lördag 13 mars 2021

Min karta

 Min karta, vilken superbra app.


För andra gången den här veckan, så gick maken med på promenad/vandring utan  övertalning. ( = tjat?)
Idag var det han som föreslog att vi skulle ge oss ut på den runda som jag hade kollat upp och informerade om för någon dag sedan.
Jag trodde att det var för blött att ge sig ut på skogsvägar, och hade tänkt mig en fram och tillbaka promenad på byvägen...
Men det var bra underlag, både snö och is är borta, trots att det kom fem cm snö för två dygn sedan. 


Lantmäteriets kartor - och deras app "Min karta"- är en riktig guldgruva, om man vill ge sig ut på nya vägar och stigar.


Stigar undvek jag på dagens runda. Det blev vägar som fungerar som körväg, åtminstone för traktor eller fyrhjuling, under hela rundan.


- Det får bara inte vara mer än 8 km, sa maken. Han hade onsdagen elvakilometersvandring i åtanke. 
Jag kände också av den vandringen. I benen. De blev lite stumma.


Det finns ett mätverktyg i appen. Jag mätte upp rundan till  mellan 6 och 7 km. Naturligtvis kan man mäta ännu mer exakt om man  mäter små sträckor i taget. Jag genade lite och appen  sa 6,2.


Vi tog bilen fem kilometer landsväg till det lilla samhället Nittorp. 
När vi parkerat vid den gamla bastun, numera rastplats utmed väg 156, så var det bara skogväg som gällde.
 Vi passerade två gårdar som vi bara hört talas om tidigare. Haganäs och Kronan. Detta trots att jag bott här i 41 år och maken bott i vår by, i hela sitt snart sextioåttaåriga liv. 

Fantastiskt roligt att gå på nya vägar, trots att man egentligen är nästa hemmavid.


När vi kom till byn Gisslarp fick vi dagens vackrastes vy. 


De boende i dessa båda hus, de har den vyn dagligen. 
Lite avundsjuk blir man allt!


Rundan var inte speciellt kuperad.  Det gick långsamt uppåt bara, det var få branta backar. 
Sista biten var det nerförsbacke. Gott, tycker maken. Jag tycker att det är jobbigare att gå nerför än uppför.
Tillbaka vid den parkerade bilen visade Fitbit ( aktivitetsklockan) 6,5 km. En alldeles lagom lång runda.

Jag har redan sett ut ett par nya rundor på nya vägar, inom en radie av mindre än en mil. Kan nog bli någon redan nästa vecka. 

"Min karta" är verkligen en bra motionskompis. Följer med hela vägen runt och visar exakt var man befinner sig. Rekommenderar appen till alla som gillar upptäcka nya vägar.


26 kommentarer:

  1. Pratade med en kvinna i ett väntrum. Hon sa också att de tar bilen och sen går de nya rundor, nära hemma, men ändå annat än det vanliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska verkligen fortsätta med detta. Någon runda varje vecka. Finns ju mängder om man tar bilen högst 2 mil.

      Radera
  2. sonen har visat mig många nya stigar i närheten.

    SvaraRadera
  3. Kul att din entusiasm att ta dagliga promenader har smittat av sig till maken din. 8,5 kilometer är rätt lagom. Å visst är man mest hemmablind på sin egen hemmaplan. Ibland kan man fråga sig varför man åker utomlands på semester när man inte ens har utforskat guldkornen hemmavid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så är det. Fast både och är att föredra. Omgivningarna här omkring är ganska likartade...fast ändå inte. Ännu roligare att uppleva helt annorlunda landskap.

      Radera
  4. Tack för turen! Givetvis hängde jag på runt. Och appen ska jag genast titta på. Kanske även fungerar bra här-Oftast hittar jag ju men vi har Nackareservatet helt nära så där kunde den nog var väldans bra.
    Jag vet ju att ni bor i närheten av Borås och min pappa är född i Eriksberg i närheten. Men jag har förstått att det finns fler Eriksberg i denna del av Västergötland.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ska kolla på appen och se om jag hittar Eriksberg.
    Ja, appen visar även de minsta stigarna. Och man vet exakt var man befinner sig tack vare att kartan är så detaljerad. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin promenad. Den mossiga stenmuren på översta bilden ... ljuvlig! Älskar mossbelupna stenar. Och ja, den utsikten skulle inte vara fel. Har noterat namnet på appen. Vi letar ofta nya promenadvägar till våra hundpromenader och finns det en app som kan föreslå promenader är det ju toppen!

    Kram och fin söndag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vacker stenmur möttevpss en bit innan bebyggelse. Historiska vingslag! Lycka till med appen. Tänker man att man kan ta sig upp mot en till två mil med bil så finns det hur mycket promenadvägarcsom helst. Ha det fint! Kram!

      Radera
  7. Vilken fin promenad. Den vyn hade jag verkligen inte haft något emot att ha. Så fint och idylliskt.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns många vackra ställen. Fast knappast där jag bor...på kalhygget. Så kan det bli om man inte tänker längre än näsan räcker.
      Kram!

      Radera
  8. Så vackert det är i din omgivning. Det är riktigt kul att upptäcka nya ställen att promenera på även om det är nästan hemmavid. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemmavid kan ge nya vyer. Och förstås en massa skog... Kram!

      Radera
  9. Tack för tipset. Ska titta på det.

    SvaraRadera
  10. En lagom lång promenad i vacker trakt ... och härligt att maken hänger med också. Fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Lagom långt och lite lagom kuperat.Kram!

      Radera
  11. Låter som en underbar fin promenad. Det är som du säger, roligare att ta nya vägar och inte gå samma hela tiden.
    Några appar har jag inte i min mobil, så jag kan inte hämta upp någon karta. Men, å andra sidan kan jag inte gå så långt heller nu för tiden, så Mysingen hittar hem.
    Härliga bilder och jag håller med dig om den vackra utsikten. Roligt att få följa med via dina foton.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tänker så; det gäller att passa på att vara uteblev gå så länge man orkar. Kram!

      Radera
  12. Tack för tipset! Den laddade jag hem omgående. Nu ska vi bara bekanta oss med vandra innan jag kollar in nya vägar att strosa runt på.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att jag kunde tipsa. Väldigt enkel att använda. Kram!

      Radera
  13. Vilken trevlig promenad /vandring. Tack för tipset om appen. Den ska jag ladda ner!
    PS Jag hoppade in hit från Hannelees Paradis om du undrar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också att hoppa. Riktigt bra app. Tar ett skutt till dej!//Anna-Lena

      Radera
  14. replica bags forum hermes replica p2g15z3c35 replica bags koh samui replica zara bags about his s7z92r1e74 replica nappy bags zeal replica bags reviews his comment is here z2n40l5y15 replica bags wholesale in divisoria

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas