tisdag 20 mars 2012

Tekniktänkstillgång

Teknikspanarna startade 2004 som en  länk till skolan, med målgrupp åk 4-6, från Teknikföretagen i Sverige.
Bara några år efter starten, så var man på besök i Dalstorp och lät eleverna pröva på att konstruera en liten modell av en dammsugare. Det var på den "gamla goda tiden", när vi åkte till den utmärkta hemkunskapslókalen i Dalstorp  för att ha såväl teoretisk som praktisk undervisning i det ämnet, och när sexorna hade språkval i samma skola. Min första egna klass i Grimsås var med på teknikspanarlektionen i Dp, och det var bara SÅ bra.
Lite senare var jag och en kollega i Borås på en kurs från Teknikspanarna - det var förresten en filminspelning samtidigt - man hade en filmare som var framme med stora kameran så fort man sa något/testade något. Efter en stund så brydde man sig inte ... även det var en intressant upplevelse.
Har använt i princip allt material från Teknikspanarna- det är enkelt och funkar med barnen, utan att man måste dra fram en massa saker....tekniska grejer som man inte alltid förstår i på för egen del.

Det har inte kommit ut något nytt material sedan 2010, så när jag fick inbjudan om en möjlighet att besöka en ny Teknikspanargenomgång - bl.a. för att få efterlängtat nytt material- så tog jag förstås vara på den möjligheten.
Tjejerna från Teknikspanarna hade kommit till Gnosjö, på sin turné genom landet. Trodde förstås att det skulle vara MÅNGA lärare på plats ... men så var det inte .... det var nio 4-6-lärare från Gnosjö kommun... och så utbölingen ... jag.

Så synd att inte fler tar tillfället i akt och tar del av det utmärkta materialet. Helt utarbetat efter Lgr 11.

En intressant stund .... och trots att jag inte har kompetensen.... så tror jag att jag vill ha teknik nästa läsår. Speciellt som jag just fick veta - via meddelande på FB - att bästa teknikämnesdelarkollegan inte får komma tillbaka till vår skola. Väntar på telefonsamtal från henne, så jag får veta mera.....

Vi fick pröva på lite lektioner ur nya materialet och vi fick kolla på de uppgifter som de båda tjejerna jobbar med eleverna med, under det att de besöker vissa skolor... förstod inte riktigt hur de var utvalda. Skolorna hade fått göra en ansökan, men jag tror att det bara var vissa utvalda kommuner som kunnat göra denna ansökan om besök med teknik av teknikspanare. Hade jag sett möjligheten, så hade jag ju sökt....

Tekniken finns ju hela tiden runt omkring oss - och tänker man på utvecklingen.... ja, då blir man bara så fascinerad.

Intressant fråga? Vad är det vi utbildar våra barn för..... och är verkligen den nya läroplanen - och dess bedömningstänk - ett hjälpmedel för denna utbildning????
Som jag så många gånger framhävt .... det handlar så mycket om nytänk, kreativitet, samtänk..... sån´t som jag knappast alls gjort sedan den nya läroplanen stressat mig in i ett absurt bedömartänk. 
Får försöka återta lite av det gamla sättet att jobba med barnen på....

Vem kunde tro något sådant ... för bara ett par år sedan!
Tjejerna hade ytterligare en bild. Där kunde man se jordens största befolkningar.
Först kom Kina, sedan Indien och på tredje plats kommer Facebookland.  Vilka möjligheter man har i det landet, där alla är sammanlänkade.

Rekommenderar alla att ta del av de möjligheter som ges från olika håll, det är så bra med nya tankebanor... eller nygamla.... Plus att det var kul att träffa helt okända kollegor från en grannkommun som vi aldrig har någon kontakt med.
Som dessutom har NTA-lådor ...... varför ska det vara så svårt att få in det tänket bland de som har inflytande hos oss?

Kängurutestet har alla i 4-5 som velat, fått möjlighet att göra idag. Det är också en tillgång - från universitetet i Göteborg - som de flesta på skolan tagit fasta på att göra. En del elever tycker att det är så roligt och så utmanande. Väldigt skiftande resultat .... det finns några riktigt bra mattebegåvningar i klassen, det är tydligt. Gäller att hålla deras intresse levande... och utveckla deras förmågor.  Kan vara lättare sagt än gjort!

Möjligheter har vi många i vår skola, otroligt. Det gäller bara att våga/orka fånga dem.  De allra flesta ligger helt inom läroplanens ram... det är bra, riktigt bra. Och det allra mesta tilltalar eleverna, utmanar och utvecklar dem....... och oss. De är också bra!



2 kommentarer:

  1. Har också gjort Kängurun med mina elever i femman och sexan. Fast idag har jag mest vaktat när sexorna hade nationellt prov i matte. Håller med dig om att det blivit för mycket bedömningstänk. Det senaste var väl att man vill ha NP för sexåringarna. Bra att Pramling röt i och kallade det för trams. Vi behöver inte fler prov utan bättre resurser att åtgärda det vi redan vet.

    SvaraRadera
  2. Intressant!... i alla tider har det funnits de som är rädda för utvecklingen och visst kan de vara skrämmande allra helst om man av någon anledning inte är med. Hos oss händer det nog spännande saker till hösten. Angående mossa är vi inte ute efter att göda den, däremot gräset för att detta ska växa till och ta överhand över mossan :-D

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas