måndag 18 juli 2022

Vädret

 

 

Blir mäkta irriterad av väderleksutsikts-rapporten ( var det en tårta på tårta...?) på lokalradion. 

"Idag blir vädret sämre/dåligt. Regnskurar kommer att dominera under förmiddagen. Först till kvällen klarnar det upp och det ser ut att bli en fin och solig kväll"

Ett sådant underbart väder det varit på förmiddagen.  Regn och ljummet i luften. Man bara ser hur allt det som växer stornjuter. Till och med gamla halvvissna blommor har rest sig upp igen.  Upplivade av livgivande vatten!


Det tycks som om det bara finns ett bra/fint väder. Sol och värme. 

Minns med fasa sommaren 2018. Växterna vissnade ner, många repade sig aldrig, gräsmattorna var gulbrända och vattenståndet var oroväckande lågt. Långgrunda sjöar såg uttorkade ut. 

Regnet kom i slutet av sommaren och gjorde att den stora katastrofen uteblev...

Just nu är det värmerekord i Sydeuropa, liksom i Storbritannien.  
Bilder från rasande skogsbränder. Skrämmande!
Följden av det som anses vara "vackert väder"..... 


Vackert/bra väder för mej, det är varierad väderlek. Sol, moln och regn. Lite vind. 

Dåligt väder....ja, det är frost på sen vår och tidig höst, stormar och åskväder. Allt annat väder, det behöver såväl växter, djur som människor. 

Så nu vill jag inte höra något mer om "dåligt" väder då det ska bli regn, lika lite som om "fint" väder då solen skiner. För båda sorters väder måste till, men helst inte för lång period av någondera.

Regnet har slutat  falla. Fem tacksamma mm blev d et. I morgon kommer värmen. Ok det också, bara den inte stannar för länge.

26 kommentarer:

  1. Håller med dig tycker det är fel att de uttrycker att soligt väder är lika med bra väder. Soligt och 32 grader är inget bra väder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så nu gäller det att hålla ut två dagar. Sen ska det nog bli hyfsat väder igen. Känns så gott när gräsmattan är grön, och just nu ( inför värmen) lite för lång. Men sådant kan ni ju bortse ifrån, numera.

      Radera
  2. Jag vill gärna ha sol och värme men regnet måste till också. Och så sker.
    Glad måndag på dig! Kram Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite av varje behövs. Men varken 35 mm regn i en skur eller 35 grader varmt!

      Radera
  3. Instämmer helt och fullt! Har märkt att några väderpresentatörer försöker vara mer neutrala, medvetna om att ”bra väder” betyder olika för olika människor.
    Barbro/walkaboutsweden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska de ha eloge för. Känns som om många på lokalradion..iaf sjuhärad...är lite...tja... inte är så smarta. ( snällt uttryckt)

      Radera
  4. Håller med på sätt och vis, men regnet kan falla nattetid. Dagtid vill jag ha uppehåll och helst behaglig temperatur!
    Ha en fin kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta det som det är. Bättre regn på dagen än inget alls. I eftermiddag har här varit sol , moln och lite blåsigt. Blev en dig med bra väder, då det regnade på förmiddagen.

      Radera
  5. haha, vaffö lyssnar du, gå ut och titta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att få en prognos.. det ärvinte den jag vänder mej mot ju

      Radera
  6. Ja 45 grader som i England, Frankrike, Portugal och Spanien vill jag heller inte ha. Men klimatförändringen har ju medfört värmeböljor överallt i världen. Är tacksam att jag inte bor i ovan läder eller i Kalifornien. 2018 var verkligen en varm sommar. Lagom för mig. I år är jag också nöjd med vädret och det har ju regnat lite varstans med ganska lokala regn- och åskskurar. Måste dock medge att Täby verkar vara ett "solhål". Jämfört med södra Stockholm och Norrland samt dina trakter har vi inte fått mycket vatten. Och det vi fått kom under kvällen och natten. Så, nope jag klagar inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev bra här också. Regn på förmiddag, sol, moln och lite vind i eftermiddag.
      I morgon åker vi till havet

      Radera
  7. Visst behöver vi regn, inte minst naturen! Å med klimatförändringarna med all denna värme i Europa nu som leder till hemska bränder, det är ju förskräckligt!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  8. -Så nu vill jag inte höra något mer om "dåligt" väder då det ska bli regn, lika lite som om "fint" väder då solen skiner.- Håller med dig till fullo! Jag har irriterat mig länge på det där.
    Tror tyvärr inte att folk i Sverige i allmänhet ännu är beredda att ändra på sina levnadsvanor för klimatets skull. Trots alla bränder och hetta som nu sköljer över Sydeuropa. Det är mycket oroande. / Anna-Lena


    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som om folk inte tror att klimatfrågan berör just dem.
      Och det där med att dra till Medelhavet i den värmen spm är där på sommaren, det förstår jag inte alls

      Radera
  9. Jag måste erkänna att jag är orolig för klimatförändringarna och hur våra kommande generationer ska kunna leva på denna jord som blir allt varmare. Och vad ska alla miljoners miljoner människor som bor i de redan heta områdena göra när temperaturen ofta börjar krypa upp mot 50 grader , jo då blir det flyktingströmmar kan jag lova, ingen kan leva i det klimatet. Usch nu var jag en riktig domedagsprofet, men jag tycker att det bara går fortare och fortare...Just nu väljer jag att gilla vädret! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är enig med dej...och...utan att vara rasist... Så vill vi ju heller inte ha fler flyktingar. Vi måste kunna ta hand om dem alla... Kram

      Radera
  10. Vädret blir ju som det blir och helt oavsett vad vi tycker. Och värmen i södra europa och alla bränder är ju inte till gagn för någon.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ... men nog borde klimatfrågan stå alla högst upp på alla länders agenda...

      Radera
  11. Här har inte en enda prognos stämt men jag klagar ändå icke. En varm och solig dag fick vi i alla fall. Lite kallt i vattnet men det får man ta.
    Härliga bilder bjuder du som vanligt på!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt i Halmstad också. Inga maneter!

      Radera
  12. om jag ska göre något speciellt, kollar jag här:
    https://www.vackertvader.se/

    SvaraRadera
  13. Varmt och skönt!? Det är lite för varmt. Vattenståndet har inte riktigt återhämtat sig efter 2018. Man behöver inte göra många knop för att bli genomsvett.
    Må väl! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga alls, skulle jag säga. Knop alltså!

      Radera
  14. Jo blommor o allt behöver ju vatten! Härliga bilder, men just nu vill jag ha sooool! ,-) För jag vill att mamma ska kunna komma ut, nu när hon inte är fast i sin lägenhet ,-) Men det behövs ju regn för allt liv. Så fina bilder ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas