fredag 31 december 2021

GOTT NYTT ÅR!

Blev mäkta förvånad, då jag tittade ut genom sovrumsfönstret på morgonen.  Alldeles grönt därute! All snö hade försvunnit under natten.

Grusvägen var helt fri från is! Vilken lycka! Jag kunde kosta på mig lyxen att ta cykeln till grillplatsen, ungefär 2,5 km bort. På grusvägarna kändes som att cykla med punktering, det var lite mjukt och geggigt. På asfaltsvägen var underlaget förstås perfekt. Härlig känsla att kunna ta en cykeltur på nyårsafton. Hjälm och mössa funkar inte så bra ihop, iaf inte min gamla hjälm. Det får bli en "hövding" istället för hjälm, det gav jag som "nyårslöfte". Gott med mössa på när det är kallt, gott att slippa att ha något på huvudet sommartid.

Funderade på ett par nyårslöften i går kväll: Lära mig lite italienska samt att lära mig spela på ett C-dur-munspel....

Antagligen lättare att genomföra än att lova att inte alls äta godis.... Exempelvis!

Grillplatsägaren hade införskaffat en "fyrverkeritårta". Den avfyrades med en smäll som fick denna tanten att vara tacksam för blodtryckstabletterna. Fick upp kameran då det enbart var lite kvar av "tårtan". För mig är fyrverkerier bortkastade pengar.... Äldre medelålders herrar tycks tycka annorlunda....  : )

Mycket vackrare och mycket mera harmoniskt med en sprakande eld.

Vaggeryds grillkorv smakade utmärkt. Även om vi var ovanligt få på lunchgrillningen, så var  sällskapet det allra bästa. Man träffar inte grannarna så ofta, så det är roligt när det blir av. I kväll ses de flesta av oss igen.

Kom att tänka på min mammas förklaring om vad nyårsfirandet egentligen handlar om;

Hon gav en tydlig bild av den gamle slitne mannen som, stödd på en käpp, vandrade bort, medan det alldeles nyfödda barnet kom och tog den gamle mannens plats. Är säker på att jag har sett en sådan bild, men hittar ingen på nätet. Finns den bara i min hjärna???

Låter bilden på den falnande glöden representera det gamla året, 2021.

Ljuset, med sin klart brinnande låga, får representera framtiden.

Och med nyårsaftonens "gå-bort-bukett" så önskar jag alla

GOTT NYTT ÅR!

1. Blev lika snopen jag när jag tittade ut! Nio plusgrader. Barmark. Nästan.
    Den bilden har jag aldrig sett, men en fin förklaring.
    Fyrverkerier måste vara det mest idiotiska påfund. Kan lika gärna tända eld på pengarna direkt.
    Gott nytt år 🥳

1. Instämmer helt! Inte ens de riktigt fint regisserade fyrverkerierna är så mycket att ha!

2. Här var också snön borta i morse. Allt var grönt. Just nu har jag fem plusgrader.
    Hoppas på en lugn kväll/natt. Torget är avstängt för trafik och ingen lasershow, men ofta samlas de på parkeringen mitt emot mitt.
    Gott nytt År! Kram

3. Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt (Blogg-)År.
    Måste säga att jag älskar fyrverkerier, men bara på nyårsafton. Ja, jag vet att många hundar lider av oljudet, men för mig är fyrverkerier något speciellt och mäktigt.
    Kul med er grillpartaj. Å korv smakar ju så mycket godare när den grillas över öppen eld - sägs det.
    Bilden av den gamle slitne mannen som ersätts av ett nyfödd barn har jag inte hört. Åt andra sidan är jag dålig på sånt.
    Hoppas du kan hålla dina nyårslöften. Själv behöver jag inte ens avge löftet att låta bli godis. Är ju ingen sötis.
    Fem plusgrader och barmark här med. Inte mig emot alls:-)

1. Kan vara min egeninbillade hjärnbild.
      Kollade på italienska kurser. Hittade en... men den kostar. Får fundera på om jag är värd att satsa på...

4. jo, vi har typ +8°C plötsligt, god fortsättning.

1. Livet blir enklare utan snö. Den kommer säkert tillbaka, iaf hos oss i inlandet

5. Vi har bara lite snövallar kvar, gräsmattorna och grusvägarna är väldigt mjuka.
    Önskar dig en God fortsättning på 2022!
    Kram

1. Samma som här vad det gäller underlag. Detsamma! Kram

6. Gott nytt år till dig också! Här firade bara jag och lånekatten. Det gick alldeles utmärkt, jag lade mig innan tolvslaget men hann inte somna förrän det nya året hade inträtt. Det var ett fasligt fyrverkeriskjutande, hörde jag. Tänk att så många har det så gott ställt så att de kan lägga pengar på något som går upp i rök på en gång.
    Ingen gröska här. Vitt överallt, klarblå himmel och 13 minusgrader. Ska ta en uppfriskande promenad strax.

7. 70 mils avstånd ger skillnad på klimat.och väder...
    Har ju inget till övers för fyrverkeiskjutandet Uppeldadw pengar. Men alla tycks tydligen inte tänka så! Nu är eländet över flr ett helt år. Ha det gott!

8. God fortsättning på 2022.
    Missade ditt inlägg igår. Men det tar jag gärna igen idag. Ytterst lite snö kvar här också. Perfekt att ta cykeln till grillplatsen och trevligt att träffas där över en korv. Vad gäller mannen som vandrade bort och ett litet barn ersätter minns jag det också. Kanske från en bok. Men jag gillar symboliken.
    Kram! Ska nu ta mig an dagens inlägg.

1. Ja men, se där! Bilden har funnits. Konstigt att den inte är lätthittad på nätet.

9. Bild på gubben och bebisen ser jag i min hjärna direkt, har inte googlat och letat dock, men nog finns den på riktigt också! Så trevlig värmande brasa, nu då ni inte har snö för tillfället. Vintern är väl inte riktigt över än...även om du kanske hoppas, tihi.
    Nu ska jag läsa vidare om nyårskvällen!

1. Haha... nej... Då är vi flera som sett bilden. Tycker om den!