söndag 1 november 2009

Genus: Grabb

Conrad Levinsson föddes i vacker försommartid.
Han fann genast en lekkompis i den en vecka äldre Copernica. Hela sommaren så gick de tillsammans med sina mammor, sprang, åt, vilade och lekte.Under hösten så har fölkompisarna blivit betydligt fler, och Conrad Levinsson är den äldste grabben i sto och fölhagen.

Emedan Copernica utvecklats till en skönhet av sällan skådat slag, så har Conrad blivit en riktig besvärlig grabb. Han retas och slåss med de andra fölen hela tiden, och allra mest med Copernika. De andra försöker skaka av sig honom så gott det går, men ibland blir de så trötta på honom att de sparkar bakut rejält. Då blir Conrad Levinsson riktigt ledsen och går till mamma för att få tröst.




















Många gånger har jag med stort intresse följt hingstföls och stoföls olika beteenden. Och hela tiden hänförts av hur lika hästgrabbar och människograbbar beter sig. Alla hingstföl har mycket spring och bus i sig. En del hästföl är som Conrad Levinsson, rent bedrövliga i sitt utmanande sätt.


På samma sätt förhåller det sig med människopojkar. Jag har jobbat i det här gebitet i 34 år, så jag anser mig vara rätt bra på det här med barnbeteende, i alla fall i åldrarna 9 - 13 år. Alltid finns det en Conrad Levinsson i klassen under någon tid. Conrad Levinsson-syndromet är, som tur är, övergående på de flesta...



Många grabbar är "grabbiga" - och så är även en del flickor - MEN jag har aldrig träffat på någon flicka som stör och provocerar. Kanske jag har haft tur ... men jag är helt övertygad om att grabbar med CLS ( Conrad Levinsson-syndrom) är många gånger vanligare än flickor med det samma. Och att om flickor ha det, så beror det på något annat än ovanligt många CLS-hormoner.

Genusperspektivet är då och då uppe i mediadebatten. Det finns de som påstår att pojkar och flickor är lika vid födelsen, att det är miljön som frambringar grabbiga grabbar och flickiga töser.


Den debatten är hur fånig som helst, tycker jag. För CLS finns inte bara hos hästar och människor, det finns även hos hundar och katter.... och tror jag, hos alla däggdjur.


Och visst kan stoföl vara väldigt feminina i sitt utseende.










2 kommentarer:

  1. Känner igen CLS hos grabbarna, men jag har faktiskt stött på någon tjej med CLS också. Ovanligt men de finns. Man kan förundras över grabbarnas sätt att t ex ta kontakt med varandra. Mycket handgripligt blir det. Sen kör de samma taktik med det motsatta könet. Då får de inte samma respons. man ser deras frustration. Vi kanske behöver lära våra grabbar hur man tar kontakt med andra varelser än grabbar. Det är sällan den förmågan är medfödd.

    Fantastiska bilder på hästarna! De är så vackra.

    SvaraRadera
  2. Det var en bra liknelse du fick till där...så är det ju när man ser det med CLS-ögonen. Och som Inga skriver, de grabbiga takterna tar de även till i kontakten med motsatt kön, iaf ibland. Då slutar kontakten inte alltid på det sätt som grabben önskar. De har en del att lära...

    Ha en bra vecka!! Vilka fina kort du tagit på hästarna.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas