fredag 17 december 2021

Favorit

 


Fyra årstider har vi. alla har sin charm. Idag har vintern visat sig från sin bästa sida, enligt mitt sätt att se.


Nattemperaturen var  några grader under noll. Luftfuktigheten i kombination med minusgraderna,  bildade iskristaller, hade lagt ett tunt vitt täcke över marken. Himlen var blå, ljust vinterblå.


Favoritväder! 
Så vackert!


 Även den, normalt, tråkiga utsikten över kalhygget/föryngringsområdet blev vacker, då den låga solen värmde och bjöd upp till älvdans. 


Åkte med maken ut till skogen efter lunch.

Skogen är favoritnatur vintertid. Fortfarande livfull, trots att växtligheten går på sparlåga.



Så gott att kunna ta sig till skogen, på skogvägarna. Så härligt att kunna gå i skogen, utan att behöva pulsa i djup snö. Vi kollade på gallringen som skördare och skotare ägnat sig åt under två veckors tid.

 Känner att skogen intresserar mig allt mer, nu när jag är gammal. 
Bara det att se de olika staplarna med virke är intressant. Massaved av barrträd ligger i denna stapeln. I en annan ligger kubb. Det är grövre, går att såga och göra möbler av. Bl.a. Mycket kubb gå på export.
Den mest värdefulla varan från skogen, det är timmer. Längre och grövre stockar. När man gallrar så blir det inte så mycket timmer, men det ligger några högar här och där.
Varför man gallrar? För att få mer ljus och bättre växtförutsättningar för de träd som står kvar.

Skogen, och den nära grannen myren/mossen, levererar. Bär ( blåbär. lingon, tranbär, hjortron) på sommar och höst.  Juldekoration i form av mossor och lavar på senhösten. För att inte tala om julgranar- även om de odlas- så gör man ju det i skogsmiljö.... Det lär vara vetenskapligt bevisat att skogen skapar lugn, får oss att stressa ner. Men det kan nog vara olika från person till person. Det finns säkert många som inte är så förtjusta att vistas i skogen.


Frost på tallbarr. Så vackert.. För mig mycket mer harmoniskt än de snötyngda grenar som fanns här för för mindre ärn en vecka sedan...


Granarna klär också utmärkt i frostiga kvistar....


Faktiskt, så skulle man kunna säga att dagar som dessa är favoritdagar. I det avseendet, att nu blir inte eftermiddagarna kortare, NU VÄNDER det!


Låg sol lyste upp det vackra huset . Ett hus som borde ligga nära allfarvägarna, och inte längst ut mot skogen. Fler borde få njuta av exteriören på byns finaste hus.


Har verkligen utnyttjat den härliga vinterdagens ljus och behagliga "nära nollan" temperatur, utomhus.
Två promenader. Passade också på att tvätta Toyotan, Behövdes.
Ett pass på gymmet, vilket också har blivit  ett favoritställe, hann jag med på tidig förmiddag.  
"Äldre/halvgammal" ... eller vad man nu är ... dam/tant, mår väldigt bra av att använda muskler och vädra lungorna.


Favoritblommorna blir extra vackra, när vintersolen lyser in på dem. 





31 kommentarer:

  1. Så fina foton. Solens strålar ser nästan ut som eldsflammor ibland. Jag har skogen inpå knutarna och det är absolut den bästa platsen att vara på för att stressa av och bara njuta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skogstokiga? Nä? Skogsnjutare, det är vi. Den låga solen gjorde att dagens skogspromenad fick det lilla extra.

      Radera
  2. Fina bilder. Jag trivs också mer i skogen nu när jag blivit äldre. Jag var mycket i och nära skogen som barn, kanske jag börjar gå i barndom. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller också uppskattar man mer och mer, det som ger livskvalitet!

      Radera
  3. Vilket väder! Här har det varit genomgrått hela dagen. Tre plusgrader men skönare än igår. Då var det sol och sju grader, men det blåste..
    Ha en fin fredagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det skiljer så mycket. Vi bor ju bara två timmar med bil från varann! Hoppas att du får njuta en annan dag! Detsamma!

      Radera
  4. Den fjärde bilden från slutet är fullkomligt magisk! Jag tror att man uppskattar vissa saker ju äldre man blir. Själv har jag inte så stor erfarenhet av att vistas i skogen utan är van vid att vistas och bo nära havet. Samtidigt så har jag otroligt fina minnen från när vi tillbringade en vecka i Mullsjö varje år när jag var liten. Vi bodde på pensionat och åkte skidor varje dag. Korvgrillning vid Trollsjön och skridskoåkning på Mullsjön. Yngsta frökens sambos föräldrar har ett sommarhus vid Vidöstern så numera är hon en fena på att plocka svamp och älskar att vandra i skogen.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havet är också ett favoritställe. Men för vår del blir det sällan eller aldrig någon vistelse vid havet under vintern. Så skogen är vinter-paradiset medan sjö och hav är sommarens favoritplatser.
      Mullsjö har lite norrlandskänsla. För att inte tala om Håkansson, bara några mil från Mullsjö. Vidöstern har många vackra platser.Visst har vi ett fantastiskt land, året om! Detsamma!

      Radera
  5. Du lägger alltid ut så många fina bilder, håller med om första bilden, fin vinter ,-) Iskristaller och blå himmel, så tjusigt!
    Älvdans gillas, fina bilder!
    Det behöver inte vara metervis med snö. man kan njuta ändå!
    Vilken bild med alla trädstammar, du är en konstnär. Solen som skiner genom , så vackert!
    Det är kanske nu först vi har tid att se och njuta riktigt av skogen. ,-))
    Precis finns mycket i skogen som gör fantastiska juldekorationer! Jag gillar skogen, men vi har mycket älg och de surnar till när de ser hundar!
    Frosten är otroligt vacker när det sveper in allt i frostigt vitt.
    Vilka magiska bilder, ja vackrare kan det knappast bli. Vädra lungorna är bra, men inte är du gammal! Nej jag tänker aldrig på ålder men känner mig inte gammal ,-)
    VAd är vi, levande själar som har tid att njuta !,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,_)

    SvaraRadera
  6. Vi är nog konstnärer påverka sätt! Du med dina skapade bilder, jag med ögon som ser kamerabilder lite överallt.
    Älgar finns i våra skogar också, men syns sällan till.
    Poet är du också. Vackert skrivet! Kram!

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Numera är det allt bäst att hålla sig här hemma!

      Radera
  9. Många vackra natur- och skogsbilder, som du visar, jättefint! Gillar också skogen, bara det att jag inte har skogen så nära inom gång- cykelavstånd längre.
    Man mår bäst i naturen, tycker jag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog många som ytivs bäst i naturen. Idag kunde man njuta ! Kram

      Radera
  10. Fantastiskt vackra bilder! Kan inte välja en favorit utan tar alla. Och så roligt att gå med här.
    Just där vi bor har vi Nackareservatet tvärs över kanalen och det är stort. Men jag är ju inte där så ofta. Så att nu gå i dina fotspår uppskattade jag verkligen. Hade blivit många stopp för min del för att njuta av allt det vackra denna ljuvliga dag.
    Havet är ju annars min absoluta favorit men det beror nog mest på att jag mest varit där. Har ju seglat mycket. Å andra sidan är ju skogen mer lättillgänglig vintertid.
    Och det som ger oss livskvalitet är ju det som är också är viktigt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturen, i alla dess former, är en källa till livskvalitet. Hav och sjö är sommarfavoriter för mej. Kram

      Radera
  11. Vilken fantastiskt fin bildbomb:-)Är ingen skogsmulle som du vet, men jag njuter för fullt av dina vackra bilder. Håller helt med dig, att soliga "krispiga" vinterdagar är underbara att titta på. I mitt fall gärna på skärmen inuti en varm lägenhet.
    Naturen är faktiskt den duktigaste konstnären av alla. Den skapar vackra konstverk under alla årstider.

    PS. Har du ålderskomplex?????? Sluta med det! Du är så gammal som du känner dig, inte så gammal som kalendern säger att du är. Så tänker jag då;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ålderskomplex? Både ja och nej. Men har svårt att sättacord på min ålder...68 år... är det gammal, äldre, äldre medelålders!? Sen gillar jag sällan min spegelbild... det är ju en gammal dam i spegeln.

      Radera
  12. Underbara bilder! Så fint du fångat det vackra ljuset och visst är skogen fantastisk!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så vackert ljus igår. Och skogsmullar, det är vi båda.😊

      Radera
  13. Ja det här blev lyckat Anna-Lena!
    Du fångade ljuset, älvdansen och träden så fint.
    Tumme upp! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Idag fanns det inte mycket att fånga.... Bara grått...

      Radera
  14. Tack för underbara vinterbilder, snöfritt kan också vara fint, hihi
    Visst håller jag med om att skogen intresserar mer ju äldre man blir. Har säkert att göra med sakers förgänglighet och skogen är ju någotsånär konstant, även om skogsbruket också blivit alltför hårdhänt. Jag känner många som inte gärna lufsar i skogen, och minst lika många som älskar dess tjusning. De som inte gillar skogen kan man försiktigt lära upp, genom att gå promenader längs vägar i skogslandskap och så småningom göra små avstickare en bit in i skogen. Har en granne som är så mörkrädd, hon har en liten hund som hon knappt vågar gå ut med nu om kvällarna. Själv är jag mycket mer rädd bland stadens skuggor. Många fler faror lurar där...
    Ha en fin söndag, kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Vad finns det att vara rädd flr i skogen!? Krsm

      Radera
  15. Vi har så otroligt vacker natur! Det gäller att njuta!!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Så många vackra vinterbilder. För mig är det bara att njuta.
    Jag tycker så mycket om skogspromenader, en stilla skog, gå på upptrampade stigar och se naturens skiftningar. Härligt.
    Men, nu blir det inte så mycket av den varan, för min del, så jag får tacka och ta emot det du visar.
    Du fick till och med, med fullmånen.
    Det är skönt så länge vi inte behöver plumsa i snön och halka fram på hala vägar.
    Önskar dig en fin 4:e Advent.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halt på grusvägen idag. Skogsvägar är mycket bättre. Kram och tack gör vackra ord

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas