lördag 11 mars 2023

Till vägs ände

 


Här slutar öppen väg. Längre är det inte att tänka på att gå. Pulsa i halvmeterhög snö, nej tack!


Är väldigt tacksam för att Anders öppnat så mycket väg. Och att han plogat så "bra". Det fanns gruskänning nästan hela vägen på dagens fram och tillbakapromenad. Inte det minsta halt...


Är lite fascinerad över hur mars-vinter ter sej. Var ju länge sedan vi hade så här mycket snö, och speciellt inte i mars. 
Solen värmer gott.  Och det blir ett speciellt ljus, med all reflekterande snö.


Under ganska många år gjorde vi en resa till fjällen. Nästan alltid på sportlovet. Aldrig på påsklovet. Har aldrig förstått hur någon frivilligt lämnar den spirande våren här hemma och åker till SNÖ. En dag som denna kan jag ändå förstå tjusningen med vårvinter i fjällen. Gnistrande solskensdagar med sol som  ger värme, och en dag där ljuset dröjer kvar länge.  
Så även om jag inte kan säga att jag gillar allt det vita, så ger det andra perspektiv...

Översnöade smågranar. Häftigare i verkligheten än på bilden.


Snömössor.

På min promenad, som nästan bara gick där solen kunde nå mej, så åkte både mössa och vantar av...


Kände att jag inte riktigt var "färdiggådd" då jag nästan var tillbaka här hemma. Vek in på närmsta vägen, den där man normalt kan ta en fin halvmilsrunda. Idag vände jag ännu en gång vid vägs ände.


Härligt att få till en sexkilometerspromenad, där solen överöste mig i mer än 5,5 km!


Satte mig i solväggen, på den översta ( av två) altantrappan. Den var både torr och varm. Tog en bild utifrån snödriveperspektiv. Växthuset/drivhuset börjar se gammalt och slitet ut. Plasten har gulnat. Men det ska nog gå att använda ett tag till. Tänkte köpa tomatfrön inom ett par veckor, och sätta igång lite odling. Alltid lika roligt, när det börjar växa och gro.


Det droppade så härligt där jag satt på altantrappan. Tänkte att jag skulle fånga det ljudet på video. Men det funkade inte. Men det blev en liten fin video ändå.

Nu börjar molnen hopa sig. Driver in från väster. Det vackra vintervädret tycks ha kommit till vägs ände för denna gång.


19 kommentarer:

  1. Snart tågar våren in med allvar, hoppas jag. Men man ska aldrig säga så har jag lärt mig, det framkallar gärna ordentliga bakslag då, sägs det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har det snöat lite igen..jaja, inget att göra åt... Bara att invänta våren!//Anna-Lena

      Radera
  2. Underbara bilder att titta på inifrån lägenheten;-) Förstår folk som åker till fjällen sent, då har de längre dagar för skidåkning och förhoppningsvis mera sol och värme än under sportlovet.
    Här var det grått till klockan 13:30, sedan kom solen fram och det gick att sitta på balkongen ovh njuta.

    PS. Såg din kommentar hus Susjos angående Loreen. Min barbershop-sjungande kompis som "kan" det där med musik (i motsats till mig) sa precis samma sak. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så kul! Då blir jag riktigt glad! Man måste ju höra orden. Det är en viktig del av en låt! Annars kan man ju ha en välstönande sångare, och en låt utan text!//Anna-Lena

      Radera
  3. Nej, jag har heller aldrig förstått att man väljer att åka till vintern. Vackert på bild, men två månader för sent.
    Det snöar här i eftermiddag/kväll, så det är lätt att hålla sig för skratt.
    Tur det var sol innan idag!
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ju en härlig förmiddag! Känner mej fortfarande lite solvarm i kinderna! God kväll! //Anna-Lena

      Radera
  4. Nu är ni verkligen snö-välsignade! Förstod av dottern min idag som också har snö upp över öronen, att nästa vecka blir det varmt...då blir det vått förstås. Våren är på väg!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det stämmer. Får bli hur vått dom helst, vara snön försvinner! //Anna-Lena

      Radera
  5. Verkligen mycket snö hos er och kan tänka mig att det också tar ett tag innan den drar sig tillbaka. Visst blev det en fin promenad och fina bilder. Jag följde med sittandes här i min stol.
    Har förr varit en del i fjällen under påsk, ofta Riksgränsen och alltid gillat det. Har hunnit med våren här hemma ändå. Å andra sidan blir det ju ingen mer skidåkning för min del.
    Önskar dig en trevlig kväll.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färdigskidat här oxå, gissar jag. Har ingen riktigt bra längdutrustning... även om det fortfarande skulle funka. Kram!//Anna-Lena

      Radera
  6. Fint att se att du i alla fall njuter liiite av snön. Och ljuset. Och solvärmen på trappan. Det är bättre att omfamna det än att vara irriterad. Det aktuella vädret varar inte för alltid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är klok du! 😊 Kallt idag också. Men sol. Ha en fin dag! //Anna-Lena

      Radera
  7. Det är otroligt vackert ute nu. Tom har snö och strålande solsken.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Men det känns som om det är en månad för sent. Tycker gnälliga tanten! Kram//Anna-Lena

      Radera
  8. Ibland har vi både haft hasis och snö i april, men nu närmar sig temperaturen noll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå! Aprilväder. Men det försvinner rätt snabbt.Oftast!//Anna-Lena

      Radera
  9. Fina vinterbilder. Inser alltid att jag skulle filma mycket mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det sällan. Men igår ville jag fånga droppande. Vilket inte funkade..
      //Anna-Lena

      Radera
  10. Så härligt!!
    Kommer på att det är länge sedan jag filmade. Hade faktisk tuben till det bruket då jag la ut på min förra blogg. Det kan ta sig upp igen 😃
    Ha det!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas