fredag 15 juli 2022

Roadtrip

 


Det där med geocaching, har det inte blivit mycket av, under senaste året. Ett enda "fynd" sedan september 2021. Det fanns en tid, för sådär tio år sedan, då jag nästan var besatt av att leta burkar.  På senare tid har det varit  orienteringskontroller/naturpass som har lockat ut oss på olika skogsvandringar.  Lite roligare och mer utmanande att, med hjälp av kartan, försöka leta upp en röd skärm, väl synlig, än att med hjälp av gps försöka leta upp någon gömd liten burk eller rör. 

Men kul med omväxling! Det viktiga är att komma ut och se lite nytt samt att röra på sig.


Läste i någon tidning med förslag på sommaraktiviteter att det fanns VEDKONST att beskåda i Gökhem, väster om Falköping.  Lät ju kul tyckte jag, och föreslog en tur till utställningen.


Nu var det tur att jag hade planerat in både geocaching, arboretum och ostbutik på roadtripen. Det var ju ändå nio mil att köra enkel väg. För mer än så här var inte vedkonsten.

Två äldre herrar, 77 och 90 år, använde den ved som gjorts i ordning för vintern till att göra en årlig "installation" . Detta år hade man satt upp porträtt av kändisar som inte längre finns bland oss. Nostalgi, välgjort... men... tja....nä.... "Pensionat En svunnen tid", det var en besvikelse...


Väl tänkt att samla in pengar till barncancerfonden,  när man lockade dit en massa folk från när och fjärran. Tror att man redan fått in 69 000 detta år. BRA!

Mini-minigolfbanorna var lite häftiga. Tyvärr slog C-E mej med ett slag på de tre banorna....

Lite lunch i Floby. En liten sömnig ort, där man kunde få en helt ok lunch på en restuarang som egentligen var till för ortens stora industri. Hade vi åkt rundan på måndag, så hade det varit stängt för semester... 


Utanför Floby finns Alphems arboretum.

En lantbrevbärare vid namn Gegerfeldt anlade under nittonhundratalets första hälft en stor trädgård, med 200 olika arter av träd och buskar. 

En plats som idag drivs av en stiftelse, och som är väl värd ett besök.

Röd snödroppsbuske/träd heter denna buske. Skulle gärna se den då den var i blom.

Vit hängspirea. En av de få buskar som var i blom så här sent på sommaren. 


Vackra blommor på en slags tuja.


Bland ett av alla stenpartier blommade lundkovall/Dag och natt. 

Döda floden, består bara av sten.

Huset, som Gegerfeldt byggde, har tydligen stått modell till dvärgarnas hus, i Snövitfilmen. Vet inte om det är sant... men det var väldigt fint....

Grantall.... kan jämföras med nya sädesslaget rågvete.... hybrid...

Vackra fröställningar på en buske, där jag inte såg någon namnskylt.


Gegerfeldt röjde upp hela sitt arboretum från skogsmark. Mycket sten finns det i de västgötska skogsområdena. Elva skottkärror blev utslitna, den tolfte finns kvar.  Gegerfeldt blev gammal, dog 88 år gammal år 1953. 

En kaffestuga fanns på området. Gott med kaffe och onyttig citronkladdkaka, efter promenaden bland träd och stenpartier



Västgötaslätten breder ut sig i närheten av Floby. Inte kunde man tro att det fanns så här mycket sten i området. En sevärdhet som vi inte hade hört talas om, det var stenmursriket. Mängder av raka, perfekt lagda stenmurar, kring marker som fortfarande betades. Imponerande.


Osterian, Falbygdens ost i Falköping, besöktes på vägen hem. Så nu finns det gott om olika sorters ost i kylen.
Sista stoppet, det är nästan ett måste-stopp, då man åker på vägen mellan Falköping och Ulricehamn. Basta kvarn, vid Ätran, erbjuder italiensk glass och härlig miljö. En kula romrussin var perfekt som avslutning på en kul dag.


22 kommentarer:

  1. Härliga bilder från er dag! Men installationen, nja... Grantall har jag aldrig hört talas om men man lär sig. Bli slagen i mingolf känns alltid retfullt men ja, det lär vara viktigare att delta än att vinna.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och var det tre mini-mini-banor, så må det vara hänt. Klubbor av plast!
      Tur att arboretumet var värt resan.
      Kram!

      Radera
  2. Platser som du beskriver är kända av mig. Jag träffade min make nr 2 1995 och han bodde då i Falköping. Detta arboretum är fint! Basta kvarn, svänger man in på en grusväg där så bor hans exfru en bit bort sen många år.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Då vet jag precis var du menar!
    Tycker att Alphems arboretum är otroligt vackert. Synd att man inte bor närmre. Skulle vilja besöka stället flera gånger om året. Kram!

    SvaraRadera
  4. Geocaching har jag aldrig testat, däremot har jag råkat hitta en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte illa att hitta ! Men det brukar finnas en hel del vid gamla byggnader. Vi går nästan bara rundor... nytta med "nöje". Ska försöka locka med C-E på en runda på Hökensås under sensommaren.

      Radera
  5. Döda floden ledde min a tankar direkt till Döda Fallet i Ragundadalen. Du kan läsa om det och se bilder här. Väl värt ett besök om man är i trakterna. https://www.naturkartan.se/sv/jamtlands-lan/doda-fallet
    / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst om och sett bilder på Döda fallet. Otäck historia. Skulle gärna besöka om jag kommer i närheten.

      Radera
  6. Ja det var längesen jag läste om geocaching ,-) det verkar kul, orienteringskontroller verkar kul det med, gillar att leta, men har aldrig provat på något av de här.
    Vedkonst var ju en kul och annorlunda ide, men 9 mil, nej, men nu när du hittat på annat också, då var det ju kul att ändå ha sett det!
    Jag är fortfarande impad av hur mycket du rör dig. Det gjorde jag alltid förr, men sen mannen blev sjuk har det blivit mindre, utom isomras. måste bättra oss nu! Får tänka på hur du skenar mella stock o sten som pepp ,-)
    Så mycket pengar till barncancerfonden, kanon!!
    Ja det var inte bra att din man vann, jag håller på dig ,-)
    Då hade ni ju tur att ni hann luncha där.
    Spirea är vacker och tuja är det de som växer snabbt?
    Stenparti och blommor är alltid vackert, jättefina bilder.
    Bra namn på flod utan vatten ,-)Det stämmer nog att det lilla charmiga huset stått modell för dvärgarnas hus.
    Grantall var nytt för mig!
    Gott fika låter det som, citron är gott.
    Bra med olika ostsorter! Måste-stoppet ser sött ut, italienska glass är verkligen god!
    Vilken härlig utflykt!
    Ha det fortsatt fint! KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. När jag läser mitt inlägg kunde man tro att jag hade eld i baken ,-))) men är lite orolig om jag ska skriva lite mer , att allt försvinner och jag måste börja om från början ,-)))) KRAM igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt välformulerade kommentarer. Ja, jag rör mig nog rätt mycket... men är lika tjock för det. Gener och god mat... då hjälper det inte att fara runt som en flåbuse... Men det är väl bättre än att sitta still... och förresten så mår jag bara dåligt om jag inte är i rörelse Kram!

      Radera
  8. Idag vann jag på minigolfen! Tror aldrig någonsin det har hänt förr!
    Trevlig fredagskväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Gissar att du hade fler banor än tre mini-minigolfbanor !

      Radera
    2. 13 banor! Eval8

      Radera
  9. Trodde det var Småland som var känd för alla sina stenmurar, hihi! Vilken mysig roadtrip, och inte minst, att få med sig massa goda ostar hem! Champagne är gott, men de smakar lite olika faktiskt, av de jag smakat så gillar jag Bollinger och Taittinger bäst, men såklart finns det massor av andra goda champagner! Ha det fint! Kram Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Och visst trodde jag också att det är Småland som är stenmurslandet! Kram

      Radera
  10. Trevligt att ge sig ut lite förutsättningslöst. Och du hade ju lite på lut under vägs. Bra så.
    Floby har jag besökt men det lämnade inget större avtryck . (Min farmor hade släkt där)
    Däremot Osterian i Falköping skulle jag lätt åka en omväg för att besöka och gärna också handla .
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, Floby var ingen plats att minnas. Men trädsamlingen är imponerande. Kram

      Radera
  11. Det var väl en helt lyckad dag och en avslutning som heter duga! Å fint väder hade ni ju också. Perfekt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt roadtripväder. Idag blir det garagestädning. Tror att vädret ska vara passande.

      Radera
  12. Hej igen! Du har helt rätt- på Furusundsleden går Ålandsbåtarna, så visst brukar man se Furusunds brygga, kanske t.o.m värdshuset när man är på de stora Viking Line och Silja Line fartygen! Igår så kom Cinderella och åkte förbi på väg mot Åland när vi satt och åt, syns faktiskt på en av bilderna som jag tog från restaurangen!
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg väldigt fint ut! Men lite långt från oss att åka dit och äta gott och dyrt! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas