lördag 3 september 2022

Lekplats, lingon och cirkus

 Två dagar med Konrad och Karl-Petter.  Två nätter också .Men då sover dom. Gott! Hos mormor och morfar är det full fart.

  
Igår åkte vi till den stora lekplatsen i Limmared, direkt efter lunch. Ganska tomt på barn vid den tiden, så det finns gott om lekutrymme.



Det fanns dock några andra barn på plats, vilka killarna gärna socialicerade sig med 

En kille berörde mig så. Han var åtta år och alldeles ensam i parken.  Ingen kompis med. Han ville gärna prata och berättade att hans storebror nu åkte tåg, till deras mamma, flera timmar bort.

Jag tyckte så synd om killen som dels hade mamma på så stort avstånd och dels inte fick åka med till henne  I min värld flyttar man inte långväga från sina barn, utan man ser till att bo på ett avstånd, så att barnen lätt kan alternera boende hos båda föräldrarna. 

Tänkte också på hur killen sannolikt var i skolan. Jobbig, ville ha uppmärksamhet, bekräftelse . Konstigt? Näppeligen.


 

På förmiddagen kokade vi lingonsylt.

En tur ut till skogen blev det. Lingonen är mogna Dags att skörda 

Konrad plockade mest. Två och en halv liter! Hade ingen aning om att han var så flink med plockaren!

När vi kom hem så satte han igång att rensa direkt! Och sedan hjälptes vi åt att koka och hälla upp sylten.

Fyra burkar har han med sig hem i morgon.En står kvar här, den har moster Karin beställt.

  

Fika är ett måste, då man har med killarna ut i skogen. 



Lingon finns det gott om även i år. Får bli en turitill, i mitten av nästa vecka...Ska koka lite lingondricka. 

Otroligt roligt att även barnbarnen gillar skog och mark. Är ganska säker på att mammorna har påverkat en hel del.


Idag var det cirkus i Hestra. Johanna hade sett affischer då hon körde hit sina söner igår. Visst ville mormor och morfar gå på cirkus... det var säkert minst 30 år sedan senast. 



Cirkus Rhodin har sin bas i Skåne.  Alla artister, utom en som

 var svensk, kom från länder runt om i Europa.

Clownen kom från Bulgarien och killen som hade fem papegojor..och som dessutom var suverän på att jonglera...dock ej med papegojor.. kom från Tyskland.

Det var faktiskt riktigt roligt att gå på cirkus. Duktiga artister, välskötta djur, ( hundar, hästar, papegojor) och ett varierat program.

Dessutom väldigt prisvärt.  Bara halva priser...knappt... mot vad det kostar att se en enstaka artist framföra sin "show".

Två bra dagar. Två trötta killar sover gott. Imorgon ska vi träffa deras pappa halvvägs till Värnamo, för båda killarna ska på Mulle klockan tio. Morfar och jag åker till Halmstad. Ska städa ordentligt och olja altanen. Förhoppningsvis blir det ett bad också.


9 kommentarer:

  1. Som vanligt - fullt upp:-)
    Älskade etiketten som Konrad skrivit. Minns så väl när jag lärde mig skriva och skrev bokstaven "N" som Konrad. Det tog mig ett tag att skriva ett "riktigt N".
    Cirkus har vi några olika som ambulerar här. Men jag har inte sett en enda sedan pandemin började.
    Åsså stort GRATTIS till det fina vädret. Såååå avis. Grått och bara 12 grader här "i norr".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt när barnen börjar skriva! Hoppas att ni har bättre väder idag! //Anna-Lena

      Radera
  2. Cirkus är verkligen inget att ha.
    Så mycket lingon barnbarnen plockade. Skönt att ha hjälp med plockandet. Fina etiketter!
    Varför mamman bodde en bit bort har man ju ingen aning om, det kan finnas många förklaringar till det.
    Ha en skön söndag! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt oenig. Cirkus är kultur! De var superduktiga.
      Nej, jag vet inte varför mamman vor långt bort .. men det gör ont i mej, då en förälder bor långt från sina barn. I min värld känns det som egoism att flytta långt bort...men som sagt, jac vet ju inte
      Ha en bra dag!

      Radera
  3. Hihi. Du orkar så mycket Anna-Lena (apropå det där med hur jag orkar träna så mycket på gymmet)!
    Vilken ynnest att få uppleva åren med barnbarn och att faktiskt kunna/orka umgås med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev väl morföräldrar i ganska bra tid. Och numera får ju många kvinnor barn ganska sent...som våra döttrar. Men vi var i pensionsåldern då barnbarnen kom...och har fortfarande en del ork kvar
      Förhoppningsvis hinner jag med ett gympass på onsdag fm... vill gärna träna på förmiddagar... lite folk då...Innan dess finns ingen tid. Ha det gott!//Anna-Lena

      Radera
  4. Vilka härliga dagar med killarna! ,-) Kul med ny stor lekplats! Visst måste det kännas i hjärtat när en liten kille berättar att storebror är på väg, det skulle kännas i hjärtat på mig med. tycker som du att föräldrar borde bo nära varann, för det är ju inte barnen som valt att separera.
    Att han är så duktig att plocka , sen rensa, jättekul! Ja det är nog så att om de får vara med ute i skogen så kommer intresset. fin etikett,-)
    Cirkus så himla kul! ser på bilden att jag hade gärna gått. Upplevelse för er alla, det var ...ja jag vet inte när jag gick sist! Himla mysig helg tillsammans ,-) Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att man fått "mullebarnbarn".
      Förstår bara!inte hur man kan flytta långt bort från sina barn...Kram Anna-Lena

      Radera
    2. Nej det förstår inte jag heller, jag skulle aldrig klarat av det! KRAM o godnatt

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas