lördag 1 januari 2022

Sent

 


Till nattugglornas skara hör jag inte.  Klockan tio-halv elva, så brukar sov-klockan slå till,  melatoninproducenten, däruppe i hypofysen, jobbar på högvarv.

Igår hörsammade jag  inte melatoninfabriken. Trots att vin påverkar GABA-produktionen och borde göra mig ännu sömnigare. Men trevligt sällskap motverkar. Så det blev inte sovdags förrän efter halv två. Funderar på hur länge sedan det är sedan jag lade mig så sent. Sannolikt senast vi hade ett nyårfirande i goda vänners sällskap. För vår del är det tre år sedan. Oj, vad åren går fort!


Vad det gäller vårt traditionella nyårsfirande så turas man om att ta med olika delar av menyn. Vi hade det väldigt enkelt i år; bubbel och lite snacks/godis.

Värdparet står alltid för huvudrätten. Någon har med sig förrätt, en annan efterrätt, en tredje sallad och en fjärde bröd, ost och kex.  Till de olika rätterna bjuder  man på passande dryck.

Gårdagens meny bestod av Jordärtskockssoppa, helstekt fläskytterfile med potatisgratäng och rödvinssås, grönkålssallad och till efterrätt en lite annorlunda pannacotta, som smakade kola/karamell. Gott tillsammans med hallon och nötcrunch.
Det var ett ätande och drickande hela kvällen, från välkomstdrinken vid halvåtta till  alkoholfri cider vid halv tvåtiden. Så verkmästarn i magen, han fick jobba hårt.


Kände mig lite trött och outsövd, då jag vaknade vid åttatiden. Tänkte att detta blir en trött dag. Men lika bra att ta tag i den och försöka piggna till. 
Sagt och gjort! Började med att återbörda alla tomtar till sin förvaringsplats i källaren. 
Juldukar, gardiner, den lilla jultallen samt fönsterbelysningarna, de får vara kvar en vecka till. I bästa fall!  
Maken gick med på en uppiggande långpromenad, så när vi kom hem till "förmiddagsfika", så var klockan halv ett. 
Så det mesta blir sent en sådan här dag. Känner mig piggare än vad jag räknat med, efter gårdagskvällens mat och dryckesorgier och ett par timmars "för lite" sömn. Få se hur länge känslan håller i sig!
Dags att förbereda en sen lunch! Blir köttfärssås och spagetti. God fortsättning på 2022!























20 kommentarer:

  1. Vi kom hem tre! Vet inte när jag senast var uppe så länge. Sen somnade jag framåt halv sex, så inatt sover jag förhoppningsvis gott🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns att man inte är tjugo längre. Det är frågan hur länge man klarar att hålla ögonen öppna i kväll.

      Radera
  2. Vilken god och trevlig afton ni fick och maten lät så fin. Partykonditionen är absolut inte vad den varit här heller kan jag säga!

    Kram och god fortsättning till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt vad man orkade när man var ung. Numera mår man bäst med åtta timmars sömn och sömn i rättan tid. Detsamma! Kram

      Radera
  3. Jag har samma typ av sovklocka som du. Och när jag sitter själv så orkar jag inte sitta uppe över tolvslaget.
    Vilken härlig matsedel, smarrigt!

    God fortsättning och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smakade gott!
      I kväll blir det nog tidigt i säng! Detsamma. Kram

      Radera
  4. I motsats till dig är jag en riktig nattuggla, och jag skulle aldrig ha vaknat klockan åtta efter en så sen natt. Jag hade nog kanske öppnat mina gröna vid 11-snåret.
    Huvudsaken är att ni hade roligt och att kvällen var lyckat. Så bra med knytis, för jag tycker alltid synd om värdparet om det måste stå för hela kalaset. Å i år kom du/ni ju verkligen lindrigt undan;-)
    God fortsättning på 2022!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elvatiden! Du har ju tonårstakterna kvar! Ligger i min personlighet...sova då länge..nej, det går bara inte! Detsamma!

      Radera
  5. Vilket bra upplägg med knytis. Blir ju mer "lagom" då. Särskilt om man är många. Vilken trevlig och god kväll det blev. Och att det blir lite sent gör ju absolut inget. Sova och vila kan man ju göra senare. Tänker ofta så när vi är ute med drygt 20 år yngre vänner i Torrevieja.Då blir det ofta dans senare på kvällen och då vill man inte gå hem. Inte jag i alla fall. Bra grundkondition hjälper till även om sovklockan slår till.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märker det... inte helt slut idag! Och dagens promenad gjorde verkligen susen!Krsm

      Radera
  6. Vilken bedrift att du stod pall o motade bort John Blund! Jag satt och tittade ikapp på missade "På spåret" och fick tiden att gå efter min ensamma nyårsmiddag. Ja jycken fick också en bit entrecote, självklart. Det var länge sedan jag firade nyår med annat sällskap än mina djur (ev.exgubbar icke medräknade). Chattade med dottern som försökte hålla sig vaken och lyckades.
    Hoppas du får behålla barmarken nu då, kommer det in något snöoväder så skicka hit! Nyårskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du får ditt dnöväder i morrn. Vi lär inte bli utan heller, framgent. Men detär oumkullrunkeligen vinter, sååå...
      Vi har olika liv....är nog på gott och ont, vad det gäller det mesta. Men visst är det en förmån att ha någon att fira nyår med...Kram

      Radera
  7. Det lät verkligen som en riktig helkväll. Jag förstår att det var trevligt att umgås och då går tiden också väldigt fort. Sova ikapp får vi göra en annan gång.
    Låter som om det var en mycket god middag också.
    Vill önska dig en fin fortsättning på år 2022, att det blir ett bra är.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suverän god middag. Gillarxegentligen inte att äta så sent...men en gång om året funkar ju... Detsamma! Kram

      Radera
  8. Hos oss var det en lugn Nyårsafton. Inte mycket smällande om man jämför med tidigare år. V i firar alltid med äldsta dottern och hennes familj. Spaghetti och köttfärssås är ett säkert kort. Det har vi alltid efter större helger, så magen får vila efter alla bravader. God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och idag blev det pastasås på sista skinkan. Så gott när all julmat är ute ur huset. Kram

      Radera
  9. Låter som att ni också hade en mycket trevlig nyårsafton.
    Jag har inte börjat, inte ens tänka på att städa undan julen. Granen har inte börjat barra, så den får också vara kvar. Den brukar åka ut då den börjar barra. Övriga julsaker får vara kvar till Knut.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. NU har jag återgått till hur det såg ut i huset i tidig adventstid. Jag trivs bäst med den "utsmyckningen"

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas