måndag 1 november 2010

Läroplanslodning


En del, har novemberlov, andra inte..... Det jämnar ut sig till sist, sa han som..... ja, ni vet.

Läroplan 2011 stod på agendan i dag. Känner så där direkt att man inte längre kan greppa alla ämnen, som den mellanstadielärare man är och med den breda kompetens det en gång innebar. Känner att jag vill rikta in mig på ett par tre ämnen som jag kan bra och som jag är intresserad av. På det sättet kan jag skapa en betydligt större kvalitét både i undervisning och i bedömning.

Så där direkt så känner också jag att jag skulle vilja ha matte, no och musik. Jobba med dessa ämnen i två klasser, tillsammans med två kollegor - som då skulle ha ansvar för sv, so, bild, idrott, hk och så skulle vi kunna dela på arbetet med barn som behöver särskilt stöd.

Ett trehövdat team på två klasser, möjlighet till olika gruppkonstellationer, möjlighet till tematisk undervisning. Det tror jag på!

I läroplanen kan man läsa om ansvarsfördelning mellan lärare och rektor .... MEN var regleras kommunala skolpolitikers ansvar. Det är ju trots allt deras ekonomiska styrning som påverkar hur vi kan utveckla vår skola, så den blir en plats där ALLA barn kan få kunskap, färdigheter, personlig utveckling och sociala möten.

Sen finns det forskning som hävdar att de ekonomiska förutsättningarna inte har så stor betydelse. De forskningsresultaten tar ju många i maktposition till sig .... men jag, jag tror inte ett dugg på dem!


1 kommentar:

  1. Jag läste någonstans att lärartätheten (som ju är beroende av de ekonomiska förutsättningarna som politikerna ger) har större betydelse i de lägre årskurserna. Alltså hos oss. Politikerna kanske sneglar för mycket på högstadiet.

    Ett trehövdat team är perfekt. Det var vi för några år sedan. Jag hade matte och NO i två klasser, mina kollegor hade de andra ämnena. Tyvärr fick vi inte fortsätta så. Vårt arbetslag slogs ihop med ett annat, som inte fungerade lika bra. Man trodde kanske att allt skulle bli bra då, men det blev det inte. Det var svårare att få till ett bra team när vi blev fler. Idag är vi fyra på tre klasser. Jag har mest matte och engelska och är den enda som jobbar i flera klasser.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas