fredag 10 december 2021

Pigg

 


Det är bra att skriva av sig lite då och då. Det blir  man pigg av. Amatörpsykologen i mig råder fler att göra så som jag gjorde i förra inlägget. För ingen är väl på topp jämt!

Att få gnälla offentligt, det är uppiggande, som sagt. Vädret är också uppiggande. Temperaturen har gått upp till noll! Härligt med blötsnö. På byvägen är det mer mjukt än halt. Kunde ta dagens promenad utan att ta på mig en massa extra kläder. Täckjacka och mössa, sen var det klart. Vantar behövdes inte, och vanliga kängor funkade bra.

'


Maken skulle åka till centralorten ( Tranemo) och göra några ärenden. Jag åkte med tills vi nådde slutet av den byväg, som vi bor alldeles i början på. Där hoppade jag av och gick de knappa 4 kilometrarna och 60 höjdmetrarna tillbaka. 

Man blir pigg av frisk luft och rörelse, absolut.  


Fredagslediga dottern utanför Värnamo skickade en bild på mormor och morfar. Nog blir man pigg och glad av en sådan bild. Morfar må vara i tjockaste och kortaste laget, men man hade fått med en riktigt viktig detalj; snusdosan i hans hand. Bra jobbat Johanna och killarna!

Tror tyvärr inte de står kvar på tisdag, med tanke på väderleksutsikterna. 



Regn och upp emot sju plusgrader nästa vecka, det tycker jag låter riktigt gott.

Vet att inte alla håller med. Många vill ha snö till jul.


Gissar att kreaturen föredrar plusgrader framför tvågradiga minusgrader. De här djuren har möjlighet att gå inomhus om de vill det. 


Idag valde flera av nötkritterna att tillbringa den ljusa delen av dagen utomhus.


Lucia är min favorithögtid.  Det är så fint med de vit och rödklädda ungdomarna. Lucia och julmusik blir man glad  av.

Igår kom två personer från ortens stora kabelföretag och filmade luciatruppen. Under många år har vi varit på företaget och framträtt, och det var tänkt så även i år, ända tills i måndags. Nu har man filmat framträdandet, och kommer att visa det på storskärm i restaurangen, under det att all personal bjuds på det  traditionella luciakaffet.

Blir så glad av Nexans agerande; De hade fika med till eleverna. För det skulle man fått om man gjort sina tre framträdanden på företaget. Man meddelade att 3000 kronor kommer att sättas in på mitt konto, så får vi lärare bestämma hur vi fördelar dessa pengar mellan klasserna. Skolresepengar blir det på något sätt...


Och trots att jag detta är inte gjort något extra utanför min normala arbetstid på torsdagar, så fick jag en stor bukett blommor från Nexans. 
Glädjegörande och uppiggande!
Idag har vi repat inför söndagens framträdande i bygdegården. Gick jättebra. Och både barn, föräldrar och andra samhällsbor är glada över att man får gå på luciafirande i år igen. 



Hann med ett julbord igår. I PROs regi. Jättegott!! Allra bäst är julbordets sill och laxrätter, anser jag. Var alldeles lagom mätt efter kalla rätter, varma rätter och lite ris a la malta. Efter det kunde jag inte låta bli julgodiset. Vilket var det enda som jag egentligen inte tyckte var gott... antagligen för att magen var mer än nöjd då. att man aldrig lär sig....


Tranemo lucia kom och  spred sin glädje. Så kul att få se ett luciatåg, inte bara sitta bakom klinka piano. Fast jag njuter då också, speciellt när sången går ut genom en bra ljudutläggning.


Mörkret faller därute, amaryllis prunkar i stugvärmen. De få tomtarna är framställda. Mörkret har snart nått sin kulmen. Snart vänder det!
Nog har man all anledning att vara tacksam och glad.... och känna sig pigg.





17 kommentarer:

  1. Vilket fint snöpar. Jag hoppas med på en grön jul om andra alternativet är regn, fast just nu snöar det och har hållit på sen i morse. Chansen att det ska stanna kvar till jul är dock minimal. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blötsnö luckras upp den gamla snön. Det tråkiga är att det kommer att bli halt ett tag, men det får dubbkängorna fixa. Kram!

      Radera
  2. Vad gäller vädret så är vi rörande överens. Hos oss ska det bara bli 6 plusgrader nästa vecka, och redan nu är all snö borta. Vi hade ju inte så mycket och det lilla som föll ned igår kväll är nu ett minne blott. Perfekt. Tror nog att du och jag är rätt ensamma om denna åsikt.

    Så gulligt av företaget att ge dig en så fin bukett och betala tre tusen kronor för framträdandet som inte blir irl i år heller. Så synd. Visst uppträdde ni utomhus ifjol. Vill minnas det med glädje.
    Snö gubben och -gumman är ju sååååå söta, trots att man verkar ha amputerat deras armar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, armarna är inte riktigt sig lika. Men roliga figurer.
      Vi spelade in i kyrkan förra året. Fick samma summa då.
      Hej gröna vinter. Inte här än, men kommer nog snart...

      Radera
  3. Fin mormor och morfar!
    Här har det snöat rejält igen. Känns inte som att det kommer försvinna men blir det tillräckligt varmt så. Hoppas kan man ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En till som gillar barmark...ochböppna vatten! Kommer nog nästa vecka. Men oj, så mycket snö du visade på Instagrambilden!

      Radera
  4. Visst är det bra att skriva av sig för skriva är ju ett sätt att tänka. Och har man gjort sig av med tankarna är det enklare att traska framåt.
    Trevligt med Lucia, vet att jag också tyckte det under åren jag jobbade. Trist med inställt Luciatåg men trevligt att det finns på film och ska visas. Och lite klirr i kassan till eleverna och blommor till dig var trevligt.
    Trevligt med julbord och så fint ordnat.
    Härligt med snögubben och gumman.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul snögubbe ...eller snusgubbe ...och gumma.
      Vi ska framträda i bygdegården på söndag och för skolans elever och personal på måndag. Uppskattas av oss alla! Kram!

      Radera
  5. Nej ingen är på topp jämt ,-) Skönt att skriva av sig, det gör jag också, sen känns det bättre ,-)
    Blötsnö här också, fy säger jag ,-)) Jag tycker du är jätteduktig, som går och går, jag måste bättra mig, älskar att gå!
    Ja bra för själen! Så härliga snögubbar ,-))) jag blev glad direkt! Att se sig själv som snögubbe måste vara kul, härlig dotter! Förstår om djur vill ha lite varmare om tassar hovar och klövar ,-)) Fint att de kan välja själva! Ja Lucia är så fint, jag blir alltid rörd, musiken och allt är bara underbart. Så fint att de filmar, att det var OK. Kul att det uppskattas så att det blir pengar o inte lite heller som ni får göra vad ni vill med ,till skolresa, jättefint.
    Fin jultallrik! ,-) Fina luciatåg!!!
    En härlig Helg önskar jag dig! KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att gå...och gå.
      Live Lucia! Detsamma till dej! Kram

      Radera
  6. Livet går upp och ner, liksom vädret och humöret. Tråkigt vore det annars.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Härliga vinterbilder och vackra. Jag tycker om den vita snön. Här var den några dagar och sedan regnade den bort.
    Så mysigt med Luciafirande med sång och musik. Det är så vackert och trevligt då ungdomarna sjunger och gör sitt allra bästa.
    Roligt att du fick en sådan vacker blombukett. Det är du säkert väl värd.
    Roligt också med tomtemor och tomtefar. Fina, verkligen.
    Ha en finfin söndagskväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snögubbar är ljuvliga! Nu har det blivit ett offentligt luciafirande också. Tyvärr intexså väl besökt. Folk är lite "fega". Undrar när om om det blir som vanligt igen...Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas