söndag 4 september 2022

Skyltsöndag

 Visst blir man påverkad av alla som visar skyltar på söndagar, med BP i spetsen.

Har inga skyltar i omgivningen, kollar sällan skyltar i närsamhällena.... men några har det blivit, under senaste veckorna. Så nu tänkte jag vara med en söndag... och kanske återkommer jag när jag samlat på mig lite bilder igen.

En riktigt gammal stoppskylt fanns utanför det motell, som ligger i anslutning till Husqvarna museum.

Den blev jag riktigt glad av att se.... Nostalgi! 


En uppmaning inifrån museets andravåning!  Jo, jag fick lov att gå där! 


Jättens tandborste fanns utmed en av stigarna jag vandrade i trakten av Grövelsjön. Ser välanvänd ut!


Längtar tillbaka till gränslandet i norra Dalarna!


I Gislaved, 2,5 mil i sydostlig riktning, finns lite speciella skyltar  Så kul att få veta lite om varför gatorna har just det namn som de har.

Sånt vill jag mer av!

Den gamla bron över Nissan är numera ersatt med bredare körbro. Den bro som är mer än 100 år gammal, den används som gång och cykelbana,



Tycker att det borde vara oftare, men dock inte in i stadskärnor, som cyklister och fotgängare har väjningsplikt. Denna skylten finns vid gamla gummifabriken i Gislaved. Lyder den varje gång som jag tar den obligatoriska promenaden efter besöket hos kiropraktorn.


Ganska otippat att jag skulle ta del av något tema... ja utom den där selfie-flätan som fanns i våras. Men plötsligt händer det. Men en bild från dagen som varit vill jag allt ha med. En bild från ett härligt Halmstad. Vi var inte många som badade, men vi som gjorde det, vi fick uppleva ett riktigt friskt och rent vatten. En helt annan fräschhet i sensommarbaden än i högsommarbaden, då det vimlar av folk i det långgrunda vattnet. 


17 kommentarer:

  1. Stort grattis till en lyckad premiär! Bra jobbat :D
    Även här blev det ett bad och det var verkligen friskt och skönt.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir inget som jag gör varje vecka. Men man kan ju samla på sig sådant som man själv tycker är lite intressant...
      Funderar på att åka rill insjön i morgon. Bara för att jämföra temperatur. Kram

      Radera
  2. Riktigt bra skyltat för att var en premiär. Stoppskylten är ju nostalgi på riktigt, Riksgränsen vart riktigt snygg där mot grannlandet. Gäller att kunna läsa skyltarna där i Gislaveds kommun vid gummifabriken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kollat på många skyltar. Gillar inte fejkat! Ska vara på riktigt! Och ha något att säga. Så då kan det inte bli så ofta som man deltar, då man är lantis!//Anna-Lena

      Radera
  3. Så roligt att du kommer med skyltar du också! Jag gillar Stopp-skylten mycket. Fint att det finns någon kvar som det fortfarande står stopp på och inte stop.
    Tandborsten var häftig och säkert väldigt unik.
    Den sista bilden är så vacker och skyltar på sitt sätt med just skönhet i naturligt tillstånd.

    SvaraRadera
  4. Jag glömde att säga att jag tycker att det är fint med en förklaring under Mårtensgatan-skylten. Mera sådant skulle jag säga! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett detta på någon annan platsen i Gislaved. Mer sånt! Kram//Anna-Lena

      Radera
  5. Vad roligt att du hoppade på Skyltsöndag! Snygg skyltning och omväxlande. Och visst finns det många skyltar av olika slag. Många har också något att berätta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ha något att berätta om de ska vara av intresse... tycker jag . Kram

      Radera
  6. Jamen alltså, välkommen till Skyltsöndag:-) Då du redan fanns med på min lista över alla skyltare så måste du ha skyltat förut. Å jag är såååå glad att du återigen har påverkats av oss skyltare. Vänta bara, snart är du fast du med. Vissa påstår att Skyltsöndagar är beroendeframkallande;-)
    Du har en näsa för skyltar, ingen tvekan om det, så jag hoppas att du då och då visar upp några skyltar.

    Å dagens skörd är ju helt suverän! Skrattade gott åt golfbelastningen. Var det en golfare med sin golfbag som spelade inomhus kanske;-)
    Tandborsten var en höjdare - i dubbel bemärkelse:-)
    Håller helt med dig om väjningspliktsskylten. En sådan har jag aldrig sett i nollåttaland. Där ser du:-)

    Toppen att du skyltade och länkade. Du får hemskt gärna fortsätta att skylta:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Få se när jag får ihop igen! Lite kul att ha ögonen öppna för speciella skyltar. //Anna-Lena

      Radera
  7. Men du, skulle inte temat Selfie fortsätta nu i höst? Vem skulle ta upp tråden? Dax att kolla upp tycker jag, det var ju så kul! Och kul är också att du deltar i skylt-temat! Du ska se att du snart ser skyltar och plockar fram kameran överallt! Du som fladdrar och far vida omkring har ju gyllene tillfällen till skyltskördar! Stoppskylten var fin, fast jag beundrade mer den höga stenstolpen, vilket arbete! Och att jättar använder tandborstar var en nyhet, en positiv sådan! Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättar behöver också vara fina i munnen! Förstås!
      Ja, den storspelare var vacker.
      Kram! //Anna-Lena

      Radera
  8. Man blir glad av gamla nostalgi grejer. Museum är alltid trevliga. Här i Linneryd är det museum i kyrkstallarna. Trevligt att gå där och titta.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nostalgi framkallar så många minnen! Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Bra skylltar, här finns knappt någon skyllt!
    Att få veta varför en gata heter vad den heter vore intressant, speciellt om den har ett namn på person! Ha det fint, höll på att missa det här imlägget, har precis svarat på det innan ,-)) KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just infon om gatunamn, den gillar jag också. Kram! Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas