onsdag 31 mars 2021

Mars

 


Mars brukar kännas som en ganska lång månad. Kanske som årets längsta. Har känts så detta år också, utan att på något sätt lägga något negativt i det. Det är väl bra om inte tiden alltid tycks rusa iväg.

Mars är den månaden då vintern övergår till vår. I alla fall är det så under de flesta år. Det har ju funnits marsmånader som fortfarande haft mycket vinter kvar, men det är många år sedan. Tack och lov!


Marsmånadens sista dag har verkligen gett vårkänningar. Solen tog över molnen under eftermiddagens promenad. Täckväst över fleecetröja, det blev alldeles för varmt. Tur att man kunde kavla upp ärmarna lite. 
Vårblommorna har kommit en efter en. Idag lyste det många gula solar utmed vägkanterna. 
Fåglarna sjunger för fullt, pollenprognosen säger medelhög till hög nivå ( al och hassel), jag säger attjo - men vet vad det beror på - och luktreceptorerna vet också precis vad det är för doft i luften-  gödsel/dynga.


Denna sista dag i mars, den är alltid lite, lite speciell. Det är min mormors födelsedag, och det är ett födelsedagsdatum som jag kommer ihåg. 
Mormor skulle fyllt 141 (!) idag. I november, så har hon varit borta i 50 år. Det är konstigt att någon som varit borta så länge, fortfarande ofta återkommer i ens tankar och i ens drömmar. Mormor var nog den viktigaste personen i mitt liv ( eller kanske var det mamma- även om det finns mycket som min mamma gjorde som jag inte gillar... men mammor är alltid viktiga). 
Det är gott att tänka att man som mormor är en viktig person. Samtidigt som jag ibland får ångestkänsla av tanken; Hur länge får jag finnas för mina barnbarn ? Min mormor fanns tills dess jag precis skulle fylla arton. Hon fanns med i hela min barndom. En ynnest för mig att få ha henne i samma hus, under hela min uppväxt. 


Det är extremt tråkigt att pandemin har tagit sådan fart igen. Önskar bara att bli vaccinerad. 
Körde förbi "min" vårdcentral idag, på väg till tandläkaren. Tänkte att, oj, så mycket bilar här är... tills jag upptäckte att det var vaccinationskö från två håll till den lilla boden, där man brukar influensavaccinera. Var nästan så jag ville kasta mig ut och säga, vaccinera mig också! Men jag får vackert vänta på min tur. Hoppas att 65+ blir kallade inom några veckor. Man är nere på 75+ just nu.





Var ute på lite "äventyr" med de här båda igår, på mormorstisdag. Äggjakt med äventyrsbanan, passande för barn upp till 7-8 år, stod på programmet. En relativt enkel hinderbana, letande plastägg som skulle  bytas mot en liten present i gårdsbutiken, fika och lek på lekplatsen. Kul att hitta på något! det behöver inte vara så märkvärdigt för att det ska uppskattas av de som är 2 och 4, samt deras mamma och mormor. 

I morgon eftermiddag, så är planen att åka till Malmö för att hämta kusinen och hennes mamma. Pappan ska jobba en hel del i påsk, så det passar bra att de båda hälsar på mormor, morfar och kusinerna. Något vi alla ser fram emot.  Vi åker så fort jag är klar med min arbetsdag vid tvåtiden. Härligt att det är ljust, så att vi kan göra den största delen av resan medan det är ljust.  



. Önskar alla en GLAD PÅSK, med hjälp av denna lilla nykläckta kyckling från gårdagens besök på Kasteberga gård.


19 kommentarer:

  1. Grattis till solen! Måste ha vidarebefordrad den till dig, för vår och sol var det hos oss igår. Idag har det regnat hela dagen. Helt okej, bara det inte snöar;-)
    Är man två respektive fyra år är man betydligt mera lättroad än när man är i tonåren och bara vill glo i sin iPad eller mobil. Så njut av tiden med grabbarna och deras kusin:-)

    Önskar dig också en Glad Påsk:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. IPad och telefon, det är svårslaget även för de här killarna. Men än så länge har ju föräldrarna makten över grejerna.

      Radera
  2. Jag tycker också att mars varit lång i år. Kanske extra lång eftersom det inte blev skidåkning med döttrar och barnbarn i fjällen- Brukar vara ett fint avbrott. Här hade vi sol igår men idag var den ledig. Tror den återkommer i morgon.
    Så fina minnen du har av din mormor och även att du har dem med dig. Har fina minnen av både farmor, farfar och mormor. Men de fanns med mig tills jag var en bit över 20.
    Så fint med dina mormorstisdagar och det är ju just sådant barnbarnen har med sig. Kan tänka mig att ni hade en härlig dag tillsammans. Mina döttrar är 40 år och minns fortfarande de dagar som var deras mormorsdagar. Och med glädje.
    Önskar dig och de dina fortsatt fina dagar och en Glad Påsk.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämngamla med mina döttrar ungefär. Ja, mormorstisdag är roliga, fast ibland blir man lite trött. Kram!

      Radera
  3. Du har hittat många härliga vårtecken, visst är det tibasten som blommar på bar kvist? Att gå på äggletarjakt med barnbarnen låter jättekul. Jag brukar smyga iväg till vårt äldreboende när byns barn utklädda till påskkäringar hälsar på utanför hemmet. Då får jag lite påskkänsla och brukar fota lite söta barn.Gissa om jag längtar efter sprutorna så jag får träffa mina småttingar innan de börjar gå! Fyller ett halvår nästa vecka! Min mormor var också den viktigaste personen i mitt liv. Jag växte upp med mamma och mormor och mamma hade ju sitt liv men mormor var alltid tålmodig o tillgänglig. Hon gick bort när jag väntade min dotter, då var jag 21.
    Nu önskar jag dig en fin påskhelg, kram

    SvaraRadera
  4. Mormor är nog viktig för många.
    Japp, det är den giftiga tjänsten. Finns en liten planta alldeles utanför tomten. Är väl någon fågel som tagit dit.

    En sådan fin tradition med påskgummor vid äldreboendet! Kul när barnen ställer upp. Kram!

    SvaraRadera
  5. Härlig vårkänsla hos dig! Så är det även här förstås, men jag orkar inte och hinner liksom inte med riktigt. Mycket annat som irrar runt i mina tankegångar nu.
    Fina minnen av din mormor!
    Trevlig utflykt ... och det ser ut som ni får en trivsam och helg.
    Önskar dig och de dina en riktigt Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hoppas du hinner i fått dig själv i våren. Kram och ha en så fin påsk du kan!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker tvärtom. Mars månad försvann i ett nafs. Så fint att ha så fina minnen av sin mormor. Själv har jag inga minnen alls av mina far- och morföräldrar. Mormor dog innan jag föddes, farfar och farmor när jag var tre år och morfar några år senare. Som vuven kan jag känna en viss saknad över att inte ha fått lära känna dem, men som barn visste jag inte vad jag gick miste om.
    Jag hoppas att jag får finnas till länge för mina barnbarn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man inte förstår vad man missar. Och livet är ju olika för oss alla. Glad Påsk

      Radera
  8. Min mormor minns jag inte mycket av men däremot var min farmor min stora idol. Hon fick uppleva två av mina barn också och var så glad över det. Vilka härliga vårtecken du visar. Tussilagon har jag inte råkat på än. Ha det bra i påsk. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att farmor funkar lika bra som mormor. Mormor bodde i samma hus som jag. Därför blev hon den viktigaste. Hade farmor i livet tills jag var 25. Tyvärr missade hon mina barn med några år.

      Radera
  9. Jag har inte tyckt att mars har känts lång, men för mig går dagarna alldeles för fort, svårt att hinna med.
    Vackra vårbilder som du bjuder på. Det är så härligt att få se dessa vårblommor, de sprider verkligen glädje.
    Jag tillhör ju 80-plussarna så jag har fått första sprutan och den andra blir i slutet av april. Hoppas att det inte dröjer allt för länge för din del.
    Fint att du kan träffa barnbarnen och få trevliga stunder.
    Den kikar så fint den lilla kycklingen.
    Tack och önskar dig också en Trevlig Påskhelg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla vill vi ha sprutan. Bra att det är ordnat i turordning. Får nog vänta några veckor till. Känns som om man är lite skyddad av spruta nr ett. Kram!

      Radera
  10. Tack och Glad Påsk önskas tillbaka! ♥

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att mars månad har gått väldigt fort men när man arbetar heltid så springer veckorna bara förbi. Ja, helgerna med för den delen. Vilken trevlig aktivitet och så mysigt att hämta några av Malmöborna så att ni får umgås under påsken. Det passar ju extra bra när pappan i familjen jobbar mycket.
    Min mormor betydde mycket för mig men hon dog tidigt. Min morfar, farmor och farfar var döda sedan många år när jag föddes så mormor var liksom den enda. Glest i den äldre generationen vilket var ledsamt på många vis.

    Kram och Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade alla kvar tills jag var tolv. Så på det sättet hade jag en rik barndom. På väg från Malmö i vackert väder..Detsamma!

      Radera
  12. Om Mars slutade varmt så började April iskallt. Men det rättade till sig uppåt dagen! Det slutade iaf regna.
    Glad påsk 🐣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallt i kväll. Ganska gott på dagen, iaf i solen. Kört fram och tillbaka till Malmö mellan kl. 14 och 21.Ungefär samma väder hela vägen.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas