som en gång var på språkresa i England, där det samtidigt fanns många italienare. Hon hade inget positivt att säga om de italienska killarna. Generalisering, jo, jag vet!

      Bra att vi kan ha nytta av varann!

      Tänkte ge knäet några veckor innan jag tar ny läkarkontakt. Nu förstår jag uttrycket "Oskuret är bäst". Men man får gärna skära i mitt knä, om det blir bra av det...
      Knäskydd bör testas! Tack för förslaget!

      Radera
  4. Vad roligt med orientering! Och ett superbra tips från BP: Ohc att läsa en karta är ju bra mycket roligare än att glo på en GPS. Jag har orienterat en del och är/har varit bra på det. Vi har också haft båt och seglat och då blev det till att läsa sjökort. Verklig orientering. Jätteroligt och viktigt att inte gå på grund och så.
    Skönt att ditt knä fungerade ok i skog och mark.
    Jga har väldigt bra övningar för knän och ben och ska skicka ett träningsprogram till dig i morgon via mail. Det är i grunden min pappa som utformade det för många år sedan och nästan alla som gjort lumpen i Sverige på 60 talet och framåt har nog använt detta. Vet att det är i bruk än idag.
    Vilken lycka med bilen! BP hon kan hon.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack! Vore superbra! Antar att du hittar min mail någonstans, men jag kan ändå skicka adressen via Instagram.
      Vilken far du hade! Är full av beundran över människor som vill, kan och vågar.
      Tack på förhand! Kram!

      Radera
  5. Härligt, vara ute i skog och mark och orientera. Men, jag skulle inte klara det nu, men kan tänka mig att det är skönt.
    Fint att du kunde gå på skogens stigar, trots det onda i knät. Jag har tyvärr inget bra tips eller botemedel på strejkande leder. Det verkar vara olika beroende på vad det är. Ibland är det bra och gå ändå, ibland ska knät vila, om det är inflammation till exempel.
    Hoppas att det snart blir bättre.
    Ha en bra dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vackert nu . Inser också hur viktigt det är att kroppen mår bra. Är tacksam för alla steg som jag kunnat ta, nu när jag är klart begränsad. Kram!

      Radera
  6. Att gå längre sträckor på hårda vägar klarar inte min rygg, men att gå ännu längre i mjuk mossa funkar bra!
    Så bra med tips från BP!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är verkligen skillnad på mossa och hård väg. Kram!

      Radera
  7. Vilket härligt alternativ så det var väl att bra tips. Underlaget som man går på är viktigt och det har stor betydelse. Mjuk mossa är verkligen behagligt och så är det ju vackert också.
    Så gjorde vi alltid också när vi hade lite äldre bilar och det fungerade varje gång. Även besiktningsfirmorna tipsar lustigt nog om det ;-)

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken träffade tydligen på den "tjurige" besiktningsmannen vid första besiktningen.
      Den "trevluge" som gjorde ombesiktningrn, hade tipsat om detta också. Det pratade manblm vid "återbesöket".Det är verkligen skillnad på folk och folk! Kram!

      Radera
  8. Vi är ödessystrar med våra onda knän. Vi får peppa varandra. Fast, jag kan inte alls gå i terräng just nu, kan inte få upp benet från marken så är det det minsta ojämnt underlag så får jag göra en cirkelrörelse med ena benet, o balansen blir därefter. Med kryckan försöker jag gå så naturligt det nu är möjligt, det var viktigt att sätta i hälen först så att inte vristen också blir stel. Enligt sjukgymnasten. Jag är ännu inte där att jag kan träna något alls, men hoppas förstås att det går fort framåt. Raskt marscherat, eller hur? Kul med orientering. Vi har haft naturpass här på orten men avstånden är så stora så man var tvungen att ta sig med bil ut i terrängen och senaste åren har jag inte haft tillgång till bil. NATTIKRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bil underlättar vid nsturpass. Vi får dela upp passet på fyrs-fem tillfället. Eller kanske mer..
      Vi har hela sommarn på oss ju.
      Ja, nu hoppas vi att knäna blir bättre och bättre.
      Kram !

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas