onsdag 13 juli 2022

Mat

Mat,  ett ämne med ett flertal olika infallsvinklar.

Mat måste man ju ha, och riktig mat dessutom. Har testat att fasta några gånger. Så otroligt tråkigt livet blev när man inte fick äta. Bara dricka. Aldrig har jag väl längtat så efter mat, som efter ett par dagar med enbart juicedrickande. Fastedagens höjdpunkt, det var buljong till lunch.

Jag tycker att det är så infernaliskt tråkigt att laga mat. Och ännu tråkigare att tänka ut vad man ska äta. Nu tar maken största delen av matlagningen, och det är jag tacksam över. Men det är så svårt att variera, speciellt så här års. Vem är sugen på en mustig gryta, en köttfärssoppa eller korv och rotmos på sommaren. Dessutom gör färskpotatisen det besvärligt att  få till såväl gratäng som mos... och man är ju inte så sugen på det heller.  Mycket fisk blir det... och det är ju egentligen toppen, helt kött är jag ingen större anhängare utav. Köttfärs eller gryta är gott.... men inte lika mycket sommarmat....

Vi brukar äta lunch på restaurang minst en gång i veckan. Det finns ett bra  utbud av restauranger på en - tre mils avstånd. Bra kvalitet på maten och priser som jag inte tycker är orimligt höga. Dagens rätt ligger på ett pris från 95- 159 kr. På alla restauranger, utom den dyraste, finns det en ordentlig salladsbuffé. På samtliga restauranger ingår dryck och  kaffe. 



Måndag-tisdag har tillbringats i ett blåsigt Halmstad. På måndagen hade vi sällskap av Johanna och hennes familj. C-E är inte mycket för att sova över i stugan, men med "löfte" om att vi skulle kunna åka till Pio och äta fiskplanka på tisdagskvällen, innan hemfärd, så gick han med på "olägenheten".

Pio är en av Halmstads "finare " restauranger. Och förstås dyraste. Varvid min "egensnålhet" gör sig gällande. Vad är ett mål mat värt? Tidigare år har jag bestämt hävdat att jag aldrig skulle beställa en maträtt som kostar mer än trehundra kronor. Pios planka, såväl kött som fisk, har legat på ett pris på 298 kr under ett antal år.  I år kostar den 329....

Vad kostar det att framställa maten? Hyra, personal, råvaror av bästa slag... klart att det måste bli dyrt. Så det är väl så, vill man njuta av riktigt god mat, så kostar det.... Men det svider ... även om jag visst har råd.... 

Att dricka ett glas vin till maten, det har alltid varit orimligt dyrt.  Ett glas kostar nästan lika mycket som en av  de flaskor som jag brukar köpa. Och smakar oftast sämre.... Så det blir vatten till maten på restaurangen. Så kan jag ju njuta av det vin som jag tycker är gott,  här hemma. ....

Fiskplankan var till absolut belåtenhet. Vitfisk, spenat, räkor, hollandaisesås tillsammans medgott potatismos,  det är verkligen en höjdare. Kan bli så att snåla tanten kostar på oss ytterligare ett besök på Pio,  innan sommaren är slut. Om inte annat för att få maken att sova över i stugan någon gång...

Men jag tycker att det är för dyrt....


Brukar förflytta oss till de sköna utefåtöljerna på Espresso House, för en kaffe efter maten. 34 kronor för en vanlig kopp kaffe. Här har väl prisökningen varit ännu större, procentuellt sett. Men kaffe är dyrt.... och tja, jag tycker att kaffepriset är mer rimligt än matpriset....  



Cyklade ut till skogen och det mesta blåbärsstället, för att kolla om det fanns någon gratismat att få tag på. Det var rätt glest mellan bären, och de kändes inte riktigt mogna än. Med lite god vilja och tålamod, så kan man säkert få ihop några liter. Få se om andan faller på om någon vecka...


Lite gratisvackerhet fick jag mig iallafall till livs.


Myrliljan stod i full blom på mossen/myren. 


Riktigt blött om fötterna, vill den blomman ha. 


En och en är blomman ingen speciell skönhet. Det är mängden och den ovanliga växtmiljön,  som gör att jag tycker så mycket om den..

För att återgå och avsluta med ämnet mat; Visst har maten blivit dyrare i affärerna=  Det är länge sedan man kunde veckohandla för under tusenlappen. 

Och en sak till förresten: Hur gör man med dricksen? Gillar ju egentligen inte alls när man får kortläsarapparaten och själv ska knappa in den summa man vill betala. Vore mycket bättre om det  vore ett fast pris. Vi brukar runda av till närmaste femtiolapp....Kan säkert verka snålt för en del....

Hur tänker du?
Vad är bra sommarmat?
Vad får en restaurangrätt kosta?
Hur tänker du vad det gäller dricks!


.



24 kommentarer:

  1. Hutlöst dyrt! Och vinet kostar samma för ett glas som en flaska på bolaget.
    Grillat blir det mycket av på sommaren.
    Sen kommer jag inte ihåg resten av frågorna och går jag tillbaka försvinner mitt svar. Eval8, som också är en snåljåp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken vill inte grilla till två. Helst inte alls. Lite tråkigt. Borde ju förstås ta tag i det på egen hand...Men jag avskyr ju matlagning...🙂

      Radera
  2. Inte över 300kr.
    Dricksen är numera inräknad, så jag är kluven till det. Med kort kommer den säkert inte servitrisen till godo även om man säger det.
    Eval8 igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog all personal till godo. Och kocken är ju också värd dricks... om det ska vara någon...

      Radera
  3. Varför vill inte C-E sova över i stugan? Jag hade mer än gärna haft en sommarstuga, men tyvärr så vill inte min man ha det.
    Jag har alltid haft svårt att ge dricks på restaurang. Men eftersom Sofie och Fredrik har jobbat i restaurang branschen så tjatar Sofie på att vi måste "dricksa".
    Det är inte så ofta som vi äter på restaurang, så vi brukar inte kolla på priset, utan väljer det vi vill ha. Brukar dricksa minst en hundring.
    Hur dricksen delas är upp till restaurangen. På vissa ställen tar servitriserna allt, på vissa delas det lika emellan servitörerna, kockarna och även diskarna. Ibland så tar servisen 50%, kockarna och diskarna får dela på 50 %. Jag har hört om många olika dricksfördelningar av Sofie och Fredrik, som dom har varit med om under deras jobbetid inom restaurang. Båda två tröttnade på restaurang, Sofie pluggade till lärare, och Fredrik är montör av solcellspanel.
    Oj, vad jag skenade iväg!
    Ha en fortsatt bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa. Bra om dricksen kommer alla till del. En hundring! Du är en givmild kvinna. Är alldeles för snål. Tycker ju att dricks är otidsenligt egentligen. Kram

      Radera
    2. C-E sover för dåligt i stugan. Osköna sängar... och det är det ju!

      Radera
  4. Kul att din man gillar att sova över när han får äta på det speciella stället ,-)))
    Härligt gott ut ser det ut på din bild, dricks vet inte ett dugg om det, eftersom vi aldrig äter på restaurang. Lika bra att dricka vinet hemma om ett glas är lika dyrt som den flaska du köper ,-)
    Myrliljan var juotroligt söt, ser att mängden av dom gör att den blir ännu vackrare! ,-)
    Ha det fortsatt fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt vackert med myrliljor i massor. Nästan som ett rapsfält.
      Och som sagt, vinet dricker jag hemma. För mej är vatten dessutom bästa måltidsdrycken.. Krsm

      Radera
  5. Kan lugnt säga att priserna på restaurangerna har gått upp rejält efter pandemin. Det känns nästan som man vill "ta igen" två förlorade år genom saftiga prishöjningar. Åt andra sidan har även bland annat priserna för råvaror på ICA gått upp rejält. Så jag gissar att det jämnar ut sig.
    Personligen tycker jag att jag gärna betalar ett högre pris om maten är vällagad, god och man blir mätt. Å har man råd, så kan man lika gärna njuta tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det kan jag hålla med om. Som tur är så är det ju oftast lunch som vi äter "ute". Det lite märkliga är att där kan man få riktigt bra mat till hyfsat pris...

      Radera
  6. Samma här. Jag tycker också att det är så tråkigt att laga mat. Tycker också att det är svårt att ha variation bland rätterna jag måste laga till. För äta bör man... Äter ute gör jag sällan numera, ibland någon lunch, men ännu mera sällan finare middag. Kan därför inte ge någon summa på vad jag tycker att maten ska kosta.
    Så var det dricken: Nu kommer jag att bli ansedd som en riktig snåljåp, för jag förstår inte varför man ska ge dricks. Varför ska jag ge pengar till de som faktiskt bara utför sitt jobb? Alla som jobbar på restaurangen har väl lön? Är de inte nöjda med sin lön så bör de kanske ta ett samtal med facket, sin arbetsgivare eller försöka få ett jobb med bättre betalning.
    Otidsenligt, det är vad det är.
    Känner likadant gentemot andra yrkeskategorier som det ska samlas in pengar åt...
    Hupp!
    / Anna-Lena

    Men det händer att jag böjer mig för majoriteten om vi är flera som äter på restaurang, och de andar propsar på att ge dricks.

    SvaraRadera
  7. Håller med dej! Sen är restaurangyrket dåligt avlönade.Så jämna till uppåt är mitt sätt att "komma undan" lätt. //Anna-Lena

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Matlagning är inte så himla kul tycker jag, men jag älskar god mat, och tyvärr brukar det kosta en slant när man är ute på restaurang, för att inte tala om vinet, men jag gillar vin till maten, så det blir oftast det, fast det kostar ! Jo, dricks brukar vi ge, lite olika ur mycket, men nån hundring blir det nog. Värst är det med dricks i USA, vi blev utskällda på en restaurang för att vi gav för lite dricks! Ha det fint! Kram Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är riktiga restaurangproffs. Inser att vi ger för lite dricks. Men är man snål så är man.... Tycker ju maten är så dyr ändå....Dilemma! Ha rn fin torsdag! Kram

      Radera
  10. Fasta skulle jag inte klara av, det finns inte på kartan helt enkelt. Jag skulle bli galen om jag inte fick tugga något på en hel dag. Däremot så tycker jag det är roligt att laga mat och att testa nya recept.
    Däremot så tycker jag det är tråkigt att det är så dyrt att gå ut och äta. Ärligt talat så tycker jag att prisbilden på såväl mat som dryck är oskäligt hög i Sverige. Snudd på oacceptabel faktiskt. Inte för att vi inte skulle ha råd men det stör mig med orimliga överpriser. Nu är det som det är. Antingen så gillar man läget eller så äter man hemma.

    Önskar en fortsatt fin torsdag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så.
      Åt lunch, riktigt god, för 95 kr idag. Fullt med folk på Limmareds värdshus. Så lunch, den är ok prissatt i våra trakter.
      Men kvällpriser på finare restauranger, de är hutlösa. Och en del pizzaställen faktiskt.
      Åt lunch på Fars hatt, då vi var i Malmö senast. 150-160 kr för en pizza, som bara hade "konstigheter" på sig.
      Blev faktiskt besviken !
      Ha en god kväll! Kram

      Radera
  11. jag äter också gärna lunch nån gång i veckan i Göteborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med variation. Idag blev det kåldolmar på Limmareds Värdshus

      Radera
  12. Är innerligt trött på matlagning nu under sommaren. Älskar färskpotatis o till det blir det ofta sill eller fiskpanetter. Sallader går alltid hem, kokar ris eller bulgur och fryser ner i portioner, då har man en bra mättande grund. Sen fyller jag på av det jag har hemma. En god vinaigrette med senap förhöjer smaken. Köper färdiggrillad kyckling, en hel för ca 60 spänn ger mig minst tre måltider. Jag har börjat snåla på matinköpen, tänker efter mer än förut, jag vill att pensionen ska räcka till annat än mat. Har inga matställen här i byn och åker inte till stan enkom för att äta. Men visst händer det. Att ofta fika ute blir jättedyrt, jag äter ju inga godbitar till men ibland slinker det ner en liten smörgås och då räcker knappt hundralappen till. Men det är ju råvaruprisernas fel, inte krögarnas. Vi lär få se mycket mer av ökningarna, o jag hoppas innerligt att folket bestämmer sig för att handla svenska matvaror för att rädda vår egen matproduktion. Inte minst har kriget visat hur sårbara vi är även där...
    Nej nu blir det dags att avrunda, just som jag kom igång...Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar. Jag är också innerligt trött på vad det där kriget ställtvtill. Man borde tänkt längre än näsan räcker när man införde en massa sanktioner som slår mer på resten av världen än på Ryssland. Och nu kan man ju inte backa.. Krsm!

      Radera
  13. Visst har matpriserna gått upp i butikerna och där passar man ju på. Vad gäller mat på sommaren så beror det mycket på väder. Soliga dagar gärna olika chark eller skaldjursbrickor som kompletteras med gott bröd och ost.
    Tung mat går bort. Men gärna pastarätter och gärna med skaldjur.
    Är förtjust i "Salmalax" och använder den på olika sätt. Gör också ibland egen sushi och så lagar jag en hel del asiatiskt.
    Går jag ut så blir det ofta också ett glas vin till maten.
    Vad gäller dricks beror det på. Är det bra service och hög klass kan jag runda av men är jag inte nöjd så ger jag inget extra. Och i Stockholm ger man sällan dricks till lunch om det inte är på en riktigt "fin " restaurang där allt är perfekt.
    Runt 300 kr är nog idag ganska vanligt idag för en bra bit mat.
    Kram
    Njöt av dina fina simmarbilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att ett restaurangproffs som du inte ödslar med dricksen.
      Känns faktiskt riktigt bra att höra. Att man kan göra lite som man vill.
      Ok med 300 kr någon gång...egentligen. Det är så sällan vi äter ute på kvällen. Och lunchpriserna är ju fortfarande ok.
      Ha det fint på resan! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas