fredag 8 juli 2022

En promenad

En av de vanliga rundorna... som jag inte gått på flera veckor... kanske månader. Det ändrar sig mycket under sommarens gång,  så det blev nästan lite nya vyer...



Tistlar kan vara riktigt vackra..... Kärrtistel är detta . Växer där det är sankmark...


Rödklöver ... eller i detta fall skogsklöver.... ska vara nyttigt för de flesta "krämpor".. Har dock aldrig testat att äta den.... Känns lite dammig där vid vägrenen.


Älggräs innehåller acetylsalicylsyra. Alltså kan man tugga lite på ett blad om man har ont i huvudet. Har testat. Funkar. Har gjort saft på örten. Tja... inte jättegod...



På mjölkört ( rallarros, mjölke, ållemark) kan man också göra saft. Har aldrig försökt. Stjälkarna kan man tillaga som sparris...


Stensötan, den har anor sedan dinosauriernas tid. Stenen i stenmuren är ännu äldre,



Den gula fetknoppen planterade makens faster, Svea, ut på stenmurarna runt gården. Vacker. 


Visst kunde jag få till en kreatursbild även idag. Så roligt at en ny bonde använder betesmarker och odlingsmarker i byn.


Fridlyst orkide. Nattviol.Finns i mängder. Snart överblommad. Har  inte "tjuvplockat" en enda denna sommar...


Nya bonden utvidgar sin verksamhet. Härligt med unga människor som vågar satsa...


Prästkragen finns lite här och där längs vägrenarna. En hållbar blomma. blommar i månader....


Ville inte blöta ner skorna genom att gå ut på den genomsura mossen. Men visst kan man skönja mossnycklarna på håll.... Det finns gott om dem...


Från byväg till skogsväg. Jaktstuga. Toråsen. Har aldrig sett någon människa/jägare där.


Storskog och jättestenar.  Istidsminnen.


En väldokumenterad sten i dammen. Här ser det alltid nästan likadant ut....


Vackra Allmänningen. Var länge sedan som någon bodde här. Sextiotal, vad jag förstår. Men det lilla torpet sköts om väl...


En ridstig tar mig till Mods. Betande hästar tar ingen större notis om förbipasserande tant.


Också väldokumenterad gammal ladugård. Fast sällan från baksidan.   Den sista kvarvarande bygganden som tillhörde soldattorpet. Svea, makens faster, berättade om tvillingarna som var så små när de föddes att de fick ligga i skokartonger. De växte till sig och levde länge. Dock inte på torpet. Det övergavs sannolikt på 30-40-talet.


Framme vid bebodd bebyggelse. Nytillkomna fjäderfän fanns på gården.



Vid landsvägen betar gårdens bästa hopphäst. Tas hem varje kväll.... förstås. Man exponerar inte hästar längs allfarvägarna under natten.  Den unga ryttarinnan är superduktig. Skulle inte förvåna mig om hon  så småningom ses tävla på de större areorna.

Trehundra meter landsväg och ungefär lika lång sträcka på grusväg. Sen var tanten hemma. Hann lyssna på en nedladdad Sommar i P1. Felicia Nestler. Arbogakvinnans "bonusdotter".
Intressant. 
7.5 km visade aktivitetsklockan. En lagom tantrunda i bästa promenadvädret.






 

26 kommentarer:

  1. Men vilka vackra bilder, ja naturen ändras otroligt mycket under årstiderna. Jag tror det finns massa läkemedel i naturen, det måste jag prova Älggräs , skulle passat bra nu när jag har huvudvärk av borrelian. men älggräset vet jag inte var jag ska hitta,-) Tistel är vackert i blombuketter. Rödklöver har vi ,-) Men ni har så många olika blommor Mjölkört finns, så söt, men jag visste ju inte vad den heter. Kan man äta stjälkarna som sparris, jag blir jätteförvånad, kul att få veta allt möjligt. Gula fetknoppen var ju fin ,-) Alltid kul att se att kor har det bra! Bra att unga satsar! Så det blir en levande landsbygd. Mossnycklar, vilka namn ,-)Nu gäller det att försöka komma ihåg några! Stenar är vackra, det finns många stora stenar söderut . Bra att torpet som står öde tas väl om hand, det skulle vara här det!!! Tupp och höns skulle varit kul att ha. Bäst att se efter djuren, det händer hemska saker med de som går ute nattetid, inte alltid förstås, Du går långt, det gjorde vi på semestern ,-)) SÅ skönt, det ska vi försöka fortsätta med, där var alltid så fint, så man märkte inte att man gick, här går det lite trögare!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har det blivit några bra promenaddagar. Men det går upp och ner.
      Tror att vi använder alldeles för lite från naturen...man blir för lat för att tillreda det som tar lite tid. Ha det gott! Kram //Anna-Lena

      Radera
  2. Nattviol. Där fastnade jag. Minns hur vi ,när jag var barn, gick ut sena kvällar på Sturkö och njöt av doften. Har inte sett eller luktat någon sen dess.
    Det finns mycket ätbart och nyttigt i naturen!
    God natt! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att den inte finns i dina trakter.Här finns den i överflöd. Men blommor över rätt snabbt. //Anna-Lena

      Radera
  3. Är återigen mållös, och det är jag ytterst sällan. Men efter att ha läst ditt inlägg så är jag det. Vad du kan! Helt otroligt! Varifrån har du fått all denna kunskap om växterna?! Kanske har din mamma lärt dig, eller en släkting. Som asfaltbonde kan jag inte ens namnen på växterna, än mindre vad dom är bra/dåligt för. Fantastiskt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är intresserad av fotboll. Jag är intresserad av växter. Inte konstigare än så.//Anna-Lena

      Radera
  4. Vilken skön promenad! Hade gärna gått med.Och så många växter du vet namnet på. För egen del kunde jag bara ett fåtal. Men nattviolen känner jag till liksom några till av de mer vanliga växterna. Men jag lär mig efter hand. Bra så. Vad växterna kan användas till har jag absolut ingen aning.
    Härligt somriga bilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att man inte "vågar" använda växterna ner än man gör. Men å andra sidan...allt är ju inte gott! Kram! Anna-Lena

      Radera
  5. Tack för rundvandring och info om blommor och växter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns många att njuta av just nu! //Anna-Lena

      Radera
  6. Visst blir man glad när det kommer nya bönder som använder marken till sin verksamhet. Det känns hoppfullt. Fler bönder behös i Sverige. Tänk om fler övergiva hus också kunde få nya framtidshoppfulla ägare.
    Mjölkört har också ytterligare ett namn. För mig heter den almöken. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Almöken. Nytt för mej! En växt med massor av namn. Finns nog i hela landet
      Vacker. Ståtlig.
      Det gamla huset är tänkt som sommarstuga, men används tyvärr väldigt sällan
      Roligt att det kom en ny bonde, på en av de tidigare sparsamt utnyttjade gårdarna, när den "gamle" slutade Hans ägor arrenderas och används också av "nye" bonden. //Anna-Lena

      Radera
  7. Det var en fin promenad. Kul när små torp underhålls, och inte står och förfaller.
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så fint, det fär torpet. Skulle kunna användas hela sommarn. Kram//Anna-Lena

      Radera
  8. Nu kan man se skiftningar i naturen varje dag, det är kul, inte helt mörkt ens på natten, härliga tider!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Det ändrar sig vecka för vecka. Och om en månad är nätterna mörks igen. Det gäller att njuta av den tid som är nu! Ha det gott //Anna-Lena

      Radera
  9. Vilken härlig promenad och så vackert det blommar. Synd att ingen bor i torpet men desto bättre att det sköts. Jag tycker det är så vemodigt när fina hus förfaller.

    Önskar en fortsatt fin lördag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sköts om ...av anhöriga till den som äger torpet. Men det borde säljas och användas...tycker jag. Detsamma! Kram//Anna-Lena

      Radera
  10. Har noterat att bina är helt galna i tistelblommorna nu, och de kan de få vara. Jag uppskattar att du visar lite kreatursfoton också, jag har inga kossor i min närhet, bara några kusar. Jag gläds också åt ungdomar som vill satsa på landsbygden, varför måste alla trängas i storstan? Nattviolen såg bekant ut, lite skör och ingen jag skulle plocka fast jag inte visste att den var fridlyst.
    Snart är det mest grässorter kvar, hos oss blommar cikorian som spridit sig överallt, flera meter hög på sina håll. Ha en skön söndag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, cikoria har vi inte. Något enstaka bestånd av en släkting bara...
      Retar mig på att man klippt ner vägrenarna alldeles flr tidigt. Borde inte göras förrän i augusti, när det mesta blommat över.
      Gillar kreatur. Så länge vi befinner oss på var sin sida stängslet. Kram! // Anna-Lena

      Radera
    2. ja kossor är stora, märkte det senast vi var på en fäbod och kossorna gick lösa, gulp så svalde man och hoppades att inte bli stångad i rumpan!

      Radera
    3. Fäbodar kanske är folkvana? Gick I ett naturreservat i vitsippstider. Fullt med kreatur. De brydde sig inte om oss . Nyfikna ungdjur är absolut värst! //Anna-Lena

      Radera
  11. Det var en rejäl promenad, och jag fick lära mej nya växter, tack för det! Prästkragar känner jag igen, de är ju såå fina och somriga! Fina kossor och hästar. Är också nyfiken på att lyssna på Felicias sommarprat. Idag lyssnade jag på Emma Hambergs , kan verkligen rekommendera hennes sommarprat! Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har henne nedladdad också. Får lyssna på nästa långpromenad. E-type tänkte jag också ladda ner. Finns inte så värst många intressanta sommarpratare i år...inte som tilltalar mej iaf. Ha det gott! Kram //Anna-Lena

      Radera
  12. Vilken trevlig promenad du tar med oss på. En kunskapsgivande promenad dessutom. Inte visste jag att rallarrosens stjälkar kan tillagas som sparris. Känner bara till det som kallas fattigmanssparris, svartrot. Men det är kanske sådant vi får ta till nu när matpriserna stiger så enormt.
    Tistel har jag alltid tyckt om. Såg många när vi var i Skottland på semester, är ju deras nationalblomma.
    Så fint med gulknoppen på stenmurarna. Och så lite djur fick du med också ... Som sagt, en härlig promenad!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju alltid härligt att promenera i sommartid. Synd bara, att man längs vissa vägrenar redan slagit ner alla växter. Borde inte tillåtas förrän i augusti! H a det gott! Kram// Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas