I grupprummet har vi den gamla gröna tavlan kvar. Bra när man ska ha en liten grupp och bra för eleverna om de väljer att gå ut och jobba där. Några kritor finns det alltid på plats, en hel del elever skriver på tavlan - och idag hade någon skrivit ovanstående ord, på den av eleverna nästan helt rengjorda tavlan. Jag känner mig så nöjd och glad- och det är en käsnla jag haft de senaste dagarna. Jag tycker att jag haft en bra undervisning - och ovanstående bekräftade detta. Coolt!
Dessutom har snön smält bort igen och det som var kvar har mina kreativa elever använt som byggmaterial.
Vikingatiden är ämnet i so/no ( jag har alltid so eller no - det ger mer sammanhang tycker jag)
Vi har läst tillsammans och diskuterat ( tror absolut att det är det bästa undervisningssättet för tre-fyror) Vi har anlayserat och jämfört ( tillsammans och i liten grupp) Vi har sett på film och vi har återigen analyserat, dragit slutsatser, försökt se hur barn, kvinnor och män levde på vikingatid. Helt enligt läroplanens strävansmål - och det har funkat så bra och eleverna har varit så engagerade.
I fyrans matte håller vi på med multiplikationstabellerna, i trean med subtraktionstabellerna. Har tränat på felera olika sätt, och kom igår på ännu ett sätt. Levande memory. Varje elev ( utom två - de som "tävlade") fick en lapp med två termer/faktorer i ena handen och ett svar/differens/produkt i den andra. Sen gällde det för de tävlande att genom att säga t.ex Anna vänster hand- Pelle höger hand hitta paren.
Mycket intressant att se hur svårt det var med höger och vänster för många - och då även för riktigt "duktiga" barn. Succé gjorde detta memory i allafall. Plus att det kändes som alla olika sätt att angripa de olika tabellerna mjukar upp och frigör. Mycket fastnar och blir förståeligt när man har kul.
Till dagens svensklektion hittade jag en idé på Körlings blogg.
Ta ett ord och jobba med det på olika sätt. Vi gjorde så att alla barn fick säga ett flerstavigt ord - och sen röstade vi fram favoritordet - som i detta fall blev julafton.
Barnen fick säga ordet, viska, bokstavera, säga det som man skulle säga när man var arg, glad osv.
Man fick säga en mening med ordet.
Man fick använda ordet i ett sammanhang när man var hos polisen, hos tandläkaren, vid korvkiosken.
Man fick använda ordet som om man vore flygkapten, brandman....
Slutligen skrev man en berättelse där ordet skulle ingå. Tror ni det var svårt att komma igång? Nej!
Tror ni att det tog lång tid att bli klar? Nej!
Tror ni att berättelserna blev bra? Ja!
Tror ni att barnen med stolthet läste upp sina berättelser? Absolut!
En ros är vi värda alla - både pedagoger och barn - och då menar jag er alla pedagoger som läser detta. Vi gör ofta ett superbra jobb ... vi har en usellön ... man kan inte leva på "lönen" -glada barnaögon.... MEN visst blir tillvaron mycket mera värdefull när man får positivt gensvar - både från barn och från vuxna.
Trevlig uppmuntran som man blir såå glad av. Bra pedagogiska tips du ger. har haft levande memory på scouterna. Två scouter fick komma överens om ett gemensamt ljus och sedan sprida ut sig på rygg på golvet. Två sycket fick "vända upp" "brickorna" som sa sitt ljud. Brukar bli kul.
SvaraRaderaHa nu en bra helg trots regnet.
Jag var också lycklig i fredags när jag gick hem. Vi har ett kanonyrke som innebär mycket jobb men även otroligt mycket glädje. Och det är i första hand med våra elever man upplever det positiva. Ibland (oftast) är allt runtomkringarbetet det som tynger ned.
SvaraRaderaHärlig ide med levande memory.
Ha en härlig söndag och så hoppas jag att arbetsveckan blir det samma.