fredag 10 mars 2023

Usch!

 


Man kan lätt hålla sej för skratt.

Snarare kände jag gråten stiga upp i halsen, då jag öppnade dörren vid sjutiden i morse. 

När jag, tillsammans med en bok, ( riktigt dålig... men jag vill veta varför huvudpersonen beter sig som han gör) gick till sängs strax före tio, så konstaterade jag att det snöade så smått. Hade kommit en cm.... SMHI hade förutspått att det skulle komma högst 3-4 cm. Enkelt åtgärdat i morgon. Tänkte jag...


Var uppe på sennatten, av nödvändighetsbehov.

Tände lampan bakom huset, för att se hur det såg ut. Det såg dimmigt ut. Tog på mig glasögonen. Shit! Det var ingen  dimma! Det var ett tätt snöfall.

Öppnade ytterdörren. Gick ut på verandan. Satte ner den bara foten på den igensnöade trappan. Nådde till fotknölarna. Ok, då måste den prognostiserade snön ha kommit nu då. Lätt åtgärdat i morgon. Tänkte jag! Och somnade snabbt om. Lite nedkyld om högerfoten.


Det kändes inte som "morgonstunden har så mycket guld i munden", då man möttes av denna syn. 

Lika bra att ta tjuren vid hornen, direkt efter frukost.


Någonstans emellan 35-40 cm nysnö hade det rasat ner över vår del av världen, sydsvenska höglandets västsida, 220 m.ö.h, under natten.


Gemensamma ansträngningar under två timmar gjorde att vi kom i kontakt med omvärlden/ byvägen igen. Några morgontidiga bilar, hade i rasande fart tagit sig genom snömassorna, och liksom "plogat" vägen genom att fösa den lätta snön framför sej. Någon hade fastnat, och behövs bogseras loss av traktor.


Snöplogar- Anders kom med sin traktor med snöskovel på, och röjde upp byvägen, under det att vi höll på att skotta undan framför huset.


Gick bra att ta en kort promenad genom allt det vita, då vägen var snöröjd. 


300 meter ut till landsvägen.  Måste kolla hur det såg ut där. Nu hade vi ingen tanke att ta oss ut denna dag. Med sommardäck på. ( C-E har beställt tid för byte till vinterdäck i morgon...)



Jodå, det var både plogat och saltat på landsvägen. Såg rätt moddigt ut. Inget kul att köra bil i det väglaget.,. ens med vinterdäck.

Och så en "sväng" åt andra hållet. Röda hus ( detta är väl ett av mina mest förekommande fotoobjekt) är vackra i samband med snö. Men snö är inte ett dugg positivt i samband med mars!


Usch, för så här mycket snö. Det hotas med mer. 


Fy, tusan säger både jag och fåglarna. 




28 kommentarer:

  1. Nej men! Det var något fruktansvärt så mycket snö ni fått. SMHI:s prognos med 3-4 cm var alltså 30-40 cm. Dom missade ett par nollor. Tänk att behöva byta till vinterdäck i mitten av mars. Känns bakvänt. Ni måste bara se till att köra försiktigt till däckbytet. Jag förstår dig och fåglarna!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hämtade en alldeles ny bil förra tisdagen. Samma modell som förra. Maken såg till att vinterdäcken byttes mot sommardäck före bytet. De ska ju användas på nya bilen också.
      Trodde att det skulle funka med sommardäck nu när det börjar ju mot vår.
      Tji fick vi. Maken är just iväg till däckbyte. Finns en km bort... Kram Anna-Lena

      Radera
  2. Okej, jag ska genast sluta gnälla. Vi fick kanske fem millimeter under gårdagskvällen, men jag kollade inte. Under dagen idag har det snöat ymmigt till och från, mest från. Men då det är plusgrader (tack för det) blir det bara slask direkt.
    Det är ju enorma snömängder ni har fått. Tycker synd om äldre/sjuka människor som inte klarar att skotta snö. Hoppas de har bunkrat med förnödenheter som räcker det närmaste veckorna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte så också, då jag gick med skogen i händerna. Tack och lov att man orkar. Vem fixar annars.
      Hoppas verkligen att det inte kommer fler "snösmockor". Snön i sej är inte så tung, det besvärliga är att hitta vägar att "stjälpa" av den från snöskopan.. Ha det gott!

      Radera
    2. Varför har du skog i händerna!?? ;-) F´låt, kunde inte låta bli!

      Radera
    3. Haha! Google är kul! 🤣

      Radera
  3. Jag kan verkligen förstå både usch och fy faktiskt men om jag ska vara ärlig så tycker jag ändå att det ser vackert ut. Dock behöver det inte vara lika vackert hos oss ;-)
    Hoppas att våren hittar tillbaka till er snart!

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hållit mig inne resten av dagen. Har inte varit riktigt blå himmel och sol, för då hade jag gått ut igen.
      Jo, visst kan det vara vackert.... men en månad för sent.
      God eftermiddag!

      Radera
  4. Nä men ok onödigt, men väldigt vackert"
    Ha en fin helg Anna Lena!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med blå himmel, ja. Men inte med de grå skyar som är nu. Väldigt onödigt!, tycker jag!//Anna-Lena

      Radera
  5. Ja herregud. Så mycket som vi har skottat genom åren. Tjugo meters biluppfart till huset.
    Jobbigast var det förstås när vi hade små barn och arbetade båda två. Att komma iväg med barnen och att ta sig till och från jobbet.
    Som du förstår så behöver vi inte bry oss om nåt längre, som har med (o)väder att göra.
    Kram & Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Usch och fy. Stackars er! Vi har inte fått något denna rundan, tack och lov. Men molnigt nu, så vem vet.
    Bra ni byter till vinterdäck, då blir det säkert vår och barmark 🤣
    Trevlig kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara värt den kostnaden , om våren hänger på våra bildäck! 😉😊 Godkväll!

      Radera
    2. Det brukar ju vara så. Tar man med paraply blir det uppehåll. Kanske samma med vinterdäck och väder!

      Radera
  7. Snö är vackert! Om torr, fin snö lägger sig, solsken och några minusgrader då gillar jag läget. Men som vanligt, blev det töväder under dagen. Jag var ute på en kort promenad under fm, ifall det skulle komma mer. Men icke, nu har jag varit nere i centrum och uträttat diverse ärenden. Känner mig också nöjd med utomhusvistelser för idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket snö på en gång. Och för att komma i mars . Men det ska väl smälta bort. Så småningom! Ha det gott! //Anna-Lena

      Radera
  8. Det må jag säga, att nu har ni mera snö än vad vi har. För när det har varit ihållande snöfall hos er så har det singlat ner lite lagom här. Så vackert!
    Blir det nu vårvärme så tror jag att den smälter snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hotas med nytt oväder på måndag. Snö som övergår i regn. Då blir det klabbigt och halt...men sen kanske det kan gå mot vår. Våra stora snöhögar på norrsidan, de lär nog bli liggande ett tag. God kväll! //Anna-Lena

      Radera
  9. Instämmer helt. Mycket snö i "samlad trupp" . Tycker den kunde kommit under vintermånaderna. Men det blev väldigt vackra bilder Inte minst när solen nu sken.
    Hoppas snön nu tar en paus till nästa vintersäsong.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog komma lite till, men sen hoppas jag att det är färdigsnöat.
      Nu är vinterdäcken påsarna på nya bilen iaf. Känns bra! Kram//Anna-Lena

      Radera
  10. Men, du, det är ju sagolikt vackert! Jag hörde idag att vi i Falun har minst snö i hela landet! Haha, det var ju kul! Det är ju här skidspelen går av stapeln nästa helg. Men, vi ska få en liten slurv i början av veckan så det iaf ser ut som vinter även här. Och nog är det vinter. Nästan 20 kalla om kvällar och nätter. Det blir korta kissrundor, kisset hinner nästan frysa innan det når marken.
    O tänk, ni fick allsidig motion alldeles gratis, o nu har ni övat inför nästkommande år så ni inte glömmer hur det är att hantera en snöskyffel....Kram med glimten i ögat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får skicka upp en omgång snö till dej! Jag gillar den inte ju!
      Kattkräken gör ifrån sej inne! Så slipper de frysa häcken av sej! Stackars Daniel! Kram//Anna-Lena

      Radera
  11. Men milda limpa! Nu räcker det med vita mannan från himlen!
    NU SKA våren komma till er!
    Vackert är det och var man ett barn så skulle man säkert jubla och ha det roligt men ...
    Ha det bra i snösvängen i alla fall! Det går nog om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen små barn. De mellansradiebarn som jag träffade i går på jobbdagen, var måttligt förtjusta i snön. Kram! //Anna-Lena

      Radera
  12. Visst är vit snö och röda stugor en fin kombination, men som du skriver i mars månad vill man ha lite mera vårlikt ute! Fördelen med att bo i lägenhet är att slippa skotta snö, och är så tacksam för att vi har en garageplats till bilen också, efter att ha stått i garagekön i 2 år! Bilarna på gatan är översnöade här också! Hua! Vi väntar vidare på våren!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Garage är bra, skydd året runt.
      Ny väntar vi definitivt på vår. Hoppas att snön snabbt försvinner. Regn och mildväder önskas.Kram//Anna-Lena

      Radera
  13. OJ! Vilken massa snö som trillat ner hos dig! Vackert är det ju så här på bild, men jag är mycket nöjd med att det är här!
    Önskar dig i alla fall en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var glad att du slipper snön. Vackert..
      Men tråkigt då man vill ha vår! Kram Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas