lördag 3 mars 2012

Visa varann vettiga verktyg


 Hittade Emmas blogg idag. Hon hade länkat till den från Facebook. Klokt att visa sina bloggar den vägen, man har ju inte en aning om vem som har en läsvärd blogg eller ej, om man inte gör reklam för den.


 Emma lärde mig ett nytt ord på sin blogg. Jag hade hört ordet förr, och på något sätt så hade jag fått för mig att det var något man gjorde i samband med scrapbooking. Tyckte väl att orden låter lika.
Scaffolding var ordet som Emma förklarade genom sin trevliga blogg.
Det betyder att man i mötet med sina elever har gjort en förlaga, som de elever som vill, kan rita/skriva av - eller "kopiera". Det är ett sätt att lära sig och att känna att man lyckas. Medan de elever som har mer utvecklade förmågor använder förlagan som utgångspunkt för något eget.


Så gör man ganska ofta i skolans värld, oftare ju yngre elever man har.  Inte visste jag att det fanns ett uttryck för detta ganska självklara pedagogiska sätt att jobba.

Tänker ofta på att vi delar med oss alldeles för lite av de kunskaper vi har och av de verktyg som vi använder inom skolans värld.


 Föreslog vid höstens terminsstart att vi skulle ha "teachmeet" inom omårdet - eller inom vår lilla kommun.
Fröt tycks inte ha fallit i god jord, sannolikt inte i någon jord alls, därför att "gräsrotsidéer" inta tas på stort allvar.
Det tycker jag är väldigt synd.
Vi lärare jobbar på olika sätt, utifrån person och pedagogiskt synsätt. Det finns ändå en hel del  verktyg som är värda att dela med varann.... det kan vara bra övningar från någon bok, det kan vara egengjorda övningar och det kan vara det som finns på nätet.
Tycker att det är så konstigt att de som makten har, inte kan se en vinst med delat verktygsutnyttjande.
Och vi måste få gemensam tid till det, kompetensutvecklingstid. För det är ju det som det är.... Mer än det mesta annat som vi håller på med på dessa dagar.


Har ju en vision om tre lärare på två klasser. Den visionen har jag haft länge. Lärare som varit ute olika lång tid i yrkeslivet, bör det vara som delar på de två klasserna. Samt med olika kompetens. Vi har ju så mycket att delge varann, den nyexade har nya idéer från utbildning och forskning, den som har varit med ett tag är i det bästa utvecklingsstadiet och öppen för det mesta, plus att både den och den "gamle" har mycket erfarenhet att dela med sig av.



Tänker på det att man nog är som mest aktiv som lärare mellan 40 -50. Man vill så mycket. När jag var i den åldern gjorde jag en massa temaförslag och lade ut på den utmärkta webbplatsen "Näthinnan". Där samlades genomtänkta, genomarbetade förslag på hur man kunde arbeta med olika ämnen i skolan. Jag använde mig mycket av denna webbplats, både som givare och tagare. Tyvärr så försvann alltihop, när Örkelljunga kommun inte gav Beringskolan resurser nog att fortsätta med att hålla webbplatsen up-to-date.
Fast jag tyckte att den var så bra, att den bara kunde ha legat kvar, precis som den var.


 Idag finns ju den stora "lärarresursen"  "Lektion". Har aldrig hittat något användbart där, det går fortare att göra eget -och få det som vill ha det - än att hitta något som man ändå måste ändra via "lektion". Tycker att kvalitén är genomgående låg, även om jag vet att det kan finnas guldkorn där. Lektionerna under kemiåret hittade jag på "lektion", via en länk.


 Som synes på bilderna, så blev det såväl utetvättork som skogspromenad idag. Man hinner mycket på en ledig dag, även om man sover tills lagom vaknadags vid åttatiden.
Använde en dryg timme till elevernas IUP-arbeten. De arbetar med olika saker och ämnen under 70 minuter på fredagar. Gillar verkligen känslan av att alla bestämt ( efter behov och tillsammans med föräldrar) vad de vill jobba med. Alla jobbar så bra, många tar egna beslut om hur de ska utföra sina uppgifter och många hjälps åt. Eller hjälper till. En del vill jobba ensamma.
Det är ju så livet är och jag älskar detta arbetssätt .... även om det medför att jag får springa omkring som en skållad råtta.

Tiden går fort och jag kom på att det kunde vara dags att beställa lite nya böcker till biblioteket. Med hjälp av Bokjuryms katalog och Bibliotekstjänst detsamma, lyckades jag lätt göra åt nästan hälften av de pengar som jag har att använda till inköp till skolans bibliotek. Brukar göra en stor beställning på vår resp höst och sen ha lite kvar för ev. bokönskemål från lärare och elever. Elever mest .... :)
Måste beställa via Läromedia, men det är OK och ganska smidigt. Tidigare beställde jag allt via Adlibris ... är fortfarande lite otrogen när det gäller småbeställningar.

Så i slutet av veckan kommer det en stor tung kartong med så där 50 boktitlar. Julafton för både mig och elever. 

En fin tidig vårdag även denna lördag. Optimisten inom mig vill tro på våren... men så finns det en större pessimist där inne också ... DET KOMMER ATT BLI BAKSLAG! 

Man får njuta av den tid som just nu är.... resten får vi ta när det kommer. Och mot vår går vi med all säkerhet!

1 kommentar:

  1. Aha! Så det är scaffolding man sysslar med. Känner igen mig mycket i det du beskriver. Använde mig också mycket av Näthinnan. är är jag lite periodare.För längesen hade vi något som idag kanske skulle kunna kallas teachmeet. Vi delade med oss av små tips. Varför gör vi inte det idag. Har alltid försökt vara generös och dela med mig på olika sätt. Bloggen är ju en slags anslagstavla. Ett tag var vi tre på två klasser och det funkade jättebra för oss. Men vi fick inte fortsätta så för de andra arbetslagen fungerade inte lika bra. Nu är vi alldeles för många inblandade på de olika klasserna. Hoppas bossen tar hänsyn till våra synpunkter inför nästa läsår. Ser härligt ut med tvätten på tork. Det är nog dags för det här med. Brukar vänta tills maken bränt gräset på betesvallen och det gjorde han idag. Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas