lördag 18 mars 2023

Lite vårtecken

 Maken hade en "date" på SÄS,  ( Södra Älvsborgs Sjukhus) på förmiddagen idag.  Flerårskontroll. Förlagd till en lördag. Oväntat. "Ett sätt att beta av köerna", stod det i kallelsen. Bra tänkt att utnyttja sexdagarsvecka till det!

Chaufför behövdes, och det passade bra. Tillfälle att besöka stan..som för mej alltid varit Borås.. och inhandla det som behövdes.


Fröer, det var det som behövdes i detta hus. Hög tid att sätta ner tomaterna i jord, och låta dem växa till sig inomhus.  Köpte förstås en massa andra fröer också. Absolut vårkänsla! 


Hofsnäs herrgård har öppnat sin restaurang för säsongen. Ännu bara öppet på helger! Men ett vårtecken så gott som något.

Beslöt oss för att äta lunch där. 


Samt att ta den kortaste "vandringsrundan".

Vårkänsla över Åsunden? Ja, men tanke på att snön låg halvmeterdjup för en vecka sedan, så får man absolut se det så.

 
 Mycket vatten i sjön! 

Maken valde fisksoppa. Sist vi åt lunch på Hofsnäs, i oktober gissningsvis, så åt vi båda fisksoppa. Jag tyckte att den var för salt.  
Valde "grevens burgare" i stället.  ( Man har inte så många rätter på menyn på försäsongen. ) Den var också för salt.... 
Funderar på att skriva ett o-argt mail och påpeka detta...Inte trevligt med så salt mat, att man är törstig i timmar efteråt. Speciellt när man medicinerar mot hypertoni...


Har fått ner tomatfröna i så-jord och placerat krukorna i österfönster. Brukar funka bra...

När jag var ute och fixade med jorden, så körde två husbilar förbi.  De har varit på vinterförvaring i en maskinhall i vår by. Nu är den förvaringen över!

Också ett vårtecken!

25 kommentarer:

  1. Bra att man betar av köerna på helgerna, även om jag tycker synd om personalen. Hoppas din man klarade "besiktningen" u.a.
    Tycker absolut att du på ett trevligt sätt ska påpeka att maten på Hofsnäs är för salt. Jag menar säger man inte till så får ju kocken inte reda på bristerna och bara fortsätter. Just salt tycker jag att man ska vara väldigt sparsam med. Jag saltar helst själv så får jag rätt "styrka".

    SvaraRadera
  2. Besiktning u.a. genomförd
    Ska skriva ett mail och påpeka saltmängden. Vill gärna kunna äta fler gånger på Hofsnäs! //Anna-Lena

    SvaraRadera
  3. Tack för denna fina vårkänsla och de vårtecken som du förmedlar. Uppskattas verkligen. Här har vi haft trist regnväder hela dagen.
    Trevligt med både stadsbesök och lunch på Hofsnäs herrgårdoch kombinera med en promenad vid Åsunden.
    Och visst är det också ett vårtecken om en har husbil och att den nu kommer ut. Sedan givetvis att dina tomatfröer är i jorden. Heja.
    Kram och trevlig kväll.
    (Hoppas besöket på sjukhuset för makens del föll ut väl)

    SvaraRadera
    Svar
    1. U.a. på sjukhuset!
      Så nu är det bara för honom att gå ut i "vårbruket" I trädgården. Kram//Anna-Lena

      Radera
  4. Det hade jag ingen aning om att även lördagar numera är arbetsdagar för (viss) sjukhuspersonal.
    Såg att Hofsnäs hade öppnat upp på helgerna nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör tydligen så för att få bort köerna. Och det är ju rätt smart. //Anna-Lena

      Radera
  5. Jo, men våren är väl på väg i alla fall, fast det var svårt att tro häromdagen! Hoppas de har öppet på röntgen även på lördagar, minns när jag gjorde en magnetröntgen inför min operation, så var det också på en lördag!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var inte röntgen. Vet inte riktigt vad det heter ...slutar nog på skoposki eller nåt.
      Maken sa att det kändes ödsligt på stora sjukhuset,men att det var fullt på dem undersökning som han var på. //Anna-Lena

      Radera
  6. Svärdottern jobbar på mammografi. De har jobbat helger i snart ett år för att korta köerna.
    Skönt maken klarade besiktningen.
    Vi är barnvakt åt B8, första gången någon annan lagt honom. Hittills har det gått bra och förhoppningsvis kommer de väl hem inom en timme. God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att det går bra, proffs som ni är!//Anna-Lena

      Radera
    2. Inte proffs på detta barn. Han känner ju inte oss så väl. Verkligen duktig hittills.

      Radera
    3. Tror att din / er erfarenhet av alla barnbarn, gör att ni känner av alla barns behov..//Anna-Lena

      Radera
  7. Det är ganska vanligt att man kortar köerna genom att erbjuda kvälls-och helgtider till patienterna. Bra idé att utnyttja lokaler och olika maskiner/apparater fler timmar på dygnet än bara dagtid. Men kan bli jobbigt i längden för personalen.
    Skönt att makens undersökning var u.a.
    Fint med fröerna. Du kommer att ha blomprakt i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas nu att det blir en bra växtsommar! //Anna-Lena

      Radera
  8. Hofsnäs är vackert! Givetvis så ska du säga till när maten är för salt gång efter gång. Det är mycket bättre att de drar in på den varan och ställer ett saltkar bredvid tallrikarna på bordet.
    Frön och högt vatten, det är vår det! :) Kram

    SvaraRadera
  9. Ska skicka mail ! 4-5 plus på kvällen. Gott !//Anna-Lena

    SvaraRadera
  10. Vet inte men jag tycker att jag blivit väldigt saltkänslig nu på all köpt mat men även snacks (som skall vara salta). Hade inte alls detta bara för ett knappt ett år sedan. Saltar aldrig i maten nu vilket jag alltid gjorde förr. Är det jag eller har de börjat salta extra mycket inom ett år tillbaka. De säger ju att man förlorar smaken som äldre det enda man känner och vill ha är sött då skulle jag inte känna så.
    Hofsnäs, ett troget utflyktsmål sedan 70-talet ibland varje helg sommartid, nån i min närhet vill ofta åka till Hofsnäs, jag är numera lite mätt på stället. Men när sommaren kommer blir det säkert en del besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårkänsla iaf, då det öppnat efter vintern.
      Gillar inte för sött heller...men hellre det än salt. Förstås! //Anna-Lena

      Radera
  11. Vilken bra dag det blev och nu är du igång med vårbruket :D
    En bekant till mig fick röntgentid en fredagskväll klockan 22:30 men det gick det med. Är det köer så gäller det att tänka utanför boxen minst sagt.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en ännu mer oväntad tid, än lördag förmiddag. Bra eller dåligt för personalen...det är ju frågan...//Anna-Lena

      Radera
  12. Vårkänslan gör gott; frö i jorden och lite till. Härliga tider!Det var här som det där med saltet och hypertonin skulle in; jag lästa först här och så det föregående där jag först kommenterade. Men rätt adress den här gången.
    Här i region Värmland samma modell med utökade öppetider. Köer betades av och folk fick sina undersökningar.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Frågan är, hur bra är det för personalen? //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte svara för all personal. Regioner gör olika. Men det gänget som jag träffade då jag blev opererad var positiva till detta även om det innebar vissa ändringar i deras schema. Alla kunde inte ställa upp, men de pysslade i hop det. Om jag förstod det rätt så fick de sin kompensation i form av lön och ledigheter. Få drabbades av extra pass på sitt ordinarie.

      Radera
    2. Då är det ju jättebra! Och det är klart, extra helg ger lite extra lön. //Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas