onsdag 1 juni 2022

Juni

 Nästan så det känns lite sorgligt! Årets vackraste månad, maj, den är slut. Och årets mest löftesrika månad, april... ja, dess saga är ju all, sedan en månad tillbaka. Nu är det "bara" sommarmånaderna kvar. Sommarplågor som mygg, getingar, blinningar, värmeböljor, ogräsbekämpning, regn och åska ... det är vad som väntar. Eller , nej, en sådan tråktant jag blev....en riktig gnällkärring. Visst är juni, juli, augusti och september... ja, t.o.m oktober, fina månader. Men april och maj, det är mina favoritmånader. Och där var de över i ett nafs. 

Regnigt idag, på första sommardagen. Det blev rätt blött om både skor och strumpor... och  kalufs... då vi var uppe på berget vid Hestra och letade upp sju nya kontroller med hjälp av karta. Dock ingen kompass. Konstaterade att vi lärt oss en massa karttecken via Naturpassets kartor. Väldigt roligt att ta sig fram genom naturen,  genom att jämföra bild och verklighet.  

Skrattade lite år mig själv för en stund sedan. Ägnade en timme åt planering av morgondagens lektioner i skolan, samt att skriva ( markera)  omdömena i musik och sedan ytterligare en timme att göra ett trevligt infoblad om höstens aktiviteter i PRO. Lite utav ytterligheter.... Och så gymmet på tidiga förmiddagen... äntligen fick jag tid till det....

Nu skulle jag ju inte skriva en massa.... ändå kan jag inte låta bli. Jag skulle ju spara bilder från igår, från sista dagen i maj, i den offentliga dagboken.


Mormorstisdag och jag fick träffa familjen nykomlimg, Drömma.


Hon hade redan lyckats "bära sig dumt åt", två dygn gammal. Antagligen hade hon vrickat sig. Hon haltade när hon togs in från hagen i måndags kväll. Ena bakbenet var lite svullet.


Veterinär tillkallades och man fick tid för röntgen på Vaggerydskliniken i går förmiddag.


Hältan var i det närmaste borta redan på tisdagsmorgonen, men med ett litet föl kan man inte lämna något åt slumpen, så det blev att ta ledigt från jobb ( eller förskjuta tiden) och ge sig av till veterinär- stationen. Som tur var hittade man inga skador på röntgenplåtarna. Men mor och dotter får ta det lugnt, och bara vistas utomhus korta stunder den närmaste veckan..

Alla var rätt trötta efter lunch, så jag tog en egen tur, den dryga milen till Rusarebo äng. Hade fått information om att smörbollarna blommade. ( Smörbollar är, liksom blåsippor, en nostalgiblomma från barndomen. Den finns inte alls i de skogstrakter som jag bott i de senaste 42 åren)


Det visade sig att det fanns mycket smörbollar på den artrika ängen.


Sankt Pers nycklar, de blommade fortfarande, Sannolikt mer än för två veckor sedan.


Gult och lila, det gör sig väldigt bra ihop.  Åtminstone i naturen. 


Plötsligt började det regna. Lite försiktigt i början. Men sen tog det i. Så det blev till att söka skydd under en stor ek.


Ekblad är vackra, då de är  alldeles nya. Det hade jag god tid på mig att konstatera, för jag blev stående under det gamla trädet en bra stund.


 Orkideer! Underbara växter!


Jungfrulin. Härligt blå färg!


 Varför kan jag inte ta en bra bild på en liljekonvalj! Har ju sett att andra lyckas. Jag "failar" hela tiden! Men gott doftar den....


Gullvivornas tid är snart förbi. Några sena "bloomers" fanns det dock.


En annan av mina favoritblommor. Humleblomster.  Hör också barndomen till, men växer även i mina nuvarande hemtrakter. 


Humleblommorna ville gärna vara med på bild.... de blev ju hur bra som helst...


Midsommarblomster/ Skogsnäva skulle det finnas gott om på ängen. Det har jag läst i någon broschyr. Men det stämmer inte. 


Vi har mer blomrika växtplatser med den näv-arten i vår omgivning.


Det var fortfarande regn som störde sikten genom vindrutan, då jag passerade Hindsen södra strand.  Favoritmotiv: Ekor, träbåtar, båtar, vattenfarkoster - både i vatten och uppdragna på land.

Regnvatten är bra för håret! Två dagar i rad har kalufsen fått sej en kur.


Efter regn kommer sol. Vilket den gjorde då jag kom tillbaka till dotterns lilla gård.


Där K-P hade vaknat från middagsslummern, och var i full färd med att "klippa gräset".


22 kommentarer:

  1. Vilket vackert föl, och så fina blomsterbilder, och det mest negativa jag läst om sommaren… 🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo... Så är det nog... men det är ju sånt man glömmer när man bara längtar till sommar. "Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga..." Bengt Sändh-låt, tror jag... Ligger något i orden.🙂🙃 // Anna-Lena

      Radera
  2. Håller med,April Maj är härliga månader, då finns drömmen och längtan efter en sommar kvar, när väl sommaren komer går den förbi så fort! Fina bilder, så fint föl! ,-) Hoppas det inte är nåt allvarligt fel på Drömma, någon som längtat mycket efter sitt föl!
    Smörbollar har jag aldrig hört talas om, ser ut som en sol ,-)) Ek är ett av mina favoritträd ,-) Härliga bilder av blommor, Humleblomster var riktigt vackert ,-) Träbåtar gillar jag! Så himla snygga! Bra att få hjälp med gräset! ,-))
    Jo jag undrar ser min blogg fel ut, en bloggvän säger att texten är alldeles för stor och bilderna lägger sig över varann, är det likadnt pådin sida när jag svarar eller när du tittar in till mig!?
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  3. Stor text har du haft! Annars inger speciellt. Ska kolla igen.
    Johanna skickade en film på Tindra och Drömma för en stund sedan. Hästarna fick komma ut när hushållet kom hem. Inget fel på den lilla hästtjejen, så som hon galopperade omkring. Tindra hade svårt att hänga med! Gott så! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  4. Jag känner lite lika som du när du saknar maj, för det gör jag också. Den tiden går alldeles för fort även om jag välkomnar sommarmånaderna. Det konstiga är att jag har fått den känslan på senare tid. Tror att det beror på att jag inte riktigt kan ta tillvara våren på samma sätt som jag har gjort tidigare...
    Ska njuta fullt ut av sommaren istället. Blommorna du visar blommar också här snart. Hoppas jag också hittar smörbollar. En sort bland andra vackra sommmarblomster.
    Drömma - ett fint namn på ett vackert föl.
    Här har det också regnat mycket de senaste dagarna. Jag är verkligen glad för det. Regnet behövs. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regnet behövs. Och snart ska det komma värme. Lagom värme. Omkring 20 grader. Det växer så det knakar. Måste plantera ut och plantera om en hel del från växthuset till helgen. Har en hel massa sommarblommor som jag driver upp där...
      Ha det fint! //Anna-Lena

      Radera
  5. Det är en himla tur att vi alla är olika. April och maj är inte mina favoritmånader, speciellt inte april. Sommarmånaderna är mina favoriter, där jag laddar batterierna inför vintern. Men vi har ju redan konstaterat att du inte gillar "riktig" värme, och den njuter ju jag av. Inte att vi haft någon riktig värme än, men den kommer förhoppningsvis.
    Sedan har vi inte haft samma väder idag heller. Strålande sol efter klockan 13 med viss blåst - helt okej. Kul, då ett lokalt gymnasium hade utsläpp idag just då
    Helt underbara bilder. Där är min favo Humleblomster. Aldrig sett den blomman förut.
    Å fölet är ju sååååå söt. Tur att hon inte blev allvarligt skadad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag är fölet ute och galopperar igen. Gott!
      Humleblomster är superfina.
      20-22 grader är gott. Varmare än så... då vill jag gärna vara nära vatten. Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  6. Anledningen att jag gillar april-maj är dels för allt nytt liv, men också att man har bästa tiden framför sig.
    Många fina bilder. Måste komma ihåg att testa fota liljekonvaljer i morgon! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se hur du lyckas. Tror att det går jättebra. Det har gått troll i mina försök att fota alla vita blommor. Vill sig inte! //Anna-Lena

      Radera
    2. Det får vi se… får fundera vad vi har för vita blommor. Rhododendron är slut. Häggen är slut. Häcken däremot har vita blommor och syrenerna. Är det uppehåll i morgon testar jag!

      Radera
  7. Tack ,-) Då vet jag att det är OK o inget fel på min blogg! ,-)) KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  8. Maj och juni är nog mina favoritmånader. Tror det alltid varit så.
    Vad trevligt med mormorstisdag och förstås extra roligt att passa på och hälsa på Tindra och Drömma. Skönt att hältan var bättre. Så lätt med en skada.
    Stort tack för de vackra bilderna och promenaden. Men hade förstås gärna traskat med personligen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rusarebo äng är bäl värt ett besök. Men inte gruppresa. Man får gå lite görsiktigt bland sllt som blommar.
      Drömma galopperade vilt när hon blev utsläppt idag. Tindra hade svårt att hänga med. Gott så. Kram.

      Radera
  9. Varje årstid har sin tjusning. Jag tycker att naturen är så underbart vacker under hela året, bortsett ifrån regniga och blåsiga dagar. Vilken tur att det inte var något allvarligt med Drömma.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vackert! Men favoritmånader, det har jag. !Kram! Anna-Lena

      Radera
  10. Vilket sött litet föl, skönt att hon mår bättre! Å så dessa fina blomster, sommaren är ju något speciellt i alla fall, jag hoppas på soliga dagar, och så kan det få regna lite på natten ;-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre soliga en regndag... Så vill jag ha det. Njuter av regnet då och då. Kram // Anna-Lena

      Radera
  11. Ja, det var verkligen tvära kast men varför inte så länge det fungerar!
    Vilken otur med drömmas ben men desto bättre att röntgen inte visade på något allvarligt. Jag kan förstå att det är viktigt att undersöka direkt för föl är ju så gängliga.
    Vilka härliga blomsterbilder och vilken fin kille som klipper gräset. Vi hade en liknande gräsklippare här men en dag var den bara borta...

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt användbar ju! 😊 Så dumt att stjäla något dom är få lätt att få tag på. Och inte kostar mer än några tior.
      Drömma är i full gång igen. Men får ta det lugnt, genom att bara vara ute och busa någon timme per dag. När hushållet är hemma och har koll.
      Rusarebo äng är något alldeles särdeles. Ha det fint! Kram

      Radera
  12. Oh vilket härligt blogginlägg, vet inte var jag ska börja, med sötchocken förstås! Visste inte att din dotter är hästägare, numera även fölägare! Vilken sötnos! Tur att inget var brutet, de har ju helt oproportionerligt långa smala ben! Och sen travar du på en dryg mil i regnet, bara sådär! Imponerande! Nu ska vi se, din smörboll, den kallar vi Dalklocka! Hittade den första gången för några år sedan utanför mitt hem, längst in under täta buskar! Följande år visste jag var jag skulle leta. Orkideerna tycker jag är ganska anspråkslösa i naturen, vi hade många sorter i finnmarken. Humleblomman är fin, liksom midsommarblomster, men det är låångt till midsommar hörru, nu får du ta o prata förstånd med dem så de inte är utblommade lagom till midsommarkransen.
    Nattikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dottern har numera fyra hästar. Lykke är halvbror till Drömma. Tre år gammal. Och så har hon en russ.
      Nej, jag tog bilen till ängen. 2 mil, det går jag inte.
      Här blommar det tidigt! Helt normal tid för de första nävarna.
      Ha det fint! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas