onsdag 15 december 2021

Borta

 


Det lyste mer grönt än vitt utanför fönstret, då jag tittade ut i arla morgonstund.

Arla och arla förresten, klockan var nästan åtta och mörkret hade börjat ge med sig.  Jag hör till de lyckliga som är begåvad med väldigt god nattsömn. Både kvällstid och morgontid. Finns det ingen klocka som tjuter, så brukar jag förvånat titta på klockan då jag vaknar.... Det känns som om den borde vara så där halv fem, men i den verklighet som jag vaknar till, så har dygnet hunnit ett antal timmar längre....

Snön var BORTA! Nästan. Redan igår kväll var grusvägen fri från snö. Underbart, tycker jag. 

Bort med vinterkängorna, och fram med de vanliga gå-skorna igen!


Träffade på ett gäng jägare som åt tidig lunch,  då vi var på väg ut på en promenadrunda i skogen.
Jag uttryckte min förnöjsamhet över att snön var borta. Någon av gubbarna höll inte med mig riktigt, han tyckte att det var så synd om barnen. Så synd om dom som inte kan åka pulka och leka i snön.


Synd om, det är allt fel uttryckt. Det kan vara lite tråkigt för dem som gillar skidåkning och för dem vars preparerade spår nu smälter samman. 
En stund var det kul att leka i snön och kasta snöboll på mormor och morfar, det tyckte killarna igår. Men i klabbsnö blir man blöt och om det är torr snö, så blir det ofta kallt om fötter och fingrar. Bra att de får ut och "rasta sig" en stund, i allafall. Men de kommer inte att bli speciellt  besvikna över att snön är borta.


Det är allra goast inne, när det är mörkt och ruggigt ute. 
Det hör, som tur är, till ovanligheterna att killarna sitter med var sin mobil.  Men någon stund då och då, så brukar de få låna våra mobiler, speciellt då de är trötta och hungriga och bara väntar på maten. 
Jag har ett populärt småbarnsspel nedladdat. Det klarar K-P alldeles själv nu. Konrad fick syn på ett pussel-spel som jag själv brukar förströ mig med ibland. Det blev en ny favorit för honom.

Tänker ibland på hur mycket barnen hinner på en dag....som igår..... pyssla (klart kreativt )-  leka tjuv och polis med stackars mormor och morfar  ( fart och fläkt, fantasi) - leka i snön (frisk luft, rörelse) - bygga lego och eller med briomekano ( också kreativt) - skriva  ( Konrad) - sitta i knäet och lyssna på och titta i böcker ( ett måste dagligen för alla barn, är min önskan) 
Så det är helt ok att sitta stund med mobilen, mellan alla andra sysselsättningar, det tycker även pojkarnas föräldrar. 


Dagens promenad gick på skogsvägar. Lite blött, men helt ok. Hoppas på ett par dagars töväder ytterligare, innan temperaturen går under noll igen. Då slipper vi isiga vägar.


Lucia är över för den här gången. Något som jag tycker är tråkigt, det är att nästan alla luciabilder tycks vara borta från medierna. P.g.a av det extremt dumma ( enligt mej) GDPR. Det är gott och väl att personuppgifter i databaser skyddas, men att inte kunna lägga ut bilder på luciatåg och luciasångare, det är rent nonsens. Hade själv visat skolans luciatrupp i 25% av en bild på FB. Har gått igenom GDPR -regler för länge sedan, och då konstaterades att det där med publicering på personliga konton ligger (låg) i en gråzon. Jag befinner mig gärna i gråzoner. 
Nu fick jag ett SMS av en allt för präktig mamma som hade reagerat på att det fanns en bild på mitt FB-konto. Tog bort, men borta är också alla positiva tankar om damen i fråga. 
Jag har väldigt svårt för såväl "fundamentalister" som "nätpoliser."....



Vår skolchef försvann bort, fortare än kvickt. 
En besparing på 17 miljoner skulle göras under året, vad det gäller lärandesektionens utgifter. Sjutton tjänster togs bort i kommunens skolor/förskolor.  (Tranemo kommun har 11 500 invånare) 
Enligt välinformerade källor, så föreslog  skolchefen, som en vidare åtgärd,  stängning av flera förskolor. Det skulle finnas plats för dessa barn på andra förskolor i kommunen. Detta gick inte politikerna med på. När sedan rektorer gick samman och skrev ett brev till politikerna, att de inte kan leva upp till skolans lagar och förordningar, med gällande budget, då fick skolchefen ( som alla som jobbar inom skolan tyckt bra om) sparken. Vilket kommer att kosta kommunen 1,7 miljoner kronor. 

Borta tycks allt sunt förnuft vara och borta är mitt förtroende för kommunens styrande politiker!


Jo, jag saknar våra gamla katter, de som blev sjuka och gick bort under året.  Men man vänjer sig allt mer vid de som "adopterats" som vuxna. Och de tar sig sannerligen samma friheter som de tidigare djuren av denna art.  Som tur är, så känner de sig numera hemma, vilket de inte gjorde den första tiden då nya hemma, verkligen var borta. 







18 kommentarer:

  1. riktigt tråkigt att snön försvann... och det är synd om barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jägatn är överens. Synd om... nej... möjligen beklagligt!🙂❄

      Radera
  2. Här är gräsmattan fortfarande full av snö, men några tödagar till så…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har tydligen fått mer än vi. Hoppas att snön försvinner hos er också.

      Radera
  3. Idag märkte jag att sonsonen (16 månader) ville att vi skulle läsa några böcker tillsammans. Vi gjorde det förra veckan och troligen gillade han den lugna stunden för idag skulle vi göra likadant, så det blev 4 böcker med sonsonen i knät.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart ! Som gammal lärarinna så kan jag inte nog framhålla vikten av högläsning. Och så småningom egen läsning! Bibliotekslån är ju toppen... och så lite egna böcker.

      Radera
  4. Även här i Stockholmstrakten är snön borta och jag har hört många barn som tycker dte är trist.Här var pulkor och skidor snabbt ute.Och barnen, både små och de på mellanstadiet var glada och lekte ute när skolan var slut. Nu i snöslasket är det inte direkt lockande med utevistelse här.
    Fint med killarna på besök. Och ni hann en hel del.
    Tänkte på detta med publicering av elever. När jag jobbade op Svenska skolan i Peking hade alla föräldrar i klassen skriftligt sagt att barnen fick vara med på foton. Liknande var det i skolan i övrigt. Bilderna var tagna i Peking med publicerade på svenska sidor. Dock inte FB. Instagram fanns inte då.
    Så trist att man idag inte här kan publicera bilder t.ex. från ett Luciatåg. Pust.
    Vad gäller politiker så är de väl mest roade av att sko sig själva.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mormorstisdag. Vi var, som vanligt, hos killarna utanför Värnamo.
      Vi gjorde ju så här hos oss också. Föräldrars påskrift för eller emot offentlig publicering gällde. Har inte fattat varför det inte ska fortsätta så...
      Vad det gäller snön så kostar jag på mig egoism! Visst förstår jag stt det är roligare gör många barn att vara ute, när det är snö.
      Kommer själv ihåg hurcmycket skidor jag åkte i Backgårdens backar...Kram

      Radera
  5. Med lite tur så får du våra 6,8 plusgrader imorgon, då försvinner resten av snön. Håller helt med dig om en grön vinter.
    Det där med "det blir så mycket ljusare när det ligger snö på marken" eller "stackars barn som inte har sett snö förut och inte kan bygga snögubbar" är myter och lögn. Så är det bara, speciellt i en storstad. Hör blir den fina vita snön grå eller brun efter max. en kvart, så...

    Du som är lärare vet ju bästa hur man kan stimulera och sysselsätta barn. Å du verkar göra ett mycket bra jobb:-)

    GDPR har jag mindre aning om, men blev tillsagd en gång att jag inte fick publicera förskolebarn. Inte att jag lyder direkt, men...

    Det där med besparingar inom skolan och äldreomsorgen är ett följetong som aldrig tar slut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Snön blir smutsig och geggig på landet också. Sjönära fint i några dagar. Och det har vi ju haft! Enough!
      Väntar på barfrost och sol! Otroligt vackert. Eller en vecka snö i februari... slltså bara en vecka... När ljuset har kommit tillbaka. Det är också väldigt gift
      Att snö gör tillvaron ljusare, det är inget dom stämmer här på becksvart landet. Fullmåne är det enda som rår på mörkret. Och den röda gång snön lyser upp.
      Så jäkla fånigt att inte få visa människor... iaf så länge de inte namnges.

      Radera
  6. Barn har verkligen energi. Hade man bara haft en gnutta av den så hade mycket blivit gjort. Jag tror faktiskt inte att alla barn gillar snö. Skånska barn är verkligen inte bortskämda med den varan men det går att sysselsätta sig med så mycket annat utomhus. Det är nog mest vuxna som tror att barnen saknar snö. Besparingar inom barn och äldreomsorgen är ett mörkt kapitel. Alla vet att det är fel, men ingen tycks komma på en bra lösning. Det ska ju för allt i världen inte kosta något. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inger ska kosta något, men att köpa ut med dyra pengar, det går bra.
      Nä, snö älskas inte av alla. Sen är det inte så kul för barnen med bsrfrost. Bästa vädret för många barn, det är när termometern visar på plus.Krsm

      Radera
  7. Den slaskiga snö och blöta som ofta förekommer här söderöver är ingen större hit tyvärr så jag är minst lika nöjd med barmark då.
    När det kommunpolitikernas förnuft så har jag insett att det inte är något man kan förvänta sig per automatik. I vår kommun har M egen majoritet vilket tyvärr lägger locket på mycket av debatten vilket jag absolut inte gillar.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många kommunpolitiker är inte kompetenta sitt uppdrag. Medelåldern i vår kommun är alldeles för hög. Till stor del är det en samling pensionärer... Blandning är bäst. Kram

      Radera
  8. Så trist att snön töade bort. Vi har bara lite snövallar kvar.
    Ibland så måste barnbarnen få sitta med mobilerna, datorn eller paddan och varva ner en stund.
    Katter är ett härligt djur, att en vuxen katt kan flytta in i ett hus och ta kommandot över hela familjen och huset.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt grönt nu! Men det vita kommer nog snart tillbaka.

      Radera
  9. Ja ska det inte vara snö kan det lika gärna vara barmark, men här håller det på att frysa på igen, med ishinna, det gillar jag inte.Ibland kan jag vakna mitt i natten och det går inte att somna om, men för det mesta sover jag som en stock!
    Mina barnbarn vill ha mycket snö, det är kälkåkning i backar som gäller och skridskobana ute på skolgården. ,-)) Mobiler är kul och vissa tider är bra. ,-)))) Ja barn hinner med mycket och dina slog väl rekord ,-) Tänk o jag hann hälften! Ja nätpoliser o fundamentalister behöver vi inte, det går för långt! Kommunens styrande styrande det är otroligt dåligt. Här har vi mycket problem med våra styrande kommun politiker. Sorgligt att ni mist två katter nu är min hjärna helt utslagen så har jag uppfattat det rätt att ni har adopterat två nya katter. Sitter man uppe på nätterna och skriver julkort för att tiden rinner i väg för fort plus annat , ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose som också tycker att katten var jättefin!

    SvaraRadera
  10. Haha, dina julkort! Vill ju se ett i din blogg! Johanna skickade en video på pojkarna ( barnbarnen) då de alla är fredagslediga. Konstaterade att intresset för is är mycket större än intresset för snö, då man är fem och tre år. Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas