söndag 19 december 2021

Så mycket bättre

 


Så mycket bättre tillvaron blir med sol och blå himmel.  Det var lättgånget i skogen, där rimfrosten gjorde  världen vintrig, medan marken var helt fri från snö. Perfekt!

Värre var det på byvägen.  Där var det på sina ställen såphalt. Tur att man har stavar med sig på sina natur-turer. Idag var de till mest hjälp på grusvägen. 


"Så mycket bättre" har nått fram till säsongsfinal. 
Jag tycker nog att programmet var så mycket bättre förr.  Visst fanns det några bra artister detta året också, men många var ganska anonyma för mig...både som personer och i sina framföranden. Peter Jöback levererar oftast och gjorde så även i de program han var med i. Bröderna Noren var en absolut positiv överraskning, liksom Andreas Mattson. "Goe gubben" Jarnebrink är ju en som kan  få till fartfyllda låtar. Om ej sådana som man vill lyssna på så många gånger. 
Kul att se att "gamle" Harpo håller än. Hade varit kul att få se hur han ser ut bakom sina solglasögon. Men han har kanske problem med synen..... 
Apropå solglasögon, så trodde jag ju att  Magnus Uggla led av ögonproblem, eftersom han alltid gömde sig bakom mörka glas. Under senare tid så har han mest visat sig utan solbrillor.  Så det var väl bara en "grej".
Melissa Horn är ju en söt och rar tös, men hennes musik är inte alls min musik. De melankoliska framförandena gör mig bara otålig. Många texter är säkert tänkvärda, men som sagt, jag fixar inte att lyssna, jag vill ha lite mer tempo. Och durackord emellanåt....



En sak som jag inbillar mig var så mycket bättre förr i programmet, det var frånvaron av svordomar.  Under årets avsnitt så ingår "kraftord" i minst varannan mening, när artisterna uttalar sig. Varför? I mina öron låter det så ILLA. ( Jag är ingen renlevnadsmänniska vad det gäller svordomar, de kommer någon gång, men - som tur är - är de ganska sällsynt förkommande)
I Public Service-medier är inte svordomar ok. Man ber om ursäkt, om de råkar slinta på tungan. Men i reklamkanaler, så verkar det vara så att man uppmanas att visa på ett dåligt språk.

Tittade ett tag på  "Alla mot alla" i TV5. Gillar programupplägget, men orkade inte titta för alla svordomar... från både tävlande och programledare. 
Reagerade starkt på exempelvis Titti Schultz, som leder eftermiddagsprogrammet i P4, flera gånger i veckan. I radion har hon ett perfekt språk, medan hon svor som en borstbindaren i  fråge-programmet på TV5. 
Blev väldigt förvånad....och besviken


Vi, klass sex i Grimsåsskolan med mej som coach, har ju varit med i retorikmatchen och varit uppkopplade till studion i Stockholm vid ett antal tillfällen. Det tar lång tid att spela in, mycket ska tas om, och det är en hel del väntan. Nassim Al Fakir, programledaren, är inte den vassaste kniven i programledarlådan. Det blir en hel del fel. Varvid det kan slinka ut en svordom.
- Jag trodde inte en sån som Nassim skulle svära, sa en besviken elev, efter  första tillfället med direktuppkoppling och inspelning mot studion.
En sund reaktion från eleven, ja, jag blev faktiskt lite glad.

Vad det gäller finalen i retorikmatchen, som numera ligger ute på SvtPlay och SRplay, så anser jag att talen var så  mycket bättre än förra årets finaltal. Men de räckte inte ända fram för vår del. Vi  blev tvåa även detta år.
Så får hälsa och energi följa denna tanten ytterligare något år, så får vi försöka få till ett "tredje gången gillt". Även om jag tycker att så mycket bättre än vad talen var i år, och framförallt så mycket bättre än teamworket i klassen varit, det kan det inte bli.


24 kommentarer:

  1. Inte illa att bli tvåa! Grattis!
    Nassim var en kul bekantskap i början, nu är han enbart konstig och löjlig.
    Jag tycker även de okända artisterna i Så mycket bättre har varit bra i år. Men han Andreas är ju ganska tråkig.
    Harpo är full av ärr, jag tror dessutom han är blind på ena ögat, efter hästolyckan där han nästan dog. Säkert pga det han har solglasögon.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att få en förklaring. Vet ju inte så mycket om Harpo. Men han sjunger bra. Same to you !

      Radera
  2. Av det lilla som jag sett av "Så mycket bättre" i år, så verkar vi tycka likadant.
    Bröderna Norèn var verkligen en trevlig överraskning.
    Jag har svårt att engagera mig numera. Antingen har jag tröttnat på hela grejen eller så har det något att göra med att artisterna är sådana som jag inte känner till/lyssnar på.
    För att veta om en cover är bra så är det en fördel om man överhuvudtaget känner till originalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du skriver, det är ju så många original som man inte känner igen.
      Och Moviestar... Den gör Harpo bäst. Liksom att Stenström är den som ska framföra Ser du månen.

      Radera
  3. Härligt vintriga bilder. Ser att du har det haft kallare än vi, men solen har vi gemensamt. Fjärde dagen i rad här uppe. Åtta grader igår och tre/fyra grader idag. Ingenting att gnälla över.
    Så mycket bättre har jag hört talas om, men jag har inte sett ett enda avsnitt. Känner dock igen namnen Magnus Uggla (älskar hans gamla låtar) och Peter Jöback. Det blir inte bättre än så hos mig;-)
    Nassim Al Fakir är väl samma programledare som ifjol eller!? Synd att din klass inte nådde hela vägen fram i år heller. Men silver är ju inte fy skam heller. Då håller jag tummarna att gänget lyckas ta guld nästa år.

    Svordomar är illa, mest illa om barn är involverade som i det här fallet. Det är nog den där eländiga engelska kändiskocken Gordon Ramsey som såg till att f-ordet blev ett helt naturligt inslag i sina program. Bedrövligt enligt mig. Sedan har ju alla rappande kriminella också bidragit till att svordomar är helt okej. Ja, jag börjar bli gammal. Du med verkar det som;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ät väl åldern... men illa låter det!
      Stort tryck på årets femteklassare. De ska ju ta sig till tävlingen först och främst. Ungeför 150 klasser brukar anmäla sig. 12 gådr igenom det stora nålsögat, 8 genom det lilla...

      Radera
  4. Jag tyckte att de första Så mycket bättre-programmen var bra. Men när samma programidé återkommer år efter år då tröttnar jag. När sedan många av artisterna som medverkar är totalt okända för mig, då tröttnar jag ytterligare. Och slutar titta. I år tittade jag så länge som bröderna Norén var med ( jag känner till en del av deras musik och gillar oftast vad jag hör).
    Efter Norénbrödernas avslut i programmet så var mitt intresse borta.
    Alla mot alla har jag inte tittat på.
    Och program som innebär en massa skrik och skrän och högljuddhet tilltalar mig inte heller. Förutom På spåret då... där i alla fall inledningen med Kristian Luuk är ganska skrikig. ( Undrar just varför)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser oxå på På spåret. Deg är väl Luuks sätt att vara, det lite skrikiga.
      Garanterat svordomsfritt... iaf nästan..och det är helt ok med kraftuttryck av besvikelse eller ilska...

      Radera
  5. Grattis till andraplatsen, det tycker jag var bra gjort. Svordomar är vardagsmat i TV nu verkar det som. Vi borde kanske sätta igång en kampanj mot detta, för så länge ingen klagar verkar det ju vara ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen som bryr sig om "gamlingar". Men dptåkvård borde ingå i producentens ansvarsområde.

      Radera
  6. Härliga bilder, rimfrosten gör träden magiska, och barmark är helt ok, men läste att det blir en vit jul i hela landet. Bra med stavar om det är halka, inga stavar här, har för många hundar ,-) Så mycket bättre har vi missat i år. Men Alla mot Alla älskar vi, ,-))) Bara SÅ bra, svordomar är inget jag reagerar på, inte för att jag svär mycket själv, men min mamma gjorde det. Så jag märker det knappt.
    Så spännande att ni varit med i retorikmatchen ,-)
    Jättefint att komma på andra plats. GRATTIS! ,-)
    Det är ju klart bra om unga reagerar på svordomar!
    Här har vi inte ens frost, idag har det varit som en vårdag.
    Ha en fin kommande vecka ,-)
    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, svordomar som utfyllnad avskyr jag.
      Stavar behöver jag mest för att ryggen ska må bra.
      Få se hur det blir med snö här. Hoppas på frostvitt. Men kallt lär det bli. Kram!

      Radera
  7. Väldigt vackra, stämningsfulla och vintriga bilder från din trakt. Roligt att se. Och visst är det mycket bättre när man kan röraa sig utan riska för att halka. Instämmer helt.Instämmer också i att programmet "Så mycket bättre" var bättre förr. INstämmer i dina tankar. Men såg inte direkt vitsen med att Harpo skulle vara med. Och melissa hOrn låter likadant i alla bitar.
    Ganska trista artister överlag och mycket i moll. ag reagerade också både här och gör det i andra program över svärandet. Vad ska det vara bra för. Vad gäller Filip & Fredrik står jag inte utmed deras gapande. Med andra programledare hade jag tittat.
    Passar på att gratulera er till andraplaceringen i retorikmatchen. Väldigt bra jobbat. Och lycka till inför nästa år.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eniga vi stå! Fast jag gillar Harpos röst. Och så är hsn så tydlig med orden. Man hör vad som sjungs. Både på svenska och på engelska.
      Tack! Och kram

      Radera
  8. Jag har definitivt ledsnat på Så mycket bättre. Tyckte om programmet innan, men det har spårat ur. På tal om spår. Så tycker jag inte om den vasse Kristian Luuk.
    Jag vet inte om jag börjar bli gammal och tål färre gap och skrik eller vad det beror på. Men det är en mentalitet jag inte gillar.

    Vad kul att det gick så bra för klassen! Inte illa.
    Vilka suveräna bilder som du bjuder på!!!

    Åhléns i Lidköping trodde jag skulle försvinna, men än är det kvar, fast det är inte min favoritaffär.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar ju På spåret. Fast Luuk kunde bli utbytt. Fredrik och Filip är MYCKET värre...
      Gillar musikprogram. Så jag lär nog titta på Så mycket bättre om det kommer tillbaka med nya halvkända artister.
      Kram på dej!

      Radera
  9. solen visar sig varje dag, kanske inte alltid så långa stunder

    SvaraRadera
  10. Vackra vinterbilder! Härligt med sol!
    Grattis till andraplatsen ... bra jobbat!
    Ha en bra julvecka!
    Kram

    SvaraRadera
  11. "Så mycket bättre" har länge varit ett favoritprogram för min del men i år har jag tröttnat lite. Dels tycker jag konceptet är sämre, dels är en dela av artisterna nya för mig och då blir det liksom inte alls samma grej.

    Så bra jobbat av er även i år och en andraplats är verkligen inte fy skam!

    Kram och god måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många låtar känner man inte alls igen. Och då blir det lite avslaget.
      Men jag/vi fortsätter att titta.Även om det var bättre göra, så har programmet ett underhållningsvärde. Detsamma! Kram

      Radera
  12. Jag gillade årets upplaga av Så mycket bättre trots att jag inte har något förhållande till artisterna, Moonica Mac hade jag inte hört talas om, underbar röst. Håller med om Melissa, nån måtta får det vara på melankolin, Maxida är en cool tjej. Klart sevärt enligt mig. Jag prenumererade på Discovery ett tag för att kunna se Alla mot alla, men märkte denna säsong att jag valde vilka matcher jag ville se för där var så många som jag inte pallade med. Tog bort prenumerationen när vintersporterna börjat till förmån för dem. Vill inte missa skidåkningen. Men jag måste säga att På spåret verkar väldigt tamt och långsamt i jämförelse...Skulle önska ett tempo någonstans mittemellan!Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade inte alls Moonicas röst. Och nån rap-tant är jag inte.
      Man tycker olika...och det är riktigt bra!
      Kollar knappast aldrig på skidor eller annan sport. Men lyssnar gärna på radion. Ett sätt som passar nej...
      Ha det gott!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas