måndag 8 mars 2021

8 mars

 Ett utrop i skolans allanrop:

- All personal samlas i personalrummet klockan tio. Upprepar; det är mycket viktigt att all personal tar del av information som ges direkt då förmiddagsrasten börjar!

Det var rektorns röst som hördes i alla skolans lokaler.  Det lät allvarligt!  Vad hade hänt under tidig morgontid? Var det någon som blivit allvarligt sjuk, var det något hemskt som hänt i närsamhället, i världen. 

Nej, man kunde inta ta upp mobilen ur fickan och kolla och man kunde inte söka information via datorn. Smartfonen var ännu inte i allmänt bruk och klassrummets enda dator, den hade inte internetuppkoppling. Det var alltså något år före millenniumskiftet, en tid som i mångt och mycket känns ganska så avlägsen.

Tjugotalet kvinnor ur olika yrkesgrupper och av olika åldrar skyndade mot personalrummet, så snart ringklockan talade om att det var rast. Det var förstås ett antal lärare, från förskollärare till mellanstadielärare och speciallärare, det var städpersonal, det var kökspersonal och så var det Berith, hon som ensam skötte det administrativa på halvtid. 

Vi trängde ihop oss i soffor och fåtöljer i det minimalt tilltagna personalrummet. Det var tyst, alla satt i egna tankar- vad var det som stod på?

Och var var rektorn, var befann sig vaktmästaren, varför var inte träslöjdsläraren på plats?

- Jag måste gå på toaletten, sa någon och skyndade dit. 

Båda dörrarna var låsta! 

I samma ögonblick öppnades de båda dörrarna och ut kom de tre männen!  De bar på var sin spann med inplastade tulpanbuketter!

- Grattis alla kvinnor på er dag, skanderade de tre i kör. Därefter höll rektorn ett tal till kvinnan och så fick vi alla var sin tulpanbukett. Dessutom dukade männen fram wienerbröd till det färdigbyggda kaffet!


En gemensam pust av lättnad hördes säkert från det kvinnofyllda personalrummet! Det var inget otäckt som hänt, det var bara tre goda och visa män som ville visa sin uppskattning på kvinnornas egen dag.


Ett fint minne som jag burit med mig under alla år. 

Om jag inte minns fel, så fick vi blommor under ytterligare några års 8 mars, men då utan en massa hemlighetsmakeri. När rektorn gick i pension, så upphörde uppvakningen.


Det där med kvinnodag, det hade jag ingen koll på förrän de tre männen visade på att den fanns.
Under tid, så har den 8 mars fått mer och mer uppmärksamhet.
Behövs en kvinnodag? Absolut -och  även vi kvinnor behöver fundera på hur vi ser på manligt och kvinnligt. Funderade på dagens promenad och inser att jag kan känna avundsjuka på en kvinna som har hög lön, som har "lyckats" i livet, som har status. Det skulle jag aldrig känna om det gällde en man.
Herrfotboll har jag kollat på en hel del, men aldrig en damfotbollsmatch. 
Damishockey skulle jag aldrig kunna tänka mig att kolla på ( knappast herrishockey heller för den delen...)

Jag har  synnerligen tokiga värderingar vad det gäller kvinnligt och manligt. Är det bara jag som tänker "tokigt"? Eller är det  så att många äldre kvinnor,  med modersmjölken fick med sig åsikten att män är lite förmer än kvinnor??? 



Naturligtvis, självklart, så hoppas jag att dagens unga får andra värderingar. 
Problemet är .... jag inte säker på att det så är.... tyvärr....



Hur många kvinnor har fått en blomma den 8 mars, som en uppmuntran i kampen om att det ska bli jämlikt...? 
Eller fick vi blommorna för att vi skulle tycka att de tre männen på vår skola var några särdeles bra MÄN?



12 kommentarer:

  1. Storyn är riktigt bra. Å det var så gulligt att uppmärksamma den i huvudsaken kvinnliga personalen på din skola.
    Nu är jag ju inte så värst mycket för bemärkelsedagar, och jag har då aldrig hört någon som framhäver den internationella mansdagen som infaller den 19 november. När det sker, ska jag uppmärksamma den internationella kvinnodagen.
    Sedan är vi aningen olika här. Är absolut inte avundsjuk på kvinnor som har hög lön och som har "lyckats" i livet, som har status. Tycker att jag lyckats alldeles ypperligt i livet, men jag har aldrig strävt efter status. Jag skulle känna likadant om det gällde en man.
    Fotboll - ja, har ju själv spelat så jag har nog följt herr- och damfotboll. I och med att stora mästerskap framhävs mer och med på tv så följer jag alla mästerskap för damer och herrar.
    Ishockey är inte min grej, oavsett om det är tjejer eller killar som spelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, finns det en mansdag! Hade ingen aning.
      Nej, jag firar ju inget heller... Eller iaf så lite som möjligt...men jag kommer alltid att tänka på tulpanutdelningen när det är den 8 mars och man pratar om kvinnodagen i radio.
      Det är nog så att avundsjuka var en av ingredienserna som ingick i modersmjölken. En ingrediens som var rätt rejält tilltagen.

      Radera
  2. Det var fint det där med att få tulpaner av sina manliga srbetskamrater. Avundssjuk på kvinnor som lyckats i livet och har hög lön, det är jag inte. Däremot blir jag galen på att en del har orinligt höga löner. Kan gälla både män och kvinnor.
    Och den idrott jag är intresserad deltar både män och kvinnor .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott att höra från er att mina tokiga värderingar inte är vanliga.

      Radera
  3. Jag har aldrig firat Kvinnodagen, men det var ett trevligt inslag på din skola. Tror faktiskt inte att alla äldre kvinnor tycker att män är något speciellt. Det beror klart på vad man menar med äldre. Min svärmor hade den uppfattningen, men inte min mor. Det skilde förstås 17 år på dem. Jag har alltid tyckt att kvinnor och män är lika mycket värda och ska bedömas utifrån det. Nog har jag stött på motstånd ett antal gånger men det ger bara lite tjockare hud. Egentligen tror jag uppfattningen inte har så mycket med ålder att göra, för det finns tyvärr en del unga kvinnor som jag inte alls förstår hur de resonerar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika mycket värda absolut. Men det de gör kan anses olika värt när man har en skev bild...

      Radera
  4. Så spännande det blev, kan jag tänka mig för det var ju riktigt spännande att läsa om det här, tänk då i verkligheten.
    Bra gjort av de "tre vise männen". Förstår att minnet finns kvar hos dig, ett trevligt minne.
    Inte kanske att män var lite förmer, men förr var det mycket dom som bestämde och kvinnan fick rätta sig därefter. Skönt att det i detta är mera jämlikt, fast det kanske är olika nu också i mångt och mycket, fast inte så påtagligt.
    Ni fick nog blommorna för att de ville uppmärksamma er, helt enkelt, en fin gest.
    Trevlig tisdag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser det också som en trevlig gest, utan några andra baktankar. Kram!

      Radera
  5. Personligen så tycker jag inte att man ska ge kvinnor blommor på internationella kvinnodagen. Jag läste någonstans att det är som att ge svältande mat på världshungerdagen. Internationella kvinnodagen innebär för mig något helt annat än uppvaktning. Sedan kan jag förstå att det säkert var omtanke bakom gesten men internationella kvinnodagen handlar om viktigare saker. Förhoppningsvis är det mer jämlikt nu men än är vi inte i mål. Inom vissa kulturer har mannen en klart ledande ställning fortfarande.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut handlar det om det.Förhoppningsvis blir det bättre och bättre för varje generation.
      Idag har väl tjejerna tagit för sig ordentligt vad det gäller utbildning. Men jag tror att de ändå måste prestera mer än killar i arbetslivet för att få samma erkännande som männen.
      Sitter här på mormorstisdag med två killar som bygger borgar och leker skjuta på varann. Det har de inte fått hemifrån. Tror inte förskolan ger de signalerna heller.
      Ava har aldrig lekt skjuta vad jag sett/hört.
      Varför uppstår denna skillnad?

      Radera
    2. Ja, det är en bra fråga! När äldsta fröken var liten fick hon en kettcar. Vi kan väl säga att hon var ganska så ointresserad medan lillebror kastade sig över den... Jag är ganska så säker på att kvinnor måste prestera betydligt mer för att nå lika långt som männen. Man behöver ju bara titta på könsfördelningen i bolagsstyrelser...

      Kram

      Radera
  6. unga män har bra värderingar, vi kvinnor som uppfostrar dem.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas