lördag 4 december 2021

Belöning

 


Det har blivit lite dåligt med promenader under veckan som gått. Skoljobb och andra trevligheter har lagt beslag på den ljusa delen av dygnet. 

Idag infann sig ett sug efter en långpromenad. Kör förbi en av promenadrundorna på väg från skolan. Tyckte att skogsvägen såg plogad ut i går eftermiddag, och bestämde mig för den drygt halvmilslånga rundan på landsväg, skogsväg och byväg. Tre kilometer består av skogsväg. Där var det inte plogat!. Att pulsa fram i en decimeter lös snö låter inte så jobbigt, men faktum är att snöpulsandet fick upp pulsen ganska så bra, speciellt i uppförsluten.


Jag upplevde pulsandet som en ren belöning: Dels var det en fantastiskt vacker natur, med vägar där enbart en hare hade skuttat fram på de snötäckta vägarna.


Och dels kändes det riktigt bra att få anstränga sig lite extra, efter en vecka med ovanligt lite utevistelse och mera ansträngande rörelse. 

Som sagt, så blev det vikariat varje dag under veckan. Ja, utom "mormorstisdagen" då.  Min normala arbetsvecka inskränker sig till torsdagar kl 10 - 14.30, så det blev många timmar extra. 

Varvid jag kände att jag absolut kunde unna mig en belöning, för utfört arbete.


Under senare år så har jag handlat nästan alla kläder från House of Lola.
Det är ett företag som jobbar till stor del med hemförsäljning. Det var genom dottern i Värnamo som jag kom i kontakt med klädkedjan, då en bekant till Johannas familj "extraknäcker" som säljare. Jag blev helt såld på kläderna. Helt underbara i kvaliteten. Alla kläder är sydda i mjuka material. Alla kläder är  välsydda och  håller länge, både i kvalitet och i design. Det är inga "modekläder", men uppvisar alltid en lika spännande kollektion, både höst och vår, och dessemellan. 
Priset är helt ok. Köpte mycket i Gudrun Sjödens kollektion tidigare. Det är ungefär samma priser. Få plagg kostar över tusenlappen.

Som många andra företag så har House of Lola en adventskalender. Dels är det luckor med reaplagg, dels är det luckor med unika plagg, små kollektioner. Igår var det bl.a. velourplagg i "luckan",  Fullprisplagg. Helt ljuvliga. Jag bara ville ha byxor och jacka, mest användbara som lyxiga mjukisplagg  här hemma. Brun färg, en av mina absoluta favoritfärger. 


Visst beställde jag min belöning för veckans arbete, genom säljare Pia i går kväll. Fick  10 % rabatt, en extra bonus !  Är glad att jag unnande mig något för egen del. Skulle gissa att många med mej är lite småsnåla mot sig själva, medan man glatt kan köpa presenter till barnbarnen, utan fundera det minsta på priset.



Och nog kände jag det som en belöning, då jag kom fram till plogad byväg på dagens runda. 
Hoppas nu att det räcker med snö för ett tag. Som det är nu, så kan fortfarande ta sig fram överallt, om än med lite ansträngning. Än är det lite nymodigt med vinter, så jag "står ut" ett tag. Men jag skulle faktiskt se det som en belöning för att jag inte gnäller över snön, om den ville försvinna inom några veckor....



24 kommentarer:

  1. Jag var inne och kollade på kläderna. Verkligen mycket snyggt att välja mellan. Jag gillar med Gudrun Sjödens plagg och detta var ett bra alternativ. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske finns någon säljare i Åstorpstrakten. Bra att få känna på kläderna och att prova dem. Kram!

      Radera
  2. Jag har bara köpt leggins ifrån House of Lola. Det är inte riktigt min smak. Men vi har alla olika tycken.
    Vi har också ett härligt vinterland, jag njuter.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du känner till. Vi har olika smak människor emellan... det är bra,tycker jag. Kram!

      Radera
  3. Åh, vilka vackra bilder. Jag bara älskar dessa fina snöbilder, mycket med snö, solen som tittar fram, så härligt.
    Bra gjort av dig att gå denna långa runda. Plogad väg, det är bra, men att plumsa i snö, det känner jag inte för. Det är otroligt jobbigt, jag vet, så jag skulle inte se pulsandet som någon belöning.
    Däremot klädesplagget, det var en belöning som hette duga. Helt klart är du värd det efter veckans slit.
    Vem vet. Kanske får du en belöning till, att snön försvinner snart.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore gott med barmark.... men som sagt, får bli ny snöpromrnad i morgon. Kram!

      Radera
  4. Vilken härlig promenad du kom ut på och så vintervackert det är hos er. Visst blir det rena motionspasset att pulsa fram i lössnö men du fick lön för mödan.
    Den hemsidan måste jag kolla upp. En helt ny butik för mig.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del gillar, andra gillar inte. Men otroligt sköna kläder. Kram!

      Radera
  5. Underbara bilder att titta på från en lägenhet med 21 grader inomhus;-)
    House of Lola har jag aldrig hört talas om, men självklart var du värd en belöning alternativt en julklapp till dig själv. Bra där! Det känns alltid skönt att kunna unna sig nåt roligt som man villhöver:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev mulet i eftermiddag och inte lika fint.
      Ser fram emo att hämta paketet med de mjuka hemmakläderna. Villbehöver var ordet!

      Radera
  6. Vilken härlig promenad! Och fantastiska bilder. Hade gärna varit på plats och gått med.
    Och visst ska man unna sig själv. Absolut! Bra att du gjorde det.
    Jag gör det gärna utan att fundera. Vill jag ha något(inom "rimliga gränser" och kvalitén är god så köper jag det. Har inget jag måste spara till. Tänker som så att livet pågår här och nu.
    Tack för tipset om klädmärket. Hade inte hört talas om det innan.
    Önskar dig en fin kväll.
    kram

    SvaraRadera
  7. Obekant märke för många. Antagligen för att det grundar sig på hemförsäljning. Prova och känna. Men det ju bra att skicka efter från hemsidan också. Normala storlekar. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  8. Visst är det vackert nu, kul när man hittar kläder man trivs med.

    SvaraRadera
  9. Härliga vinterbilder du bjuder på. Jag tror nästan att ni har mera snö än vad vi har. Men jag är inte orolig, det kommer...
    Tittade in till House of Lola som hastigast. Förstår att du handlar därifrån, många plagg ser riktigt fina ut. Helt rätt att belöna sig själv emellanåt, inte bara barnbarnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söderut finns ert betydligt mer snö än hos oss.
      Vi lär nog få mer, både ni och vi.
      House of Lolakläderna är så otroligt sköna.Mjuka plagg.

      Radera
  10. Toppenbilder Anna-Lena!
    Så mysigt i skogen med all snö och solstrålar.

    SvaraRadera
  11. Fina vinterbilder. Jag svarade på din fina kommentar hos mig om du vill läsa. :-)

    SvaraRadera
  12. Fina bilder. Nu i helgen har vi gått på barmark, så himla skönt!

    SvaraRadera
  13. Vacker natur, måste vara härligt att bara gå där och njuta ,-) Härliga bilder.
    Lite extra motion, bara att tacka ja till.
    Lagom med snö ser ni ut att ha, nu har vi också snö, och tusen diamanter ligger utspridda när vi tar sista hundrundan, magiskt vackert. Det är en klädkedja jag inte känner till, men bra med tips och ska in och kika ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackert men kallt! Tack detsamma! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas