måndag 19 februari 2024

Selfie om tårar

Den här veckan handlar klimakteriehäxans Selfieutmaning om tårar.

För egen del så tycker jag att det är betydligt längre till tårar nu när man är gammal, än det var då man var ung. Gissar att det är individuellt. Eller så är det så som min mamma sa: - Du är så hård, Anna-Lena. Och att jag blivit ännu hårdare. 

Till frågorna: 


1. Den boken fick mig att gråta 

Jag har gråtit till många böcker då jag var ung. Mest sådana som handlar om barn och djur. Men den mest nedsölade boken, det är denna.


Det är nog den enda bok som jag läst om. Med tanke på att den finns kvar i hyllorna här, så borde jag läsa om den en gång till. Och kolla hur det funkar med tåraflödet hos den gamla.

 2. Den filmen fick mig att gråta 

Här får jag svara Törnfåglarna också. Vet att jag var alldeles blöt på tröjan, efter vissa avsnitt av serien.. "Borta med vinden" rörde också till tårar. Samt Lassiefilmer. 

3. Den nyheten fick mig att gråta 

Har aldrig gråtit över en nyhet. Har mest blivit rädd eller arg. 

 4. Den sporthändelsen fick mig att gråta 

Det har hänt att ögonen blivit lite fuktiga då en svensk/svenska har kommit först över en mållinje. Eller ännu oftare, då nationalsången spelats i ett stort mästerskap.

 5. Den låten fick mig att gråta 

Gråtit har jag aldrig gjort. Men  Bach "Air", som framfördes på såväl mammas som pappas begravningar berör mig in i själen.

 6. Den kaffetåren är den bästa

Den kaffetår som serveras i samband med att man äter något sött.  Då behövs det dessutom många tårar kaffe.


Tack Klimakteriehäxan för denna veckans selfie. Anser att de funkar utmärkt som egenterapi. 

22 kommentarer:

  1. grät nyligen om en glad nyhet i Göteborgs-Posten när en ändå kunnig tant ramlade i isen, och en ung man räddade henne... inte lätt utan att glida ner sjäv. Sånt berör, skönt när människor ställer upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det! Tror att en del av oss känner det inuti oss... andra med tårar.//Anna-Lena

      Radera
  2. Om jag kan få fart på lite egenterapi blir jag förstås bara glad!
    Ditt musikminne är verkligen fint. Och Törnfåglarna har jag både läst och sett som tv-serie, klart berörande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratis terapi också! Det tackar vi för!

      Radera
  3. Men, se så märkligt! Jag skrev ett PS i mitt bidrag, då jag kände precis tvärtemot dig. Tycker jag har mycket lättare att gråta nuförtiden än vad jag hade när jag var ung/yngre. Så det måste vara individuellt. Sedan har jag lagt märke till att det nästan är en "tävling" på killar/herrar vem som gråter mest. Oavsett genre alltså. Till och de tuffa engelsmännen har anammat det där med tårar.
    Om jag inte hade haft med Törnfåglarna förra veckan tror jag det var, så hade jag nog lagt upp filmen jag med. Läste ju aldrig boken. Nationalsånger hade jag också med.
    Kul att läsa dina svar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog individuellt. Gråter mer av ilska och frustration än av ledsenhet. Tror jag!

      Radera

  4. Är otroligt lättrörd numera. Gråter jag för minsta lilla sak. Det gjorde jag inte förr.
    Törnfåglarna har jag sett för länge sedan, men tror inte jag grät.
    Nu har jag precis läst ut boken "Tranorna flyger söderut", och måste läsa om de sista delen för att jag grät så mycket...
    Nationalsången kan leda till några tårar, både den svenska och den finska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för boktips. Låter som en bok jag vill läsa. Få se om den kan framkalla tårar.

      Radera
  5. Fint att läsa dina svar.
    Åh, jag har nog alltid haft nära till tårar och har det även så här på ålderns höst- Boken tyckte jag också var erbarmligt sorglig. Men jag kan hitta många böcker jag gråtit en skvätt till- Inte minst av första kapitlet i boken av Thomas Tynander där min pappa har huvudrollen. Detta att han med sin svåra Alzheimer tror/drömmer att han är i Normandie och bistår så många han kan. Men så många döda kroppar han omges av. Grät när jag fann pappa här och även när jag läste kapitlet i boken.
    Filmen Törnfåglarna berörde mig också, liksom West Side Story, Dr, Zijiwago m. fl
    Sporthändelse. Mycket i samband med Börje Salming. Så sorgligt.
    Låt? Finns flera. Men "I did it my way" som spelades på pappas begravning. Mäktigt med delar av Arméns musikkår som sjöng och spelade.
    Men "Air" berör mig mig också-
    Kram

    SvaraRadera
  6. Minnen blir berörande. Väntar f.ö. fortfarande på boken om din pappa.

    SvaraRadera
  7. Jo, Törnfåglarna minns jag svagt, filmen alltså. Jag har nog inte heller gråtit till någon sporthändelse, men som du skriver...nationalsången har fått mig att gråta! Alltid roligt att läsa svaren på andras "selfies" Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika saker som berör olika personer. Intressant!

      Radera
  8. Kan inte minnas att jag läst om någon bok. Förutom barnböcker då, som man kan få läsa om och om igen. Och speciellt om man arbetar med barn. Nationalsången frambringar alltid mina tårar. Varför det? Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog den enda jag läst om. Annars räcker det med en gång per bok. Finns ju så många att välja på

      Radera
  9. Kul att läsa dina svar, gillar din form av humor ,-) eller självironi, den gillar jag!
    Om jag nu uppfattar det rätt, för har blivit så hjärntrött!
    Svar till nr 6 var snyggt ,-)
    Hade gärna varit med, gillar ju sånt här, men känner att nej jag orkar inte.
    Men kul att läsa dina svar! Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  10. Synd att du inte orkar. För det är lite kul! Visst försöker jag mig på självironi. Kul att du kan se det. Kram

    SvaraRadera
  11. Intressant att läsa dina svar. Törnfåglarna minns jag mycket väl och visst berörde den.
    Själv har jag inte speciellt lätt för att gråta men däremot så har jag samma starka känslor inombords. Jag är inte alls en hård människa så att inte gråta och vara hård är inte alls synonymt i min värld. Där är vi nog helt enkelt bara väldigt olika och så får vi vara.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gråter man inombords. Men sällan med tårar. Man är olika. Kram

      Radera
  12. Jag tycker jag blir gråtig rätt lätt. Det är många böcker och filmer jag gråtit till. Säkert samma svar som förra veckan. Minns inte ens, så många är det.
    Idag har vi fyra grader och regn här. Inte snö mer än i de största högarna, hoppas det inte kommer ny! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är olika, det är tydligt. Lika är vi vad det gäller inställning till snö. Nu vill jag ha vår!

      Radera
  13. Jag är definitivt mer gråtmild och lättrörd idag än vad jag var förr ... antar att du har rätt i att det är individuellt.
    Jag har också gråtit till Törnfåglarna, både boken och tv-serien. Jag gillad hur som helst boken bäst.
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog dags att läsa om den! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas