onsdag 10 mars 2021

Glesbygd

 Nog är det så att vi bor  i en glesbygd. 

Laddade ner Lantmäteriets kartapp för ett tag sedan. Fann några nya stigar i närområdet. Lite längre  än de vanliga 5- 8 km skulle det bli, om jag gick den utsedda rundan.. Trodde inte att maken ville följa med på en riktigt lång promenad, men det ville han. Gott att ha lite sällskap när man går på okända stigar. 

Rundan uppgick till elva kilometer.  Tog bilder på alla byggnader som vi passerade, ja, utom älgtornen då. Inser att det är glest mellan husen- och extremt glest mellan beboddda sådana.


Hästgården passerar jag ofta. Fem kusar finns i olika hagar. Snart blir det en liten ytterligare. 
Alltid roligt att passera här. Ibland blir det en pratstund med gårdsfolket. Ibland blir man utskälld av gårdvaren, Alfons.


Det gamla soldattorpets ladugård passerar jag så gott som varje vecka. Här går  två olika rundor. 
Idag vek vi av och gick en tredje väg. 
Där den öppna marken övergick till skog, där hittade vi en stig att följa.
Det var den vägen som makens pappa och fastrar, tillsammans med barnen från soldattorpet,  vandrade de sex - sju kilometrarna till skolan i Nittorp. Som tur var, så var det varannandagsskola på den tiden...


Kom ut på skogvägen mot Svedjetorpet. Det var säkert tio år sedan, kanske mer som jag/vi gick här. Grillplatsen, jakthyddan, fanns inte på den tiden.


Naturligtvis måste jakttroféerna  få plats någonstans. 

Passerade ett stycke skog som ägs av maken. Konstigt att ha en avstyckning på någon hektar, en halvmil från det sammanhängande skogsområdet. Av någon anledning så finns det många som äger små skogsbitar i detta område. 
Skog som lätt blir avglömd.


Kom fram till Svedjetorpet. Här har ingen bott på närmare trettio år. Enda barnet, den egentliga ägaren till gården, avled för några månader sedan.  Undrar om hennes man och barn, som inte har någon egentlig anknytning till trakten, vill fortsätta att sköta om den öde gården. Tycker annars att det skulle kunna bli en bra sommarbostad, för den som vill lämna storstaden på sommaren.
Skulle sannolikt också kunna tjänstgöra som en mindre hästgård.


Gick rakt över landsvägen och upp mot Backaryd.
Här bor världens trevligaste slöjdlärare och hennes familj. 
Passerade gården och kom in på stigar där vi aldrig gått tidigare.


Det blev en bit på riktiga skogsstigar. 
Riktigt fint på sina ställen. Och ganska kuperat. Bra terräng alltså.


Matplats för något djur. Rådjur?



På Stenboryd bor Ann-Britt. Hon blev änka precis före jul. 
Som tur är så bor ett av hennes barnbarn på ovanvåningen.


Det är en kille som gillar att odla grönsaker och som har hand om de granna hönorna och den stilige tuppen.


Den nyligen anlagda dammen skulle fortfarande kunna fungera som skridskobana. Det har varit ordentligt kallt om nätterna, så den is som var på väg att ge upp har nog fått nya krafter.


Det bär uppför ordentligt i ett par kilometer utmed den gamla "kyrkvägen". Mer än halvmilen till kyrkan, men förr så var det nog bara att ge sig iväg dit, så snart gårdens morgonsysslor var utförda. Varenda söndag. Nej, det var inte bättre förr! 
Idag är "kyrkvägen" en bred gräsbevuxen stig.

Vi här framme i byn Gumpebo. Nästgårds till vår by. 
Den fina gården är inte bebodd. Men den är väl omskött av ägarna. Förstår inte varför man inte säljer sina hus, om man ändå inte tänker bo där.


Två av husen som skymtar på bilden är nyligen sålda till två par som bor i Göteborg. De tänker använda husen som fritidshus.


Det fick vi reda på då vi stannade för en pratstund med det "unga" pensionärsparet i byns enda bebodda hus. 


Två vårtecken kom flygande under det  att vi diskuterade livets väsentligheter Fördelen med att bo i glesbygd, med naturen utanför dörren,  i dessa coronatider, avhandlades bl.a.



Tillbaka på vägar där vi ofta går. Passerade de två husen i Rörstorp. 
Många pensionärspar byggde sig förr ett litet hus och flyttade ut från det större gårdshuset. Nu är de "gamle" borta sedan länge, och i "undantagshuset" har barnbarnet med familj flyttat in. Med  barnens farmor och farfar som närmsta granne.


Sista huset på vår glesbygdsmil. Gunnar, snart 95, bor  här.  Vår närmsta granne.  Vi har aldrig haft mer kontakt med honom än att stanna och prata en stund då han  varit utomhus. Den enda som varit inne i huset, från vår familj, det är vår katt, Freddie. När han var yngre så försvann han till Gunnar så gott som dagligen under sommartid. Maken brukade hämta hem honom med bilen. Ibland hände det också att vi mötte katten gående längs vänster vägkant, på den tämligen trafikerade landsvägen, som man måste gå över för att komma hem till Stockremma igen. Katten lever än!

Det var vår promenad. Glesbygd, tveklöst! Men som sagt, coronasäkert!
 

19 kommentarer:

  1. Så klokt att ladda ner Lantmäteriets kartapp. Något jag också kanske kan göra här-
    Vilken trevlig promenad i dina trakter och med fina bilder itll. Passade mig perfekt- Väldigt roligt också att få veta mer om de platser ni passerade-
    Stort tack för denna runda och jag hänger gärna med på fler.
    Önskar dig en bra fortsatt vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och detsamma. Intressant att se olika platser. Stora städer, småstäder, landsbygd.

      Radera
  2. Smart idé med appen. Tack för rundturen, kul att se din nygamla runda!

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig promenad i ditt västgötska landskap. Ja, glest var det mellan husen, hur långt har ni till "stan" eller närmaste samhälle? På min ort bor vi ca 600 personer men utspridda på en omkrets av 3-4 mil med en större by där jag bor och många små byar. Till närmaste stad har vi 6 mil. Till andra städer 6 mil. Oavsett åt vilket håll vi väljer att åka. Värmlandsgränsen en mil bort så här pratas nästan mer värmländska än dalmål. Jag tycker ni var våldsamt duktiga som gick över en mil. 7 km brukar vara min dagsdos och då är den ändå uppdelad på ett par tre promenader. Men ni hade skapliga vägar att gå på, här kan vi inte nyttja grusvägar och vandringsleder på länge ännu, först ska isen tina undan och sen ska vägarna torka upp lite.
    Kul med en barnbarnshelg. Jag skulle inte palla med småbarn i flera dagar, för mig är barn små ufon som jag inte alls begriper mig på. Är inte bra på att roa, leka, trösta...Men över en dag då och då ska jag väl fixa när jag väl någon gång i en avlägsen framtid får träffa de mina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jobbat med barn hela livet. Om än lite större. Men man får behandla dem på ungefär samma sätt.
      4 mil till Ulricehamn, 5 mil till Borås, ungefär lika långt till Värnamo, 6 mil till Jönköping, drygt 10 mil till Göteborg. Så visst bor vi centralt.��

      Radera
  4. Vet inte om man kan kalla det för "glesbygd". Jag skulle säg att det är landsbygd, men det kanske är samma sak;-)
    "Not my cup of tea" som man säger, men som asfaltbonde ser jag absolut den exotiska attraktionen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt. Fast det känns ganska glest mellan bebodda hus. Tror inte jag skulle fixa att bo i stan. Är ju naturberoende. Hamnar alltid i parker då vi besöker storstäder.

      Radera
  5. Bra idé med kartappen - tyvärr är min Iphone för gammal fick jag veta när jag testade att ladda ner den.
    En trevlig runda blev det och roligt att få följa med!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är bra. Dessutom kan man gå fastighetsgränser på den. Bra när vi stod för i "vår" skog, att kunna se de exakta gränserna. Kram!

      Radera
  6. Så bra med en sån app. Det verkar som det blir lite vanligare nu att flera generationer bor nära, precis som man gjorde förr. Med tanke på hur det ser ut med äldrevård och hjälp i allmänhet så är det ett bra system. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Gott och ont ått bo så nära varann. Tänker mest på den som flyttar in, av den nya generationen. Min pappa flyttade in i mormors och morfars hus. Det var ingen höjdare.
      Vi bor en km från makens föräldrahem. Bra att ha farmor och farfar nära, men inte alldeles inpå... Att ha barnbarnen dryga 6 mil bort funkar bra. 25 mil till Malmö är lite långt. Men det är ju inget mot vad du har det...Kram!

      Radera
  7. Tack för promenaden.
    Den där appen skall jag kolla in.

    SvaraRadera
  8. Tack för att jag fick hänga med på en trevlig promenad och se lite mer av hur det ser ut i era omgivningar. Nog kan man kalla det glesbygd men det måste vara en fördel i tider som dessa. Själv tycker jag att vi bor bra som vi gör. Till Malmö kör vi på 25 minuter och det finns ett bra basutbud av affärer i vår håla och lilla grannhålan tillsammans. Jag hoppas verkligen att husen inte får förfalla för visst vore de bra som sommarhus om inte annat.

    Kram och god torsdagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 35-40 minuter till Borås har vi. 5 minuter längre till Jönköping. En dryg timme till Göteborg. Så det är ju inte riktigt vid världens ände-även om det finns en tagg på Instagram som en del använder #grimsås #vidvärldens ände.. : )

      Radera
    2. Nej, det är det verkligen inte! Ni har ju nära till flera större orter :D

      Radera
  9. här så blött och geggigt, inte lätt att gå på nya stigar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, nu får det torka upp igen. Idag blir det till att gå mitt på byvägen

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas