söndag 5 mars 2023

Skyltsöndag#408

 Helt plötsligt så hade jag några klart "visningsbara" skyltar, precis framför näsan, denna andra söndag i fastan. 

Så varför inte göra ett "skyltsöndagsnedslag" när möjlighet fanns.

 Ingen direkt fasta för mej! Vi hade varit på Limmareds värdshus och ätit den berömda snitzeln som serveras där, och efteråt bjöds vi på kaffe och glass hemma hos skyltägarna, makens syster och hennes man.

Värdhusmiddagen, det var svägerskan sextioårspresent. Tror att det var en uppskattad present. 


Alldeles fullt med folk på värdshuset. Gissningsvis kan där serveras mat till ungefär hundra personer samtidigt. Ringde i fredags och bokade bord. Ville komma klockan 13. Det fanns ingen plats för oss då, vi fick bord till klockan 13.30.

Snitzeln finns i storlek S, M, L och XL. Beställde storlek M, men insåg att det hade räckt med en S. Valde en god potatisgratäng till köttet. Blev mer än mätt.

Men några skedar glass och lite kaffe går alltid ner.

Så till skyltarna. Valde ut några av de emaljskyltar, som finns i svägerskans och svågerns uterum. Ett rum med rena ökenklimatet så här år. Soluppvärmt på dagen, iskyla på natten..


Ja, vad ska man säga om denna skylten? Nu var det ju ett appoinment, förstås...

Eller... borde man passa på och känna sig kränkt? 😊


Kan ligga något i detta. Har dock hållit "godisfasta" i två veckor. Har egentligen inte saknat chokladen på denna tid.  Värre var det då man var i "fertil" ålder och inväntade det månatliga. Hjälp, vad choklad det gick åt under några dagar!


Så sant! Såg Instagramaren Annika på Nyhetsmorgon. Hon finns under användarnamn  _katastroke_ .https://katastroke.com/om-mig/the-katastroke-family

En tjej som verkligen får kämpa och som gör det. Och försöker man möjligen att kunna se något av världen ur hennes perspektiv, då inser man skylt-ordens storhet 

Att åldras, och att inte kunna göra saker på samma sätt som tidigare, kan jag faktiskt själv applicera på orden.  Men det ligger förstås på en helt annan nivå, jämfört med Annika...


Också viktigt...men inte alltid riktigt lätt. Men jag försöker. 



Eller är detta kanske ett sätt att bli happy... Öl kan vara jättegott... bara det att jag sällan "orkar" dricka mer än en. Men visst kan den göra en lite "happier". Iaf för en stund.


Ordet chock i olika sammanhang har jag lite svårt för. Sötchock är ett av värsta ord jag vet. Chockhöjning är oftast ett överdimensionerat ord. Chocköppning... nja.. stark öppning hade väl räckt. Chockpriser, oftast i samband med rea.

Men igår... då vi stannade till och fikade på Bernts i Gnosjö, så var det nästan så att ordet chockpris kom till sin rätt.  37 kr för en kopp vanligt kaffe... det var allt i mastigaste laget. 


Och gällande fikat, så var sockerbullen The temptation. Iaf det gula i mitten.

God söndagskväll!

25 kommentarer:

  1. Det var en rejäl snitzel! Sockerbulle är gott, klarade du att äta den utan att slicka dig om munnen? Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade fullt upp med att gnälla över kaffepriset, så jag funderade inte. Tror att servetten kom till användning! 🙂//Anna-Lena

      Radera
  2. En toppenskyltning ! Så kul att du också hängde på idag. Roligt också med dina "diskussioner " till varje skylt :) Mycket tänkvärda med humor i ögonvrån. Tack för dem ! Nu ska jag läsa allt en gång till.
    Ha en fin kväll!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Får bestämma appointment med svägerskan igen, och fota fler! Detsamma! //Anna-Lena

      Radera
  3. Snitsel så gudagott. Chokladbiten med var lockande. Fina skyltar du bjuder oss på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Limmareds Värdshus drar hundratals besökare varje helg, bara för snitzeln. Man kan beställa den även på vardagar! Tack Åke! //Anna-Lena

      Radera
  4. Vad trevligt både med en god lunch och härliga skyltar. Har här i stan sett att det är ganska vanligt med olika storlekar både på köttbitar och maträtter. Ett gott initiativ.
    Och att bjuda på en god lunch i present är ju toppen- För min del hade helt klart en köttbit i modell S varit lagom. Eller Ex. S.
    Vad gäller "chock" i tid och otid liksom "sjukt"- har jag blivit smått allergisk mot.
    Noterade kommentarerna till skyltarna och de piggade upp ytterligare.
    Hoppas du haft en bra söndag.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja!
      Ni är så små i maten, ni storstadsbor. Önskar att jag kunde de bli det samma. Och samtidigt vara frisk... Bra iaf att det finns olika storlekar att välja på. God kväll och kram!//vi

      Radera
  5. Så himla kul att du är med igen i Skyltsöndag. Tror det är andra gången du är med, för du finns med i min länk!
    Det är skoj att skylta och om det "bara" är med en schnitzel. Det är länge sedan jag åt en sådan...
    Skyltarna på svägerskans altan är ju hur roliga som helst, dessutom ligger det mycket sanning i budskapen där;-) speciellt i Annikas fall. Tänk så mycket inre styrka den tjejen har. Där ligger jag i lä kan jag säga...
    Den där sockerbullen skippar jag, men hade nog varit glad åt en L-schnitzel;-) Men jag gillar assietten som den serverades på:-)
    37 kronor för en vanlig kopp kaffe slår till och med priserna i nollåttaland. Ocker. Så ibland verkar det vara dyrare "på landet" än i storstan. Det finns hopp för oss "häruppe" alltså;-)

    Stort tack för din Skyltsöndag. Den var kanoooon:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade! Finns ju inte så mycket skyltar hos oss . Man får passa på då de finns alldeles framför en.
      För 37 kr vill jag ha en cappuccino! Intressant att rena rama landet slår storstan i pris. ...//Anna-Lena

      Radera
  6. Fina skyltar du fotat. 37 kr för kaffe är hutlöst. Nu var det länge sedan jag åt en Snitzel på Värdshuset, men den är ju vida berömd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där var det fullt med folk! Trots dyrtider. Dock inte jättehögt pris på snitzeln.
      Irriterar mej fortfarande på det höga kaffepriset! 25 är lagom pris. //Anna-Lena

      Radera
  7. 37 kr för en kopp kaffe! Hade det hänt mig så hade de förlorat en fikagäst i framtiden. För jag hade inte återkommit. Bättre hålla rimliga priser så kunderna stannar kvar.
    Håller med dig att ordet chock överanvänds. Likaså ordet hjälte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med helt! Ska skicka ett mail till fikastället!//Anna-Lena

      Radera
  8. 37:- för en kopp kaffe är ju stöld. Jag tycker att 25:- är är ett hutalöst pris.
    Jag äter varken snitzel eller choklad. Men det finns ju annat gott att äta.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag skickat ett mail. Skrivit att vid 30 kr, där hår gränsen! /Kram /Anna-Lena

      Radera
  9. En härlig skyltblandning med sant och sunt! Jag följer onstagrammaren också, hon har det tufft men kämpar på.
    God måndag 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes mamma är specialpedagog på vår skola. Har varit mycket tufft i den familjen. Men man ger inte upp! Kram//Anna-Lena

      Radera
  10. Schnitzel är så gott, blir alltför sällan.

    SvaraRadera
  11. Kaffet har blivit dubbelt så dyrt, någon ska koka det, diska, betala hyra, betala elen, städa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men inte bara med kaffet! //Anna-Lena

      Radera
  12. Det där var verkligen en rejäl schnitzel så för min del hade en S definitivt räckt men ibland är det inte lätt att veta hur stora portionerna är.

    Hur som helt en snygg skyltning med flera kloka ord. Choklad gillar jag som sagt...

    Önskar en glad måndag nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar S nästa gång! Även om jag absolut inte är Small i maten...eller I kroppen//Anna-Lena

      Radera
  13. Hej, så kul att du deltog med så många finurliga citat i skyltsöndagen! Ölen fastnade jag förstås för, en är för lite, två är för lite, tre är lagom, iaf en festkväll om du frågar mig. Är det riktiga emaljskyltar jag ser? De är så läckra, skulle ha väggarna fulla om jag hade...väggar! Jag har just börjat inse att mina väggar efter flytten är ännu färre än nu, eftersom kök o rum hänger ihop o väggar går åt till köksskåp o spis.
    En riktigt maffig schnitzel har du framför dig, jag har nog inte ätit en sådan på många herrans år. Numera har jag låtsas-schnitzlar i frysen, små formpressade saker som blir klara snabbt i pannan. Skulle gärna byta...
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktiga emaljskyltar. Gillar dem. Mycket! Har ingen bra vägg hos oss för sådana heller. Har inga.
      Formpressad snitsel .. njaee..Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas