torsdag 20 oktober 2022

En fin torsdag




Fyra minusgrader. Vitt på marken. Kallt. Friskt. 

Hade tid hos frissan  halv nio.  Var framme i god tid, fem minuter  före. Låst. Bara att vänta. Drog upp dragkedjan på jackan, upp till halsen. Kom in i värmen kl 08.31. 

Är nog ganska lättklippt! Det gäller  bara att toppa håret. Var åttonde vecka ungefär. Hår växer snabbt. Luggen känns alltid lite kort när man är nyklippt. Om någon vecka, så brukar den kännas bra.


Färdigfriserad vid nio. Åkte direkt mot arbetsdagen. Vid Kroksjön stannade jag till. Det var så obeskrivligt vackert.

Älvorna dansade på vattnet.

Från träden singlade guld.


Det höga gräset var täckt  med gnistrande frostpaljetter.

Naturen speglade sig i den nypolerade vattenytan

Åh, så vackert det var!



Glada barn väntade utanför skolan. Dagens första rast var igång. 
Den gamla kände sig välkomnad

Visst är det roligt att jobba. Lite. Idag stod älgarna, sång och dans, i fokus för de små. Höstsånger för de lite större. Musikal utifrån schlager-refränger tilltalade de äldre eleverna. Resultatet visades upp . Det blev riktigt bra.


Var hemma halv tre. Behagliga arbetstorsdagar, tidsmässigt. 

Fick bli en promenad i byn. Konstaterade att gubben Frost gjort illa vid höstens färger. Många träd står helt kala. Så blir det i slutet av oktober. 

Men dagen idag, den var en dag, som var gjord för att spara i minnet. 

27 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder:-) Tur att minusgraderna bara syns i första bilden och inte känns i de andra fotona;-)
    Du som gillar att jobba. Har en granne som också är musiklärare. Vi hade en gång i tiden en renodlad musikskola, men den lades ned. Nu är det en annan skola som tagit upp programmet. Kvinnan jag pratar om har nyss fyllt 80 och hon jobbar fortfarande. Hon älskar sitt yrke. Sedan ger hon även pianolektioner i lägenheten... med fönstren stängda som tur är;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, nybörjarlektioner skulle jag kunna ge. Nåja, då kan jag ju fortsätta ett tag till då. Mår ju så BRA av jobba!//Anna-Lena

      Radera
  2. Verkligen en fin torsdag på alla sätt. Ljuvliga bilder.
    Din torsdag liknande min, men jag har inget jobb. En fin torsdag här också. Även klippning och med en utflykt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klippning behövs med jämna mellanrum. Även för mej som inte har någon "riktig" frisyr. Bara "wash and go"'-frisyr... Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. Fina bilder och fina dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så vackert vid Kroksjön på morgonen...//Anna-Lena

      Radera
  4. Det är verkligen härliga dagar nu! Vi sa när vi körde över Lagan idag att vi borde stannat och fotat dimmorna som dansade.
    Det var kallt i morse! Men skönt upp åt dagen.
    Härligt att vara nyfriserad 🤗
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men luggen är allt lite för kort...
      Jätteskönt på eftermiddagspromenaden! //Anna-Lena

      Radera
  5. Skönt att vara nyklippt, och vilka fantastiska höstbilder du lägger ut!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Och visst är det så...Kram! //Anna-Lena

      Radera
  6. Jättefint! Och hos er är det kallare än här. / Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Njut av värmen så länge den varar. //Anna-Lena

      Radera
  7. Har tittat på dina fina bilder! Kram!

    SvaraRadera
  8. Fina bilder, kalla nätter men soliga dagar, fikade på altanen, äldste sonen bjöd på lunch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schysst son! Bra altan i solläge.(?) //Anna-Lena

      Radera
  9. Ja så vackert det är just nu, sista rycket...?
    Att vara behövd - en så fin känsla.
    Minns när jag var nån månad på en 1-6 skola och "pryade" och barnen kom rusande emot mig och ropade mitt namn. Nästan överväldigande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man glad? 😊//Anna-Lena

      Radera
  10. Håller verkligen med dig. Vilka underbart vackra vyer och du har fångat allt så fint på dina bilder.
    Nyklippt, det var länge sedan som jag var, snart dags.
    Det märks att du trivs med livet och tillvaron, så roligt.
    Trevlig helg.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lika vackert idag. Gråväder och regn. Men så är det i oktober. Kram//Anna-Lena

      Radera
  11. Obeskrivligt vackert är bara förnamnet! Ljuvliga bilder, lyckliga dig som hann stanna till vid en sjö denna vackra morgon. Och vilken fin arbetsdag du fick. En härlig torsdag låter det som. Nu hoppas jag att du får en riktigt fin fredag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig promrnad med fyra "unga" pensionärsdamer från vår by. Grått, regnigt och blött...men trevligt !//Kram //Anna-Lena

      Radera
  12. Tänk vad vår natur är vacker! Framkallar du också dina bilder, och skicka dem som vykort?
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé...men det har jag skdrig gjort. Borde kanske göra... Kram//Anna-Lena

      Radera
  13. Vilka vackra bilder från en fin morgon! Just över sjön ser det alldeles fantastiskt ut. Att jobba en dag i veckan måste vara lagom så det hade jag kunnat tänka mig. Hellre det än heltid en halv termin.
    Så skönt att bli klippt. Det var en evighet sedan jag klippte mig och jag är dålig på att komma till skott...

    Önskar en god fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker mej förstå att du har uppsatt hår. Jag trivs bara i det när jag jobbar i trädgården.. Så då behövs klippning, trots att man är rätt "frisyrlös".
      Visst är det perfekt att jobba en dryg halvdag i veckan...I det ämne som ingen på hela lilla skolan behärskar. Musik är inte lätt att ha, om man inte har fått någon utbildning i ämnet.
      Ha det gott! Kram//Anna-Lena

      Radera
  14. Underbara höstbilder, älvorna verkar trivas även nere hos dig, och det känns bra! Då kanske ni har troll också?

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas