måndag 20 juni 2022

Vägval

-Tänk, så mycket vi har lärt oss om att följa en karta, sa jag till C-E. Förra året var vi noviser, hade glömt det mesta sedan orienteringen i skolan, för femtio år sedan.... Nu kan vi ju verkligen se var vi är  och var kontrollerna ligger. Man ser ju varenda  sten på kartan.....och varje liten sväng på stigen...och då är det ju enkelt att hitta rätt.

Det där skulle jag aldrig sagt, för oj, så FEL jag hade.... en stund senare skulle jag/vi vara helt "lost".

Vi hade hittat 34 av 40 "naturpass-konroller" i Hestra. Sex kvar att leta upp. Vi började i skogsområde med tydliga stigar ( MTB-banor mest- finns MASSOR på Isaberg med närmaste omgivning). Två lätt funna, en fick vi leta lite efter... Men vi läste kartan ok...

Så var det de tre sista, uppe på berget, i närheten av pisterna.
Nr 8, nära barnbacken,  hittades lätt. För att komma till nr sju, så var man tvungen att ta backen upp. Den asfalterade bilvägen, var halvt avstängd och eftersom vi redan kommit upp en del i höjd, så sa jag till C-E.... vi genar uppför stora backen, så slipper vi mixtra med bilen. och så kan vi ta nummer 9 uppifrån.

- Jag går inte längre upp, sa C-E. Du kan gå upp och leta upp nr 7.

Det vackert att vandra genom lupinerna, genom invasionen av ovälkomna växter...

Utsikten var det heller inget fel på. I bakgrunden, strax innan horisontlinjen syns Nexans-tornet, det som tillsammans med en annan hög byggnad på industriområdet, utgör Grimsås Skyline.

Sjuan hittades lätt. Väldigt lätt.

Sen hade jag ju planerat att ta nr 9 uppifrån. Här blev det tankefel. "Klättrade" ner till C-Es position och sa att vi måste upp en bit innan vi går neråt.
Så fick det bli, men hittade inte alls de, på kartan,  gulfärgade pister som jag visste fanns i området.
( De som var så branta, så att jag aldrig vågade åka dem, de få gånger som jag var med döttrarna i slalombacken) Vi virrade omkring, upp och ner på MTB-stigar längs berget. Kom fram till en brant, och jag trodde att jag äntligen kunde lokalisera mig på kartan. Men inte hittade vi någon sten där en kontroll skulle finnas. Hamnade uppe på toppen igen, via en fin stig... ej MTB-väg. Tog den gamla bilvägen ner till parkeringen.
Fick bli lunch på Rixi i Hestra, innan vi gav oss på den sista kontrollen, genom att välja en annan väg.
Mitt tänkta vägval funkade inte....

Med lite mat i magen, så kom jag på.... kontrollen ligger ju anslutning till den undre delen av back-systemet. den som jag tyckte bäst om, då när det begav sig.... Jag hade tänkt helt tokigt, vi skulle neråt från parkeringen istället för uppåt.

Valde än en gång fel väg, hamnade i en brant precis under liften. Det hade förstås gått att ta sig ner och upp den vägen, för vi var nära och rätt.... men valde ändå att gå tillbaka och gå i kanten av slalombacken.  Otäckt när det är för brant....

Och visst fanns kontroll nummer 9 där, precis där kartan visade att den skulle vara.

Om jag lärt mig att följa karta och karttecken? Ja, idag fick jag iaf en ordentlig lektion.

En vacker utsikt över Alguststorpasjön, en av alla sjöarna i Nissans vattensystem. Djup och kall... men otroligt rolig att ta en roddtur i... det finns massor av små öar att gå i land på.

Fyrtio kontroller funna. Har även registrerat dem på naturpassets hemsida.

Vi har tolv av trettio kontroller kvar i Berg, utanför Tranemo. Får bli två olika besök. Och nog för att det är brant och lite utmanade att ta sig fram där också, men det finns inga slalombackar. där man måste tänka rätt.

Naturpass är toppenkul.... även då man är helt "by west"... eller "east"

Och det där med "vägval", det skulle man kunna filosofera en hel del omkring... men det får bli en nannan gång.

1. Beundra dig och alla natur- och orienteringsälskare att ni kan läsa och "tolka" denna karta. För mig ser den ut som psykedelisk konst. Inget fel med det heller, men inte mitt i en skog eller otillgänglig terräng. Kul att du/ni klarade etappen! Bra jobbat:-)

1. Haha! Man lär sig efterhand. Och jag borde fattat. Men det ärvklart enklare att följa stigar i skogen än på berget, med alla sina höjdlinjer. //Anna-Lena

2. Det är bra att man lär sig så länge man lever!
    Lupiner är fantastiskt vackra blommor! Eval8

1. Speciellt i stora fält! Och visst är det kul att lära. I kväll har jag lärt mig att Pluto har de kemiska förutsättningarna för liv!
      Ha det gott! Kram

3. Jag är kanske ingen fena att läsa en karta men helt hopplös är jag inte. Däremot har jag bra lokalsinne men frågan är om det hade hjälpt något speciellt. Ni kämpade på bra tycker jag!

Kram

1. Känner ju till området! Insåg till vilken nedfart vi skulle gå. Men jag tänkte helgalet, vad det gäller höjdförhållandena. Kram

4. Orientering är inte min starka sida, kan bero på att jag inte har något lokalsinne! Men lite kul är det ju med karta och kompass! Fina foton, och vilken utsikt över sjön!
    Ha det gott!

1. Fick fin utsikt "på köpet". Kram

5. Haha, precis så är det. Man slår sig för bröstet och tycker att man kan.... det är då det blir fel. Men ni fick i alla fall en ordentlig promenad i slalombacken. Det får ni vara glada över. / Anna-Lena

1. Och en koll på hjärtat, tänker jag alltid. Så som vi gick upp och ner, så måste de vara i hyfsat skick. Annars borde det tagit emot. För mej tar det mest emot att gå nerför. Rädd för att ramla... Kram

6. Vad roligt! Stort grattis! Gillar också orientering och inte minst att hitta kontrollerna jag letar efter. Sen ska man ju tänka taktiskt också. Bra kämpat.
    Jag har ju seglat en del och är hyfsat bra på att läsa sjökort. Men där blir belöningen att inte gå på grund. Helt ok det också.
    En fin dag fick ni och med vackra naturupplevelser.
    Tack för turen.

7. Här hade vi verkligen gått på grund , så fel som det blev. Kram

8. Jag är ingen nutida vandrare eller orienterare längre. Men det såg helt OK ut och väldigt roligt.

Kram!

9. Det det där lite kämpigt, jag funderar på att ta bit på banvallen om en stund. :-)

1. Fint längs banvallen, det är ju vyer man inte ser annars.

10. Vilken härlig vandring, och fantastisk utsikt.
    Kram

11. Gillar lite utmaning!

12. Här kommer länken till soppan. Vi tycker den är väldigt lättlagad och god.

Kram

13. Ja men titta, nästan som Åreskutan är ju utsikten oppafrån! Jag har inte börjat med Naturpasset ännu, men har sett vissa lättillgängliga kontroller lite här och var. Lupiner i massor är så vackra, men man vill ju helst att även andra blommor ska få ta plats. På granntomten samlade man in lupinerna innan de gick i frö, de las i svarta sopsäckar och i år har jag sett EN lupin på den tomten! Däremot begriper jag inte varför man lämnat två sopsäckar med resterna kvar på tomten istället för att destruera dem bland brännbart...