fredag 16 oktober 2009

Mattemotivation


Det är kris med matematiken i den svenska skolan. Eleverna försämrar sin ställning vad det gäller mattekunskap alltmer, om man jämför med övriga Europa.

Det tillsätts den ena krisgruppen efter den andra. Precis som om prat kunde förändra något. Överhuvudtaget tycker jag det är alldeles för mycket prat och för lite handling i skolfrågor.

Jag har haft några ljuvliga matteveckor. Vi håller på med bråk och en del elever tycker detta är svårt. MEN DE VILL FÖRSTÅ!

Därför har vi pratat och undervisat matte från vita tavlan i större utsträckning än vad brukligt är. Tolv av tretton är nu helt med på tåget, nummer tretton är med för det mesta. Det är en obeskrivlig känsla att se elevernas glädje, när de har fattat och förstått.

Min matteundervisning ligger ofta på ett ganska högt plan. Speciellt de läxor som jag skickar hem varje vecka. Föräldrarna har verkligen fått engagera sig i dessa hemuppgifter. De flesta tycker att det är roligt. Eleverna i min klass är duktiga i matte och intresserade av ämnet. Ingen tycker att matte är tråkigt. De har fått träna mattetänk ända sedan trean.

Någon av eleverna ville i sin IUP, jobba med att lösa ännu fler benämnda uppgifter hemma, än vad jag ger i läxa. För att slippa skapa allt på egen hand, så gick jag till gamla läromedel. Det var då jag fick en tankeställare över varför mattekunskaperna har gått kräftgång. Läromedel från 90-talet innehåller betydligt mera utmanande och krävande uppgifter än vad vår "Matteborg" gör. De uppgifterna ligger i nivå med de utmaningar jag ger mina elever och föräldrar därhemma.

Matteundervisningen idag ligger på en alldeles på tok för låg nivå. I allafall om man använder "Matteborgen". Och det gör man på många skolor.De flesta av oss är ju dessutom ganska styrda av läromedlet i matte, och är man det, så kommer man ju aldrig till några utmaningar.

Tänk, vad mycket tid vi sätter av till bedömningar och utvärderingar. Jag skulle önska att vi avsatte lite tid för att välja läromedel också.

Det finns delärare som anser att barnen har blivit så "dåliga" i matte att de måste ha enkla läromedel. Struntprat, säger jag. Om nu vi anser att barnens kunskapsnivå har utvecklats i negativ riktning, så ska vi väl för sjutton gubbar inte medverka till att sänka den ytterligare.

Och en sak till - ta hjälp av läroboken och låt den bestämma vilket område som man ska jobba med - men låt för allt i världen i matten bestå av räkning sida upp och sida ner i boken.

Matte är ju ett så brett ämne, från logik till ren sifferbehandling. Sifferbehandlingen är väl den minst intressanta. Det har vi hjälpmedel till... Logik och väg till lösning, det är vårt roliga hjärnjobb.


Idag kom första snön. Inte så kul.... I början av veckan var många växter fortfarande i blom. De sista nätternas kyla har gjort att de flesta blommande växter sagt hej och tack för i år.

4 kommentarer:

  1. Önskar dig en skön fredagskväll samt skön helg.
    När det jäller sjalmössan ska jag fixa ett mönster under helgen.
    Lovar att skicka ett till dig. ;)

    SvaraRadera
  2. Du har så kloka tankar om matte. Håller helt med om att vi inte får sänka nivån. Vi borde höja den i stället. Vi har också Matteborgen. Det är första året som jag använder den i fyran. Nivån är låg tycker jag. Tidigare har jag mest jobbat utan mattebok. Funderar på att göra det ibland i alla fall. Men eleverna älskar sin mattebok. Jag kommer att göra dem besvikna.

    SvaraRadera
  3. Uj, uj, uj -inte menade jag att stava fel på gäller!
    Fuigrarna slant väl lite galet. ;))

    SvaraRadera
  4. Intressant reflektion kring nivån i 90-talets läroböcker och dagens - det ska jag försöka ta mig tid till att titta på. Själv har jag inte arbetat med Matteborgen, men vet att många som gör det är väldigt nöjda med den. Utmana eleverna? ABSOLUT! Det är i utmaningen saker börjar att hända. Matematik - jättespännande! Jag hör av mig vilken dag som helst om en ny blogg, med fokkus på matte =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas